Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro: Balansera kraft från fler-kärniga processorer?


Daniel_88

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har skrivit i det här forumet tidigare angående lite slö kraft från min Mac Pro 5.1 från 2010.

 

Efter att ha mekkat med datorn och testat lite olika saker så undrar jag om det finns någon mjukvara som kan balansera kraften från mina 8 kärnor i datorn? Datorn har 2 st 2.4 ghz 4-kärninga processorer. Men när jag spelar till exempel datorspel så säger aktivitetshanteraren att jag använder 120% av processorn. För att ha något att jämföra med drog jag igång ett ganska tungt projekt i Adobe Premiere CS6 och körde igång en rendering, då gick processoranvändningen på den processen upp till 1500%.

 

Jämförvi processor "overksam" i aktivtetshanteraren på datorspel så hade jag 90% av processorkraften overksam, medans när jag renderade i Premiere hade jag 1.5% processorkraft overksam.

 

Jag vet att Mac inte är några gejmingdatorer, jag har ganska bra koll på mac då jag har kört mac sedan 2006 och nu äger en mac pro sedan 2010 och är inne på min tredje macbook pro.

 

Men skulle det gå med någon mjukvara att balansera processorkraften så att datorspelandet får mer kraft? Så att datorspelandet använder mer än 120% processorkraft som Premiere gör...?

 

Datorspelandet är å andra sidan bara avslappning, det jag jobbar med är grafik, musikproduktion och video. Men jämför vi med Adobe Photoshop CC så utnyttjar photoshop i ett tungt dokument "bara" ca 200% - 250% av processorkraften... Dokumenten blir slöa att jobba i... dokumenten är både stora och har många lager (webbdesign-skisser).

 

Har rätt nyligen uppgraderat datorn med lite grejor. Så just nu ser specifikationen ut såhär:

 

Mac Pro 5.1 (2010)

  • 2 x 2,4 Ghz Quad-Core Intel Xeon
  • 32 GB Ram
  • Gigabyte G1 Geforce GTX 970 4GB RAM Grafikkort. Kör med senaste web drivers från nvidia.
  • 250gb SSD i ett PCI Expresskort får 240 mb/s i läs och skriv. SSD:n är av modellen Intel 520. (Utnyttjar just nu 32% av SSD-disken).
  • 1TB mekanisk WD Black som lagringsdisk och scratch-disk till photoshop. får 170 mb/s i läs och skriv-hastighet. (Utnyttjar just nu 59% av den mekaniska disken).
  • EDIT: Glömde tillägga att jag kör OSX Yosemite 10.10.2

 

Som sagt... finns det något sätt att få ut mer kräm ur datorn? Den renderar ju på utav bara F*n i premiere, men i photoshop är den lite smådryg och i ett rätt så icke-krävande spel (League of Legends) måste jag köra på sämsta grafiken, trots ett av marknadens bästa grafikkort just nu. Alla program och mjukvara / spel är installerade på SSD-disken och operativsystemet såklart. Alla arbetsfiler, mp3, wav, psd-filer osv ligger på den mekaniska disken.

 

Glada hälsningar från Varberg. Tack på förhand :)

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra setup. :yeahbaby: Det där med spel på Mac'en har det väl alltid varit lite sådär med. Spelar inte mkt själv.

“Datorn har 2 st 2.4 ghz 4-kärninga processorer. Men när jag spelar till exempel datorspel så säger aktivitetshanteraren att jag använder 120% av processorn.”

Att du får mer är 100% är för att du (egentligen) har mer än 8 kärnor. Virtuellt har du 16. Vet inte hur du skall kunna få igång/styra dem under spel, men då man installerar/kompilerar program själv, kan man då man kör “make” lägga till hur många kärnrnor den skall använda. Har jag en quad-core har jag virtuellt 8 kärnor och kör jag då t ex med “make -j6” så anväder jag 6 av de 8, och man ser i processorstapeln (menytillägg) att den jobbar i ungf 75%. Det är inte samma sak som i Aktivitetshanteraren att en process jobbar i 100%.


Du kan testa antalet kärnonr du har, i terminalen (»»):
sysctl -n hw.physicalcpu
sysctl -n hw.logicalcpu


Visar 4 resp 8 för mig.

 

Just med de grafiska programmen så är ju de skrivna/anpassade för att jobba bra med multiprocessorer. Är nog mest troligt att programvaran i spelet (eller ev drivrutiner) inte är optimerat på samma sätt. Sen jobbar ju datatorer olika, så ett spel till Windows som portats till OS X är inte säkert att det får samma prestanda s a s.

How to Optimize Your Mac for Gaming
Best Mac for gaming, best Mac graphics for games - Features - Macworld UK

Kikade lite här: http://forums.euw.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=50959


Hit General in the top left and select: CPU 2 and at leat 2048MB Ram
Hit options in the top middle, klick on optimization on the left side!
set a mark on "Enable adaptive Hypervisor"
klick on coherence in the left, disable "crystal mode"

Verkar som du kan välja antalet CPUer och hur mkt RAM man vill tilldela.

Förmodligen skulle det spelet nog funka bättre om du kör det i Bootcamp el nåt, med Windowsdrivers osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att spelet är skrivet på ett rättframt sätt som då bara använder en kärna. Denna enda kärna används då till 100% av spelet. De resterande 20 % är bakgrundsprocesser av olika slag som då körs på en av de kärnor som spelet inte använder.

 

Det enda som hjälper är att spela spel som är skrivna för att ta tillvara kraften i flera kärnor. Och det är någonting som programmakarna ofta är dåliga på. (Alltså både ta tillvara kraften och tala om huruvida de gör det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vad alla tester också visar. En MacPro med många kärnor är nästan bara bra till speciella program som nyttjar dessa och då går burken vidrigt bra. För övrigt blir det sådär.

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.365971/imac-vs-mac-pro---stentuff-kamp?queryText=mac%20pro%20test

 

I andra program är effekten av virtuella kärnor minimal eller obefintlig, speciellt där det handlar om mer om en mix av olika uppgifter. Photoshop CS5 är ett typiskt exempel där vissa uppgifter inte alls tar tillvara på kraften hos flera kärnor – vare sig fysiska eller virtuella. Dessutom är Photoshop långsammare om det finns för många kärnor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många program arbetar snabbare på enklare datorer, bara för att deras CPU har högre klockfrekvens än vad datorer med multipla processorer oftast har. Lite ironiskt, men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...