Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples uppgraderingsfasoner


KarlAstrid

Rekommendera Poster

  • Svars 133
  • Created
  • Senaste svar
Ollie Williams

Karl-Astrid + Alix = Ryggdunkarklubben :)

 

Alix pratar om mjukvara, Karl-Astrid pratar om hårdvara (och bilar). Det finns inget ryggdunkeri. Att framställa det så är bara en för dig enkel retorisk figur för att förlöjliga deras argument istället för att sakligt bemöta dem.

 

För övrigt är det väl oftast så att de som kritiserar Apple är de som får uppförsbacke i det här forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte att Apple ändrar och ändrar för ändrandes skull, har de brist på sysselsättning eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humorlösa ryggdunkarklubb ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har missat att tråden handlar om Apples uppdateringshysteri inte om du är tvingad att köpa Appleprodukter eller ej.

 

Om den senaste produkten från Apple är full av buggar o säkerhetshål är det inte den bästa produkten. För oss konsumenter torde det vara viktigare att produkterna fungerar än att det kommer nya hela tiden.

 

Jag personligen kan inte se hur fastlimmade komponenter som tycks vara det senaste skulle vara en fördel för konsumenterna. Du kanske kan förklara det?

Då tror jag att du har missat kommentarer som "som folk får stå ut med vare sig de vill eller inte.". På grund av de kommentarerna pekar jag på att det finns en frivillighet här.

 

1. Ingen tvingar någon att köpa en Apple, och installation av uppdateringar och system är frivilligt. Man får en fråga, vill man installera eller inte installera. Man kan avstå. Har man synsättet att man måste "stå ut med något även fast man inte vill" så missar man frivilligheten. Att välja Apple eller att installera en uppdatering är en möjlighet, ett erbjudande, inte ett tvång. Så man måste inte, om man inte vill.

 

2. Apple har alltid stått för den senaste tekniken, inte att hålla på med gammal teknik. Detta innebär att nya datorer innehåller andra grejer än de gamla. Det är inget konstigt med det som jag ser det. Och om man klagar på Apple för att de står för ny teknik, då anser jag att då har man missat vad Apple handlar om. Apple har ju sedan företaget bildades stått för senaste och ny teknik. Det är vad Mac handlar om.

 

3. "Jag personligen kan inte se hur fastlimmade komponenter som tycks vara det senaste skulle vara en fördel för konsumenterna. Du kanske kan förklara det?"

 

Tack för din vänliga fråga. Om vi talar fastlimmade minnen, så finns de inte i alla produkter och inte ens i alla senaste produkter. Men de finns i instegsmodeller på den bärbara och stationära sidan, och anledningen är flera -

 

1. Det ger ett mer slimmat system. Apple försöker göra bland de tunnaste och lättaste datorerna och med minst värmeutveckling.

 

2. Det ger högre tillförlitlighet och högre driftsäkerhet, det ger längre hållbarhet.

 

3. Det är billigare, vilket sänker priset på produkten.

 

Sedan kan det givetvis vara olika bland konsumenter huruvida dessa punkter ses som fördelar eller inte. Men Apple gör flera olika datormodeller och dessa är lite olika erbjudanden. Som kund får man helt enkelt se det som passar bäst med ens egna behov och önskemål och välja den modell som motsvarar detta bäst, och här är vi alla olika.

 

En viktig poäng: Senaste OS X har en teknik för att maximera minnet i datorn, alltså en form av inbyggd komprimering mjukvarumässigt. Detta gör att exempelvis 4Gb minne egentligen blir 8Gb... typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl-Astrid...

Du inledde med att klaga på att Apple bara använder ett fåtal minnen och att olika minnen inte passar samma dator. Alla datorer oavsett tillverkare använder en viss minnestyp och därmed fungerar bara minnen som är enligt den minnestypen i den datorn. Detta gäller alla datortillverkare och inte enbart Apple. Det kommer nya hastigheter och minnestyper, vilket gör att gamla minnen inte passar de senaste datorerna därför att de är för långsamma.

Detta är precis samma hos Sony, Samsung, Lenovo med flera andra datortillverkare. Det gäller alla.

