Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples uppgraderingsfasoner


KarlAstrid

Rekommendera Poster

Ollie, nu har du faktiskt fel. Du kommenterar ett inlägg som skrevs innan Alix bad om ursäkt. Du begär tydligen att jag ska ta emot en ursäkt innan den har getts, och det är inte något jag tänker göra. Men nu har ursäkten kommit och jag har tagit emot den, jag har sagt att det var bra och att storhet har visats. Så för min del är saken utagerad. Jag tänker inte sluta dela mina erfarenheter av något Apple-relaterad bara för att du är obekväm med mina erfarenheter, jag har samma rätt att dela mina erfarenheter som du har att dela dina. Jag klagar inte på andra för att de delar sina erfarenheter, även om de skiljer sig från mina. Och om du har fler angrepp på mig i ärendet så hänvisar jag till pm. Från min sida sett så är diskussionen avslutad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 133
  • Created
  • Senaste svar
Ollie Williams

Jag redigerade mitt inlägg när jag såg att det kommit svar medan jag skrev.

 

2/3 har bett av ursäkt.

 

1/3 har tagit emot ursäkt och storsint accepterat 1/2 av dem.

 

Bra statistik ändå kan jag tycka och jag hoppas att 3/3 är helt färdiga med det här nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Ollie redigerade sitt inlägg medan jag höll på och svarade på det, och nu kan jag inte ändra mitt, så mitt inlägg är svar till ett inlägg av Ollie som inte längre finns. Men jag tolkar Ollies redigering som att det hela är avslutat från hans sida också och då är allt gott! :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I massvis av trådar har vi hört att det mesta man kan peta in i ramminne på SAMTLIGA Mac:datorer är 16 GB. Hur kan då ramminnen på 32GB över huvud taget finnas i lager i Applebutikerna. Försäljarna i butiken var överens om att 32GB gick att använda på min iMac mid 2011 när jag undrade.

Därför menar jag att i Applebutiker får bara saluföra prylar som fungerar i Mac:datorer. Att var och en laddar ner tredjepartsprylar som inte funkar, det är en helt annan sak. Apple skall inte gynna någon annan än de de har avtal med och som testats att ALDRIG åsamka kunden några problem. Det skall man veta när man går in i en Applebutik. Att jämföra Webbhallen som ser ut som en Järniabutik är en förolämpning. I Swedbanks gamla lokaler på St:Eriksgatan har man öppnat en ny Webbhall. Det luktar unket som Windowprylar gör. Redan.

Volvo gör inga egna generatorer, men jävlar om dom inte fungerar som Volvoprylar då åker dom ut. Och du som gapade om tredjepartstillverkare har Apple inget ansvar över, det är exakt vad Volvo kräver på Bosch när dom fick beställningen att leverera generatorer till Volvomotorerna. Volvoägarna skiter i om det är Bosch som gjort generatorn, det är Volvo som får rättmätig utskällning eftersom folk köpt en Volvo. När Apple tar det ansvaret över tredjepartsprylar som dom säljer i sina butiker då är jag nöjd. Skitstövlarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är jag inte helt uppdaterad på hårdvara, men visst måste det väl finnas Mac-datorer som tar mer än 16 GB internminne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla budskap gör inte saken bättre, när inte ens Apple vet.

Om ditt inlägg gäller frågan om 32 eller 16 GB RAM så är det regel att det är så här, att Apples datorer i verkligheten klarar mer RAM än Apple officiellt stöder. Mer om det kan man läsa här, modell för modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I massvis av trådar har vi hört att det mesta man kan peta in i ramminne på SAMTLIGA Mac:datorer är 16 GB. Hur kan då ramminnen på 32GB över huvud taget finnas i lager i Applebutikerna. Försäljarna i butiken var överens om att 32GB gick att använda på min iMac mid 2011 när jag undrade.

