Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TM krånglar sen senaste uppdateringen... (10.10.2)


davidredjoy

Rekommendera Poster

Hände för några dagar sen och tänkte inte mycket på det egentligen förrän det nu även inträffade med min mammas Macbook idag...

 

Verkar vara något med 10.10.2 när man säkerhetskopierar i Time Machine som gör att det virituella minnet skjuter i höjden, (se bild nedan) jag avbröt, starta om datorn och testa sen igen. Då gick det som vanligt, och inget hängde sig eller drog minne. Sen fortsatte den varje timme igen som inget hänt sen dess...

 

Men nu idag hände alltså samma sak på min mammas, hon hade haft den på några timmar och låtit den stå och när hon böjra använda den igen var den tokseg så jag kollade i aktivitetskontrollen och då såg det likadant ut som på min bild nedan, fast där var den uppe i 27gb...

 

Löste det på samma sätt för henne - så tänkte mest nämna att är det någon som har upplevt att deras TM segar ner datorn är det kanske detta... Avbryt den, starta om och starta tm igen manuellt...

 

post-74999-0-49214600-1423365378_thumb.png

 

- Kan tillägga att den står som "Förbereder säkerhetskopiering..." när ovanstående inträffar, den har alltså inte ens börjar göra något än...

 

:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om den kör "Förbereder säkerhetskopiering" så har den faktiskt börjat göra något. ;) "Förbereder säkerhetskopiering" innebär att den går igenom filerna och markerar det som ska kopieras över. När det står att den säkerhetskopierar, det är då som den verkligen kopierar över filerna till TimeMachine. TM tycker jag alltid segar ner datorn lite grann när den jobbar och det oavsett OS X... Jag har inte upplevt att detta har blivit värre med 10.10.2.

Vad du kan göra, det är en säker start. Det bör man göra efter varje uppdatering, eftersom det rensar gamla cachefiler som kan ligga kvar.

Säker start = håll ner skift-tangenten i några sekunder samtidigt som du startar upp datorn från att den varit helt avstängd (alltså inte från viloläget). Logga in i datorn, sedan starta om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om den kör "Förbereder säkerhetskopiering" så har den faktiskt börjat göra något. ;) "Förbereder säkerhetskopiering" innebär att den går igenom filerna och markerar det som ska kopieras över. När det står att den säkerhetskopierar, det är då som den verkligen kopierar över filerna till TimeMachine. TM tycker jag alltid segar ner datorn lite grann när den jobbar och det oavsett OS X... Jag har inte upplevt att detta har blivit värre med 10.10.2.

 

Vad du kan göra, det är en säker start. Det bör man göra efter varje uppdatering, eftersom det rensar gamla cachefiler som kan ligga kvar.

 

Säker start = håll ner skift-tangenten i några sekunder samtidigt som du startar upp datorn från att den varit helt avstängd (alltså inte från viloläget). Logga in i datorn, sedan starta om.

 

 

Haha sant, den har börjat med något, my bad ;) Jo det har jag också alltid tyckt, precis när den kör igång så kan t.ex. filmer hacka till eller sånt, men det har jag tyckt blivit bättre i Yosemite annars...

 

Händer det igen ska jag ta din hjälp och testa detta, men som sagt, det fungerar ju igen även med den enkla lösningen jag själv testa så får väl se vad som händer i framtiden, tror bara det var någon bugg som inträffa precis efter uppdateringen till 10.10.2...

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan ju vara något tillfälligt bara, någon ändring eller anpassning till 10.10.2 som den behövde göra och som tog tid och sen fungerar det fint, det vet jag inte.. jag har inte upplevt något sådant själv... Men bra det verkar fungera nu iaf. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...