Apple står för ny teknik och den bästa tekniken, det har varit framgångsrikt för Apple att göra så. Apples varumärke bygger på detta. Jag tror att om Apple skulle börja använda gamla och äldre minnestyper så skulle Apple sälja sämre på marknaden, därför att kunderna som köper en ny dator för att få högsta möjliga prestanda skulle klaga och välja andra märken. Jag tycker inte att Apple ska hålla kvar vid gammal teknik bara för att användarna ska kunna använda gammal hårdvara från den gamla datorn i den ny datorn.

Butiker som säljer Apple ska självfallet kunna ordna så att även äldre datorer kan servas och uppgraderas. Och självfallet ska de kunna ge bra och korrekt information till kunden.

Återigen så beklagar jag att du har blivit illa behandlat i en butik, men Apple ansvarar inte för butiker som de själva inte äger. Nu har jag handlat av många butiker och alltid blivit bra bemött och blivit bra behandlat, så jag har helt andra erfarenheter.

Apple har strikta krav på de som ska bli "premium reseller" och det innebär en viss stil på butiken, det handlar om inredning och det handlar om marknadsföring och exponering. Men det är inte Apple som anställer personalen, de har inget inflytande över det över butiker som de själva inte äger.

Men jag har ett konstruktivt förslag till dig - dela med dig av dina erfarenheter till den butikens personalchef och butikschef. Då ger du dem en möjlighet att förbättra sig och ändra sig.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pekar på en brist och du verkar inte vilja se den. Orkar inte fortsätta...

Du menar att jag inte ser bristen med att HDMI och ethernet ska vara på Thunderbolt, när Apple har en Ethernet - USB-adapter? Nu var det ju du som tog upp exemplet med Ethernet på Thunderbolt... Deras datorer har både USB och Thunderbolt.

 

Du tolkar detta som att jag inte vill se en brist, bara för att jag inte upplever bristen på samma sätt som du gör. Men istället för din åsikt att detta handlar om ovilja hos mig, så kan det vara så enkelt som att jag helt enkelt ser något annat än du gör därför att jag är en annan person och har andra krav än vad du har därför att jag är en annan än dig?

 

Ditt uttalande om "verkar inte vilja se", ja det är ju som att jag skulle säga till andra människor att de "verkar inte vilja se att Tears for Fears är världens bästa band" bara för att de har en annan musiksmak än vad jag har. :)

 

Men jag tror inte att det handlar om brist på vilja, utan snarare att det handlar om att människor är olika. Inte mer komplicerat än så... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är ju att Apple ser till att användaren inte behöver exportera till äldre format. Det är ju en stor poäng med vad tråden handlar om.

Apple har gjort om filformatet i Pages flera gånger, detta är inte ovanligt för Apple eller för andra mjukvarutillverkare att filformat görs om. Microsoft har gjort om sitt filformat flera gånger. Detta är alltså inte typiskt för Apple, utan snarare för mjukvarumarknaden som helhet att programmen vidareutvecklas och det kommer nya filformat som en följd av detta, och då får man spara i det gamla när man utväxlar dokument med de som inte har har uppdaterat till den senaste programversionen. Detta gäller för Microsoft, och det gäller för Apple, och det gäller även för andra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad Applekommuniteten hade sagt om MS Word hade gjort likadant som Pages år från år... "Blä! Typiskt Winblows! Pyttemjuk! Idiotiskt!" En gissning, bara... :rolleyes:

Microsoft har nu ändrat sitt filformat många gånger, finns mängder med olika Word-format. Och jag har inte sett några stora klagomål på det... Kanske toleransen är större för vad Microsoft gör än vad Apple gör?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vems felet var att man pålurade mig ramminne som inte fungerar på min iMac

Du bevisar att Apple saluför ramminnen som inte fungerar på deras egna datorer, ändå vill du lägga skulden på mig. Om man på Volvo sålde ventiler till Volvomotorer som inte går att använda, så skulle man fråntas rätten att arbeta där, men det bryr sig inte rufflarfolket på Apple sig inte om som med detta skaffar sig ännu ett rykte att var opålitliga och oseriösa.