Därför menar jag att i Applebutiker får bara saluföra prylar som fungerar i Mac:datorer. Att var och en laddar ner tredjepartsprylar som inte funkar, det är en helt annan sak. Apple skall inte gynna någon annan än de de har avtal med och som testats att ALDRIG åsamka kunden några problem. Det skall man veta när man går in i en Applebutik. Att jämföra Webbhallen som ser ut som en Järniabutik är en förolämpning. I Swedbanks gamla lokaler på St:Eriksgatan har man öppnat en ny Webbhall. Det luktar unket som Windowprylar gör. Redan.

Volvo gör inga egna generatorer, men jävlar om dom inte fungerar som Volvoprylar då åker dom ut. Och du som gapade om tredjepartstillverkare har Apple inget ansvar över, det är exakt vad Volvo kräver på Bosch när dom fick beställningen att leverera generatorer till Volvomotorerna. Volvoägarna skiter i om det är Bosch som gjort generatorn, det är Volvo som får rättmätig utskällning eftersom folk köpt en Volvo. När Apple tar det ansvaret över tredjepartsprylar som dom säljer i sina butiker då är jag nöjd. Skitstövlarna.

Det finns Apple-datorer som 32Gb fungerar i, så därför är det inte så konstigt att det saluförs...

 

Och om det inte fungerar för dig, så har du fått fel minnen och än en gång beklagar jag verkligen och är ledsen för att du har fått felaktig information. Det är djupt tragiskt, ledsamt, katastrofalt och dåligt och uselt att du fick felaktig information.

 

Men jag ser det som att Apple som företag i detta fall har inte gjort något fel, särskilt eftersom de inte äger butiken du var inne i. Det fel som begås kan härledas till den mänskliga faktorn, att det är mänskligt att även säljare kan ta fel och inte vara helt 100 på precis alla datorer, och att man kanske inte har full koll på de äldre datorerna.

 

Här borde butiken tagit tillbaks minnet och gett dig rätt minne istället, eller pengarna tillbaks.

 

Jag hoppas att du har meddelat butikschefen dina erfarenheter och därmed gett butiken möjlighet att rätta sitt misstag och göra bättre ifrån sig nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ditt inlägg gäller frågan om 32 eller 16 GB RAM så är det regel att det är så här, att Apples datorer i verkligheten klarar mer RAM än Apple officiellt stöder. Mer om det kan man läsa här, modell för modell.

Detta handlar om att Apple inte rekommenderar mer för de anser att det inte är fullt tillförlitligt. Men som vi kan se så finns det Macar som fungerar med upp till 128Gb RAM...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta handlar om att Apple inte rekommenderar mer för de anser att det inte är fullt tillförlitligt. ...

Var har du läst att Apple anser det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt ok att inte vara expert eller ens förstå sig på hårdvara och mjukvara. Dock borde man kanske inte vräka ur sig galna påståenden på forum och sedan totalt ignorera vad andra (som uppenbarligen förstår sig på ämnet och trevligt försöker förklara hur det funkar) människor skriver.

 

exempel. (poppis med bil-exempel)

Det är inte lätt, jag kan t.ex inget om bilar, så om jag tycker det är helt VÄRDELÖST att jag inte kan tanka med Coca-Cola. Hur kan en sådan dyr bil inte gå och tanka med läsk? det vore ju smidigt. och avreagerar mig genom att skriva en tråd på något bilforum och någon sedan snällt förklarar hur tekniken fungerar så hoppas jag iaf att jag skulle lyssna och kanske vara lite ödmjuk..

 

 

inte riktat direkt till någon person. ni som vill ta åt er. gör det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde mig frågan varför det inte verkar finnas en enda thunderbolt-hubb med typ 1 in och 4 ut, som med USB t ex. Gjorde därför en sökning på vem som har patent på tekniken, och det är Apple (så klart).

