Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples uppgraderingsfasoner


KarlAstrid

Rekommendera Poster

Jag startar en helt ny tråd om Apple och deras fasoner som inte gynnar oss kunder.

Jag börjar därför med att jämföra med Volvo som inte är ett dugg OT, tvärtom som jämför och bevisar vad jag kommer att ägna mig åt i tråden.

 

När potentiella nykunder läser Volvos reklam över ny bil så vet man att allt som erbjuds är gjort av Volvo eller godkänts av Volvo, så att inte vi kunder skall bli missnöjda och därför känna oss trygga. Om Volvo satt i en gammal motor från Lada utan att berätta det för någon, då skulle nykunder dra till annan bilförsäljaren och Volvo skulle få dåligt rykte.

 

 

Detta bryr sig inte Apple ett dugg om. Om man vill köpa nytt ramminne så finns det 100 att välja bland likaså SSD diskar men bara ett fåtal fungerar på deras datorer.

 

Bara för att jag köper en Volvo behöver jag inte veta hur man bygger motorn.

Hur mycket pengar har inte Appleanvändare förlorat för att man valt fel ramminne eller SSD diskar som visat sig inte fungera på Apples datorer och när dom klagar så skrattar man dom rakt i ansiktet i stället för att skämmas ögonen ur sig.

 

Apple skall självklart bara sälja prylar som fungerar på deras datorer, men det skiter man i.

 

När jag i sommar köper ny iMac, då får jag Yosemite och välja på Retina och vanlig skärm och vanlig HD och SSD. Det enda jag bryr mig om att jag blir glad och nöjd och det är Apple som skall se till så jag blir det och inte mjölka mig på pengar när jag kommer på att jag köpt fel saker. Självklart skall kunden inte behöva vara civilingenjör för att välja rätt.

Kommer mitt ScreenFlow för 1000:- att fungera på nya iMac:en. Kommer min back upp disk WD att fungera på SSD. För mig självklara saker, men om jag känner Apple rätt, så har man kohandlat med tredjepartsutvecklarna så man förmodligen måste betala för nya uppgraderingar bara för att Apple skall tjäna (Ännu mer pengar)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 133
  • Created
  • Senaste svar

Jag har en hög med takräcken som inte passar någon bil längre och som jag sparat av dumsnålhet...

...

Men TS har en poäng. Ta bara Thunderbolt som är så fantastiskt. Det är ju bara att koppla in TB-enheter i rad med extrem hastighet. Hurra vad bra!! Problemet är att det i stort sett inte finns TB-produkter med mer än en anslutning. Vill du ha flera hårddiskar efter varandra är det kört om man inte köper en hub som kostar 2 papp eller en raidlösning för 5 papp. Någon har definitivt inte tänkt klart. Knappt ens börjat....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det ju alltid. Kommer de svindyra 19" fälgarna från gamla V70:n att passa den nya Volvon?

 

Jag är 600 procent säker på att Volvohandlaren hjälper rådvillig kund att välja fälgar som passar. Jag är också säker på att Volvo inte saluför fälgar som inte passar till sina Volovobilar. Det är detta som kallas för kundservice. Sit Knasen, det låter som att du vill försvara Apple genom att göra Volvo till åtlöje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nästa Mac går förmodligen bara att slänga när den går sönder. RAM är fastlött och säkert den PCI-e anslutna SSD-n också. Kundvänlighet offrad på slimaltaret. Jag skiter fullständigt i om min nästa iMac är fem millimeter smalare. Går det inte att byta RAM själv eller hårddisk så vad ska jag då med en smal iMac till?????????????????

...

Jag tvingas också att välja mer RAM för svindyra pengar och en större SSD för samma prispålägg så jag får punga ut med 3-4.000 helt i onödan så min hyfsat prisvärda iMac blir svindyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nästa Mac går förmodligen bara att slänga när den går sönder. RAM är fastlött och säkert den PCI-e anslutna SSD-n också. Kundvänlighet offrad på slimaltaret. Jag skiter fullständigt i om min nästa iMac är fem millimeter smalare. Går det inte att byta RAM själv eller hårddisk så vad ska jag då med en smal iMac till?????????????????

...

Jag tvingas också att välja mer RAM för svindyra pengar och en större SSD för samma prispålägg så jag får punga ut med 3-4.000 helt i onödan så min hyfsat prisvärda iMac blir svindyr.