Karl-Astrid, datorbutiker säljer flera olika minnesmodeller och de fungerar med olika datormodeller. Inget konstigt med det, så är det för andra datortillverkare också. Om du går in på Webbhallen så säljer de inte bara en minnesmodell, utan väldigt många olika. Och dessa passar olika datorer.

 

En bra butik för Apple är en butik som säljer olika minnesmodeller så att de som har en Apple-dator kan få rätt minne för sin dator. Här är det självfallet viktigt att kunden får hjälp med att få rätt minne. I ditt fall har det brustit, det både beklagar jag och jag är väldigt ledsen att det har hänt just dig. Jag beklagar och förstår din frustration, din ilska, att du är förbannad och du har all rätt att vara förbannad på den säljare som gav dig felaktig information.

 

Men återigen, Apple som företag anställer inte personalen i butiker som de själva inte äger. Jag föreslår än en gång för dig att du ska gå till den butikens chef och dela med dig av den upplevelse, så att de får en chans att göra på ett annat sätt. Se det som att du hjälper den butiken att bli bättre. Hur ska den butiken kunna förbättra sig och skärpa till sin utbildning för sin personal, om de inte får reda på din upplevelse av dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alix pratar om mjukvara, Karl-Astrid pratar om hårdvara (och bilar). Det finns inget ryggdunkeri. Att framställa det så är bara en för dig enkel retorisk figur för att förlöjliga deras argument istället för att sakligt bemöta dem.

 

För övrigt är det väl oftast så att de som kritiserar Apple är de som får uppförsbacke i det här forumet.

Jag har blivit mobbad i detta forum för att Yosemite fungerar bra för mig och för att Apples produkter fungerar bra för mig. Er frustration över Apple ger er inte rätt att mobba andra användare som inte har de problem som ni är frustrerade över!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är ju att Apple ser till att användaren inte behöver exportera till äldre format. Det är ju en stor poäng med vad tråden handlar om.

Jag tycker inte att nya versioner av program måste hålla kvar vid äldre filformat, det viktiga är att nya versioner kan läsa äldre fllformat och även spara till dem. Men här finns det också en gräns för hur långt tillbaks i tiden man ska ha kvar detta.. och det kan ifrågasättas...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har nu ändrat sitt filformat många gånger, finns mängder med olika Word-format. Och jag har inte sett några stora klagomål på det... Kanske toleransen är större för vad Microsoft gör än vad Apple gör?!

Jo, visst har de ändrat, men man kan ändå öppna äldre dokument i nyare program. Se nedan som exempel. Det tycker jag är bra. Jag kan tolerera att Microsoft kör kompatibilitetsläge. Jag har inga klagomål på det. Jag skulle ha varit nöjd om samma hade gällt Pages i Mac OS X, men så är tyvärr inte fallet.

 

post-28798-0-74915800-1423393642_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan öppna de äldre Pages dokumenten i nya Pages med, precis som man kan öppna äldre MS Word dokument i nya MS Word. Och vill du ha "kompatibilitetsläge" i nya Pages så exporterar du i ett äldre format. Jag tycker inte att detta är ett problem.

Visst det kanske är smidigare löst i MS Word, men det är ju viss prisskilnad mellan produkterna också... Jag ser det inte som konstigt att MS Word har fler funktioner än Pages, de har lite olika målgrupper och konkurrerar inte direkt mot varandra. Pages är mer slimmad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan man inte, jag har ju redovisat det i ett tidigare inlägg. Det står där svart på vitt.

Nej, du redovisar inte där att man inte kan öppna äldre Pages dokument i nyare Pages. Utan du redovisar att man inte kan öppna nya Pages dokument i äldre Pages. Det är ju något annat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompatibilitetsläget i MS Word innebär i praktiken att Word ställer om sig till ett äldre filformat och tar bort det som inte fungerar i äldre versioner. Och visst, det är smidigare än att välja att exportera till ett äldre filformat, men grunden handlar ändå om samma... Att det äldre programmet inte kan läsa det nya utan det nya måste göras om till det äldre för att det äldre ska kunna läsa det, och vi kan säga att MS Word har en smidigare lösning för detta men det är ju en viss prisskillnad mellan programmen också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har blivit mobbad i detta forum för att Yosemite fungerar bra för mig och för att Apples produkter fungerar bra för mig. Er frustration över Apple ger er inte rätt att mobba andra användare som inte har de problem som ni är frustrerade över!