 

http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2014/07/apple-granted-51-patents-covering-thunderbolt-much-more.html

 

Kan det vara så att det slutits avtal av typen "Endast Apple får tillhandahålla enheter med fler än två TB-portar"? Det skulle i alla fall förklara varför det som sagt inte verkar finnas några 1 in och 4 ut hubbar, men en dator som heter Mac Pro som har hela 6 stycken thunderboltportar. Inte ens deras egen thunderboltbestyckade bildskärm har en extra anslutning så att man kan kedjekoppla enheter på det fantastiska sätt som beskrivs. Tekniken är alltså strypt av Apple själva. Det får mig att börja undra om man helt enkelt vill försöka krama ur det sista ur alla som är stort beroende av tekniken innan deras patent går ut. För det släpps väl fritt inom ett visst antal år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tror jag att du har missat kommentarer som "som folk får stå ut med vare sig de vill eller inte.". På grund av de kommentarerna pekar jag på att det finns en frivillighet här.

1. Ingen tvingar någon att köpa en Apple, och installation av uppdateringar och system är frivilligt. Man får en fråga, vill man installera eller inte installera. Man kan avstå. Har man synsättet att man måste "stå ut med något även fast man inte vill" så missar man frivilligheten. Att välja Apple eller att installera en uppdatering är en möjlighet, ett erbjudande, inte ett tvång. Så man måste inte, om man inte vill.

 

2. Apple har alltid stått för den senaste tekniken, inte att hålla på med gammal teknik. Detta innebär att nya datorer innehåller andra grejer än de gamla. Det är inget konstigt med det som jag ser det. Och om man klagar på Apple för att de står för ny teknik, då anser jag att då har man missat vad Apple handlar om. Apple har ju sedan företaget bildades stått för senaste och ny teknik. Det är vad Mac handlar om.

3. "Jag personligen kan inte se hur fastlimmade komponenter som tycks vara det senaste skulle vara en fördel för konsumenterna. Du kanske kan förklara det?"

Tack för din vänliga fråga. Om vi talar fastlimmade minnen, så finns de inte i alla produkter och inte ens i alla senaste produkter. Men de finns i instegsmodeller på den bärbara och stationära sidan, och anledningen är flera -

1. Det ger ett mer slimmat system. Apple försöker göra bland de tunnaste och lättaste datorerna och med minst värmeutveckling.

2. Det ger högre tillförlitlighet och högre driftsäkerhet, det ger längre hållbarhet.

3. Det är billigare, vilket sänker priset på produkten.

Sedan kan det givetvis vara olika bland konsumenter huruvida dessa punkter ses som fördelar eller inte. Men Apple gör flera olika datormodeller och dessa är lite olika erbjudanden. Som kund får man helt enkelt se det som passar bäst med ens egna behov och önskemål och välja den modell som motsvarar detta bäst, och här är vi alla olika.

En viktig poäng: Senaste OS X har en teknik för att maximera minnet i datorn, alltså en form av inbyggd komprimering mjukvarumässigt. Detta gör att exempelvis 4Gb minne egentligen blir 8Gb... typ.

 

Nej jag har inte missat den kommentaren. De flesta av oss har naturligtvis helt frivilligt köpt en Mac. Inte sällan för att vi hört att de är bättre, stabilare och inte behöver uppdateras lika ofta som PC. Så har det oxå varit och är till stora delar fortfarande för många av oss. Apple har en stor och vill jag påstå trogen kundkrets. Många av oss trogna Apple-kunder förbehåller oss dock rätten att påtala när vi anser att Apple släpper ofärdiga, onödiga uppdateringar som vi frivilligt kan ladda ner och installera. Det är en del i den naturliga dialogen mellan Apple och kunderna. Det finns förvisso de som anser att kunden skall knipa käft. Det är dock en inställning som är till stor skada för nuvarande och kommande generationers konsumenter.

 

Så sitter man då med en Mac som har ett äldre men fungerande operativsystem. Dock så är det inte längre så att alla appar fungerar. Exempelvis webbläsaren Safari. Man kan då frivilligt välja att uppdatera till ett nyare operativsystem med fungerande appar eller frivilligt avstå att uppdatera och därmed även frivilligt avstå från att exempelvis besöka vissa hemsidor. Man kan även frivilligt uppdatera till ett nyare men inte det senaste operativsystemet och därmed om man vill köra en ren installation frivilligt avstå vissa appar. Precis samma sak gäller kontorsprogram som inte är kompatibla utan massa pyssel. Man kan frivilligt avstå från att dela dokument med andra.