Håller helt med dig Axelman. Det luktar som att vi köper engångsdatorer som rakhyvlar inom en snar framtid.

Visserligen är Window och Apple uppbyggda på olika plattformar men borde inte Apple vara livrädda för att Windows kommer ikapp och det lär väl inte vara så svårt.

Animerare med Mac blir hela tiden påminda om att man (bara har CPU att arbeta i) medans alla andra kör på GPU.

 

Att köpa upp sig på svindyra Pro är inga garantier att man kan köra på rätt grafikkort.

Man kan tro att Apple myntade devisen. Mycket snack med liten verkstad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple använder inte några konstiga eller udda RAM-minne, finns ju mängder med tillverkare som gör RAM-minnen som fungerar på en Mac-dator så där håller jag inte med. DDR3 1600 Mhz finns det massor av och är lätta att få tag i. Det är inget konstigt att en dator är specifierad för en viss minnesstandard för optimal funktion och hastighet, så är det ju med andra tillverkare också. Många PC-datorer kör ju med samma minnen som Apple gör...

"Kommer mitt ScreenFlow för 1000:- att fungera på nya iMac:en."

Specifikationerna för Screenflow är:

  • Intel-based Mac with 64-bit processor (Core i3 recommended) + Display
  • Operating Systems:
    • OS X 10.9.5 Mavericks
    • OS X 10.10 Yosemite
    • iOS Recording requires iOS 8 + Mac OS X 10.10 Yosemite + lightning connection to USB
  • Minimum 2 GB RAM
  • 20 GB hard drive
  • Online Help browser requirements:
    • Safari
  • Cameras using the HDV codec are not support


Det är inte Apple som gör Screenflow, och det är producenterna bakom Screenflow som har ansvaret över hur det fungerar på Mac. Men har man en Mac som uppfyller de specifikationer som Screenflow har satt upp så bör det fungera.

"Kommer min back upp disk WD att fungera på SSD."

Om du har en extern hårddisk för säkerhetskopiering så påverkar inte det funktionen hos den inbyggda hårddisken eller SSD:n i datorn. Säkerhetskopierar du med TimeMachine så ska det inte vara några problem.

Däremot har det hänt att vissa WD-modeller har haft problem med Mac, och det är WD medvetna om. Det finns en mjukvaruppdatering från WD som löser problemen med deras hårddiskar.

Det är självfallet en butiks och kundtjänst uppgift att vägleda kunderna rätt, och det är tråkigt om du har upplevt att butikspersonal eller kundtjänst har gett dig felaktig information. Jag själv har inte haft någon liknande upplevelse, utan jag har alltid fått bra hjälp och bra service när jag har handlat och blivit trevligt och oklanderligt bemött.

Handlade du i en butik som ägs av Apple eller handlade du i en någon av de fristående återförsäljarna? I vilket fall som helst så tycker jag att du ska ta med dina erfarenheter till ansvarig butikschef där du handlade och tala om din upplevelse så att de får en möjlighet och chans att ordna till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men apple kan väl inte ta ansvar för vad alla tusentals tillverkare av tillbehör hittar på?

 

Volvo tar inte ansvar för att dragkroken jag köpt på skruvat.se går att montera.

 

Eller är det något jag inte förstår i resonemanget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Thunderbolt - jag tycker det är jättebra. Och detta med att det finns de som gör enheter med för få utgångar, ja men så var det ju med FireWire också... Det tycker jag vi inte ska anklaga Apple för, för det är ju tredjepartstillverkarna som gör de grejjer som de gör. Thunderbolt hårddiskar brukar ha Thunderbolt-utgångar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Thunderbolt - jag tycker det är jättebra. Och detta med att det finns de som gör enheter med för få utgångar, ja men så var det ju med FireWire också... Det tycker jag vi inte ska anklaga Apple för, för det är ju tredjepartstillverkarna som gör de grejjer som de gör. Thunderbolt hårddiskar brukar ha Thunderbolt-utgångar också.