 

 

 

Jag svarade dig angående detta i en annan tråd där inlägget tillsammans med alla andra blev borttaget av Axelman. Jag ska försöka återge vad jag skrev där.

 

Jag är ledsen om du känner att du blivit mobbad, det har inte varit min mening, även om jag kan tycka att du drar lite stora växlar på vad jag upplever vara rimliga mothugg. Det jag har angripit är att du hela tiden återkommer till att Yosemite fungerar bra för dig. Det är bra att du kommer med råd om hur man kan få ett strulande operativsystem att fungera bättre, men att koppla till dina egna goda upplevelser hjälper inte alltid eftersom det bevisligen är så att Yosemite dras med vissa problem. Det kan av vissa användare också tolkas som att du förminskar deras problem eller antyder att de själva ligger bakom dem. Ibland kan det vara så att användaren själv är problemet, ibland inte. För användare som tillhör den senare kategorin blir det vansinnigt frustrerande att hela tiden mötas av "det funkar för mig". Jag är ganska säker på att detta också är ungefär vad Alix menade.

 

Jag manade därefter till lugn och skakande av händer, det här är inget vi behöver bråka på personlig nivå om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie,

Jag har flera gånger skrivit att det finns de som har problem med Yosemite, och samtidigt skriver jag även att alla inte har problem. De problem som drabbar vissa användare, det drabbar inte alla användare. Nej jag tycker inte att det är vilseledande att säga det eller att detta skulle förringa dem som har problem. Jag säger ju gång på gång att det finns de som har problem med Yosemite! Så jag förstår inte hur det kan tolkas som att jag förringar människors problem när jag säger att det finns de som har problem, men alla har inte upplevt just de problemen.

Tror du verkligen att jag ljuger när jag säger att jag inte har problem med Yosemite och att jag inte har råkat ut för något av de problem som några andra användare har råkat ut för?

Men jag tycker det är vilseledande om vi ska påstå att alla har problem, därför nyanser jag diskussionen med att säga att alla inte drabbas och det finns de som inte drabbas, som jag själv.

Sedan håller jag inte med dig om att det är fel av mig att säga att jag inte har det problem som en frågeställare har. Det är nämligen saklig information, att när jag ger råd om åtgärder att lösa problem på så berättar jag även om mina erfarenheter - om jag har just det specifika problemet eller inte. Det tycker jag är rätt att göra så det försvarar jag och kommer fortsätta att försvara.

Många ger råd utan att berätta om sina personliga erfarenheter av problemet som de ger råd om, men jag klagar inte på er för det. Jag tycker att ni ska reflektera över det....

Jag har precis lika mycket rätt att dela mina erfarenhet av Yosemite som alla andra användare har i detta forum. Och om det finns de som inte klarar av att Yosemite fungerar bra för mig, ja då kan jag bara beklaga det.

Ska jag verkligen behöva be om ursäkt för att Yosemite fungerar bra för mig? Jag tycker faktiskt inte det. Och jag tänker inte acceptera angrepp på min person, jag väntar fortfarande på en ursäkt från Alix för hans personangrepp.

Jag kommer fortsätta hävda min rätt att redovisa mina personliga erfarenheter av Yosemite, jag har samma rätt att göra detta som ni har. Jag tänker inte be er om ursäkt för att jag gör det.

Om du Ollie och Alix inte klarar av att Yosemite fungerar för mig, så ger det er inte rätt att klaga på mig för det. Det är inte mitt fel att Yosemite fungerar för mig. Ni får helt enkelt ta och acceptera läget.