Det är mycket i livet som är frivilligt men det får ofta sora konsekvenser att inte frivilligt göra det ena eller det andra. Därför är kommentaren "Det är frivilligt" i dessa situationer rent tramsig.

 

Det är inte så att de klagomål som framförs i tråden riktar sig mot Apples önskan att utveckla ny teknik. Klagomålen handlar om att den nya tekniken inte är fungerande, kompatibel och onödig.

 

Apple har sedan hedenhös stått för stabil, kompatibel och fungerande programvara. Har man missat det har man missat en stor del av vad Apple står för. Många av oss upplever att Apple börjar brista vad gäller detta och framför därför kritik i denna tråden. Ny teknik är bara bra om den fungerar och tillför något.

 

Jag ser inte att du lyckas motivera att den senaste tekniken med fastlimmade komponenter är en födel för konsumenten.

 

Fastlimmdade batterier, minnen o hårddiskar som gör det omöjligt för kunden att själv byta och uppgradera blir för denne både dyrare och krångligare.

 

Att produkten skulle bli billigare vid inköpet har vi bara tillverkarens ord på och prispress är absolut inte vad Apple är kända för.

 

Inte heller vad gäller hållbarhet och vikt på produkten har jag sett några övertygande bevis på att så är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har gjort om filformatet i Pages flera gånger, detta är inte ovanligt för Apple eller för andra mjukvarutillverkare att filformat görs om. Microsoft har gjort om sitt filformat flera gånger. Detta är alltså inte typiskt för Apple, utan snarare för mjukvarumarknaden som helhet att programmen vidareutvecklas och det kommer nya filformat som en följd av detta, och då får man spara i det gamla när man utväxlar dokument med de som inte har har uppdaterat till den senaste programversionen. Detta gäller för Microsoft, och det gäller för Apple, och det gäller även för andra.

 

Som tidigare framförts så klagar vi inte på att man byter format utan att man inte ser till att prylarna är kompatibla framåt och bakåt. Bara för att det är rutin att ändra så innebär det inte alltid att det är nödvändigt och bättre för kunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att nya versioner av program måste hålla kvar vid äldre filformat, det viktiga är att nya versioner kan läsa äldre fllformat och även spara till dem. Men här finns det också en gräns för hur långt tillbaks i tiden man ska ha kvar detta.. och det kan ifrågasättas...

 

Där tycker jag att du har helt fel. Det kan omöjligt vara omöjligt för Apple som är på framkant inom tekniken att skapa ett kontorsprogram som fungerar både framåt och bakåt. Enda rimliga förklaringen är att de vill tvinga folk att köpa nya produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon/några som har registrerat sig på fel forum.

Ett bil eller PC forum har nog passat bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E-Snobben, du har nu inte gett helt korrekt information. Thunderbolt är utvecklat av Apple och Intel i ett samarbete. Från början kallade Apple sin variant för Thunderbolt och skyddade detta varumärke. Observera nu att patent på tekniken och att varumärkesskydda (trademark) ett namn, är olika saker. Intel kallade samma teknik för Light Peak. Idag är det Intel som äger patentet och varumärket Thunderbolt, Apple släppte namnet till Intel därför att Intel står som huvudman bakom tekniken.

En anledning till att det inte finns så många produkter som använder Thunderbolt kan vara att det är en dyr teknik och en dyr kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC-Fan...

Talar vi program så innebär de förhöjda säkerhetsrutinerna i operativsystemets tekniska nivå att det blir en begränsning för bakåtkompatibiliteten. Detta därför att om man gör ett program som är helt i linje med de nya säkerhetsfunktionerna, så fungerar inte detta program på äldre operativsystem som inte har dessa säkerhetsfunktioner.

Ska man göra ett program som fungerar på de äldre versionerna, så innebär det att programmet ger mindre säkerhet på de operativsystem som har dessa säkerhetsfunktioner.

Det innebär följaktligen problem att göra program som fungerar på både senaste operativsystem och de första versionerna av samma operativsystem.

