Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

jonatannn

Rekommendera Poster

Är pågång att uppgradera min medialösnig i hemmet. Har sedan tidigare en iMac som stationär, en synology ds213j, Apple tv.

 

Jag vill kunna visa median på tvn så sambosäkert det kan bli och därför lutar det åt att köra plex. Det är här problemen börjar. Min nas kan inte installera plex media manager då den har för klen processor att transcoda, därför har jag mestadels konverterat de material som jag har på nasen till Apple kompatibelt format för att kunna spela upp via appeltv och hemmadelning. Detta kräver dock att jag måste lägga in allt i iTunes för att de skall synas på Apple tvn och jag vill inte köra AirPlay då detta ej ger 5.1 ljud.

 

Det jag funderar på nu är att uppgradera till en synology nas 214play, och en raspberry pi för att kunna visa plex på tvn då både Apple tv och min vanliga tv saknar stöd för plex.

 

Är detta en sund och logisk uppgradering? Klarar ds214play att transcoda en 1080p ström utan att det laggar på raspberry pi?

 

En annan tanke är att skaffa en Mac mini och ha i tv-bänken. iMacen står i källaren och en hdmi kabeldragning på 20 meter genom golv och vägg är för mastigt bara för att få 5.1 och bioupplevelsen istället för att skärmdubblera eller airplaya.

 

Skulle det räcka med en Mac mini och skippa nasen och köra Mac minin i något nätverks/serverläge eller sliter det för mkt på den?

 

Så jag står inför att köpa ds214play + Mac mini alt. skippa någon av dessa produkter.

 

Vad hade ni gjort?

 

Jag vill framtidssäkra systemet med att flera enheter ska kunna ansluta till någon form av nätverksdisk och strömma film och jag vill komma åt materialet externt utanför hemmanätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...