Yosemite fungerar för mig, deal with it. Sluta klaga på mig för det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tror du verkligen att jag ljuger när jag säger att jag inte har problem med Yosemite och att jag inte har råkat ut för något av de problem som några andra användare har råkat ut för?

Nej, och det har varken jag, Alix eller någon annan påstått. Det jag med fler menat är att dina upplevelser inte alltid är relevanta.

 

Ska jag verkligen behöva be om ursäkt för att Yosemite fungerar bra för mig? Jag tycker faktiskt inte det. Och jag tänker inte acceptera angrepp på min person, jag väntar fortfarande på en ursäkt från Alix för hans personangrepp.

 

Jag är den enda hittills som bett om ursäkt, för att jag fått dig att känna dig mobbad. Det har som sagt aldrig varit min mening.

 

Men man hamnar i ett väldigt låst läge genom att kräva ursäkter av andra. De diskussioner som hamnar där brukar sällan sluta väl. Börja med att titta på dina egna inlägg med en kritisk blick. Föregå med gott exempel, visa lite självkritik och ödmjukhet. Det är så man får ursäkter, inte genom att kräva dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie, jag tycker inte att det är fel av mig att redovisa mina erfarenheter. Jag har lika mycket rätt att redovisa dem som andra har i detta forum. Jag anstränger mig alltid till att vara så relevant som möjligt. Sedan kan människor ha olika uppfattningar om vad som är relevant, jag tror att vi alla gör så gott vi kan.

Vad som är relevant och inte är ingen absolut sanning, och den bestäms inte enkom av dig Ollie. Du tycker ju tydligen det är relevant att föra krig mot mig eftersom du försvarar att det sker... och jag tycker inte att er krigföring mot mig är relevant. Så där har vi olika åsikter..

Och jag ber att få upprepa, jag säger gång på gång på gång att det finns de som har problem med Yosemite. Så nej, jag förstår inte dina klagomål alls och jag håller inte med dig om dem.

Jag tycker absolut det är relevant att när jag försöker hjälpa en person med ett problem så är det viktigt att jag i detta också delar med mig av min personliga upplevelse av det.

Jag tycker att jag föregår med gott exempel. Jag klagar inte på er när när ni besvarar frågor utan att redovisa er personliga erfarenhet av frågeställningen. Fast ni beter er på ett annat sätt än jag gör, så klagar jag inte på er för det, för jag låter er vara som ni är. Och därmed föregår jag med ett gott exempel.

Vi måste i detta forum klara av att människor är olika. Jag tycker inte att jag ska behöva be om ursäkt för att Yosemite fungerar för mig.

Men när jag blir attackerad och angripen personligt, då reagerar jag för jag tycker det är fel. Jag håller inte alls med dig om att det är fel av mig att begära en ursäkt när jag blir angripen och attackerad, om jag hade tyckt att det varit fel så hade jag ju inte begärt en ursäkt - eller hur? Vad som är rätt eller fel i detta är ingen absolut sanning, utan det handlar om olika åsikter.

Återigen - Hur frustrerade ni än är över att Yosemite inte fungerar, så ger det inte er rätt att mobba mig för att Yosemite fungerar för mig.

Jag rekommenderar att ni fortsätter er mobbing i pm istället, så att vi kan ägna oss åt sakliga diskussioner i forumet istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du redovisar inte där att man inte kan öppna äldre Pages dokument i nyare Pages. Utan du redovisar att man inte kan öppna nya Pages dokument i äldre Pages. Det är ju något annat.

Ja, det är riktigt, jag tänkte bakvänt. Tyvärr har jag inget äldre MS Word att jämföra med. För övrigt ber jag om ursäkt för att mina inlägg har gjort att du känner dig mobbad, det har aldrig varit min avsikt. Men eftersom du har uppfattat det så respekterar jag det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bra jag tackar för det för det visar en storhet som jag uppskattar och då tycker jag att vi kan skaka hand och ägna oss åt sakliga diskussioner i fortsättningen. Jag tycker att det är bättre att frustration över teknik riktas mot tekniken istället för mot enskilda personer och jag hoppas att vi kan hålla det så i fortsättningen.

Jag önskar dig en bra dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Redigerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...