Detta är något som inte enbart drabbar Apple, utan det är så inom WIndows-världen också.

Om du anser att fördelar som mindre, lättare och tunnare dator, längre hållbarhet, mindre värmeutveckling, mindre strömförbrukning m m inte är några fördelar, ja då är det upp till dig. Vad som är fördelar eller inte är subjektiva åsikter och inte några absoluta sanningar. Här har vi helt enkelt olika tycke och smak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare framförts så klagar vi inte på att man byter format utan att man inte ser till att prylarna är kompatibla framåt och bakåt. Bara för att det är rutin att ändra så innebär det inte alltid att det är nödvändigt och bättre för kunden.

Så är det inom Windows-världen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där tycker jag att du har helt fel. Det kan omöjligt vara omöjligt för Apple som är på framkant inom tekniken att skapa ett kontorsprogram som fungerar både framåt och bakåt. Enda rimliga förklaringen är att de vill tvinga folk att köpa nya produkter.

Du kräver alltså av Apple att de ska göra något som ingen annan mjukvarutillverkare har lyckats med... Då är dina tankar om Apple tydligen väldigt höga. Jag för min del förstår inte varför Apple ska lyckas göra det när ingen annan lyckas göra det.

 

Som jag tidigare har anfört - om vi tar Microsoft som exempel, de har släppt nya versioner av sina filformat för Office-paketet. De nya versionerna kan inte öppnas av de äldre versionerna av programmen, men de äldre versionerna kan öppnas av de nya versionerna av programmen. Precis samma sak som med Apples iWork. Ingen skillnad.

 

Detta innebär att om du jobbar i senaste Microsoft Word och vill att detta ska läsas av en användare med ett äldre Microsoft Word, så får du alltså övergå till det gamla filformatet.

 

Precis som med Pages. Med Pages exporterar du till det äldre formatet och dämed kan det läsas i äldre versioner.

 

Det finns inget sätt att ett äldre program kan läsa ett nytt filformat, inget program kan läsa något som inte fanns tillgängligt när det programmet skapades.

 

Däremot så kan man med Apples program, precis som med andra mjukvarutillverkares program, spara i ett äldre format så att äldre program kan öppna och läsa informationen.

 

Anledningen till att det görs nya filformat, det är för att programmen vidareutvecklas och som gör att det gamla formatet inte fungerar med de nya förbättringarna.

 

Om filformat inte får ändras, så innebär det att utvecklingen har stannat, det blir status quo.

 

Jag har använt datorer sedan början av 1980-talet, och det har alltid varit så här. Detta är datorbranschen. Du kritiserar Apple för hur datorbranschen som helhet fungerar.

 

Jag har haft många datorer genom tiderna, många olika operativsystem och många olika program.

 

När jag gick över från Lotus Ami Pro till Lotus Word Pro så fick jag spara om alla mina äldre dokument till det nya formatet, från Ami-format till LWP-format.

 

Ami Pro kan inte läsa LWP-format...

 

När jag bytte från Atari till Windows så fick jag göra om filformaten.

 

När jag hade CP/M 3.0+ fanns det bristande kompatibilitet med program för CP/M 2.2, och programmen för CP/M 3.0+ hade problem på CP/M 2.2.

 

Tittar vi på Mac så kan vi se att alla program utvecklade för Mac OS 9 inte automatiskt fungerade på första Macen...

 

Så detta med kompatibilitet, den har haft sina gränser även inom Mac-världen precis som inom andra datorvärldar. Så har det alltid varit, ja även inom Mac. Så jag håller inte med dig om din beskrivning av Macens historia.

 

Sedan så utvecklas Internet framåt, det kommer nya internet-tekniker. Nya koder och standarder som inte stöds av äldre webbläsare därför att de inte är gjorda för de nya teknikerna.

 

Microsoft håller inte liv i äldre operativsystem och fortsätter att släppa nya program och versioner för de äldre. De har precis som Apple gränser för hur långt tillbaks de stödjer med sin support och programversioner.

 

När det gäller buggiga nya OS X, erfarenheterna är olika. Senaste OS X fungerar utmärkt för mig, jag har använt det varje dag sedan oktober 2014 och allt fungerar. Stabilt, säkert, och de program jag använder fungerar utmärkt. Innan jag uppgraderade fick jag information från flera av min programleverantörer att deras program var testade och klara för senaste OS X, detta var innan senaste OS X hade släppts ut på marknaden.

 

Olika programtillverkare kan vara mer eller mindre bra på support och stöd, och det är dessa tillverkares ansvar och inte Apple för Apple sköter inte support eller programutveckling åt andra.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att ni känner er lite besvikna om hur Apple kör med en ny stil om sina datorer.

Men tänk också på om att det finns oseriösa kunder som tydligen kanske misslyckats med sina projekt,som att uppgradera mac datorer,där resultatet blivit kass,så att dom skyller på Apple.

Många kunder drar sig inte undan från att försöka stämma storföretagare,vars där finns pengar att hämta.

Så Apple börjar med en ny policy för att undvika problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Windows 95 kom så var det många Win 3.11-program som hade problem med Win95, däribland Lotus Ami Pro 3.0 som jag körde, det fungerade halvväggs och strulade med aktivitetsfält och andra grejjer. Så jag uppgrader till Lotus Word Pro. Lotus Word Pro har ett filformat i flera versioner, ja de ändrade filformatet under resans gång så att säga. Det finns olika versioner av lwp-formatet. Inget ovanligt. Och betänk nu att Lotus var en väldigt innovativ programutvecklare och minst lika framstående som Apple, och grundaren bakom Lotus hade erfarenhet av buddhism och meditation (därför döptes företaget till Lotus) och var en hippie i grunden, ja faktiskt mer hippie än Steve Jobs... Det finns många likheter a persona och mellan Apple och Lotus ja. Helt klart en av världens bästa och mest innovativa programutvecklarna, och inte ens kunde göra en ordbehandlare vars nya filformat kunde läsas i de gamla versionerna utan man fick spara om eller exportera till det äldre formatet. Precis som med Pages och Microsoft Word.

Och när Windows 98 kom som ersatte Windows 95 så kom nya program som använde de nya teknikerna i Windows 98, och som därför krävde minst Windows 98 för att fungera. Samma sak när Windows Millenium kom, och sedan Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag kan instämma i att det inte är ett stort problem att Apple släpper nytt OS och appar som inte är 100% kompatibla med tidigare versioner, iallafall inte så länge mjukvaran som i det här fallet är gratis. Det ligger inom spelets regler kan jag känna och många andra företag gör likadant eller värre. Apples nya OS är ju kompatibelt med hyfsat gamla datorer ändå.

 

Men...

 

Ovanstående förutsätter att Apple släpper OS och övrig mjukvara som håller samma kvalitet och stabilitet som t.ex. Snow Leopard. Samt att 3'e part får lite tid på sig att utveckla applikationer och uppdateringar som släpps när de håller måttet och inte tidigare.

 

I den bästa av världar, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan senaste OS X lanserades i oktober på marknaden, så fick jag mejl från flera programleverantörer att deras program var testade och klara för senaste OS X. I grunden har ju Yosemite samma kod som Mavericks - och Mavericks innebar rätt stora förändringar under skalet. Det Yosemite har är några extra funktioner, extra program, och extra möjligheter med iOS och iCloud, plus en större förändring i yttre utseende och design.

Programutvecklarna fick tidigt information om senaste OS X. Adobe är tröga, men de är alltid tröga kanske för att de är så stora plus de kör helt sin egen grej och utvecklar på Windows i sitt eget utvecklingsverktyg istället för utvecklar på Mac, men de mindre utvecklarna var snabba att kolla och säkerställa så att deras program fungerade med senaste OS X.

Det har fungerat väldigt bra för mig, och jag är ingen hemanvändare utan jag använder min Mac i mitt jobb. Mitt bokföringssystem, mina textverktyg, mina layoutverktyg och designgrejjer, bildprogram (jag använder inget från Adobe) - allt har fungerat väldigt smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...