Både ja och nej. De är inte ansvariga för hur TB-systemet fungerar i varje del. Men vi blir lidande för att TB-systemet inte är tillgängligt för alla användare och ingen verkar bry sig. Jag har kollat på massor med externa hårddiskar och jag har inte hittat en konsumentdisk med två TB-uttag. Vi hade en tråd nyligen där en användare missat att det behövdes fler TB-uttag för att få allt att fungera med ljudkort osv. På min gamla externa disk har jag dubbla FW-uttag, USB3 och e-SATA. Det är bara att välja. TB känns som det bästa systemet Apple bytt till som vi inte kommer att använda. Det är som att satsa på bästa hästen men den råkade vara halt.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple använder inte några konstiga eller udda RAM-minne

Det är väl snarare principen TS vill åt än att få ett detaljerat svar som han redan känner till....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple vill ju låta oss tro att allt är så enkelt. Men om man inte vet en massa så är det inte alls så enkelt...... Ta den klassiska FirmWare-döden för iMac G3. Vem visste att man var tvungen att uppgradera FirmWaren innan man gick från OS 9 till OS X? Hur enkelt hade det inte varit att slänga in en dialogruta som påpekat detta?

Men nej.

...

Nuförtiden; Ett nytt OS X? Hurra! Ropet hinner inte klinga ut förrän forumet dränks av trådar om elände. Det beror på myten om att Apple är "BARA". Visst är det så i mycket, men det är inte helt genomtänkt och folk uppgraderar i god tro för att datorn tjatar hela dagarna om uppgraderingen som haar kommit. Och när man uppgraderar till Yosemite visade det sig att man fick helt skylla sig själv fast man gjorde som Apple ville. Det håller inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men apple kan väl inte ta ansvar för vad alla tusentals tillverkare av tillbehör hittar på?

 

Volvo tar inte ansvar för att dragkroken jag köpt på skruvat.se går att montera.

 

Eller är det något jag inte förstår i resonemanget?

Jo Apple skall ha fullt ansvar över allt viktigt som kan installeras på datorerna som tillverkare utanför Apple gör innan dom ges tillstånd.

 

Löjligt att jämföra dragkrokar och grejer som användes på Volvo 244 med dagens prylar. Att jämföra ramminne och SSD diskar med dragkrokar som inte har med bilen att göra är att leta efter bråk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple använder inte några konstiga eller udda RAM-minne, finns ju mängder med tillverkare som gör RAM-minnen som fungerar på en Mac-dator så där håller jag inte med. DDR3 1600 Mhz finns det massor av och är lätta att få tag i. Det är inget konstigt att en dator är specifierad för en viss minnesstandard för optimal funktion och hastighet, så är det ju med andra tillverkare också. Många PC-datorer kör ju med samma minnen som Apple gör...

"Kommer mitt ScreenFlow för 1000:- att fungera på nya iMac:en."

 

Specifikationerna för Screenflow är:

 

  • Intel-based Mac with 64-bit processor (Core i3 recommended) + Display
  • Operating Systems:
    • OS X 10.9.5 Mavericks
    • OS X 10.10 Yosemite
    • iOS Recording requires iOS 8 + Mac OS X 10.10 Yosemite + lightning connection to USB
  • Minimum 2 GB RAM
  • 20 GB hard drive
  • Online Help browser requirements:
    • Safari
  • Cameras using the HDV codec are not support

Det är inte Apple som gör Screenflow, och det är producenterna bakom Screenflow som har ansvaret över hur det fungerar på Mac. Men har man en Mac som uppfyller de specifikationer som Screenflow har satt upp så bör det fungera.

 

"Kommer min back upp disk WD att fungera på SSD."

 

Om du har en extern hårddisk för säkerhetskopiering så påverkar inte det funktionen hos den inbyggda hårddisken eller SSD:n i datorn. Säkerhetskopierar du med TimeMachine så ska det inte vara några problem.

 

Däremot har det hänt att vissa WD-modeller har haft problem med Mac, och det är WD medvetna om. Det finns en mjukvaruppdatering från WD som löser problemen med deras hårddiskar.

 

Det är självfallet en butiks och kundtjänst uppgift att vägleda kunderna rätt, och det är tråkigt om du har upplevt att butikspersonal eller kundtjänst har gett dig felaktig information. Jag själv har inte haft någon liknande upplevelse, utan jag har alltid fått bra hjälp och bra service när jag har handlat och blivit trevligt och oklanderligt bemött.

 

Handlade du i en butik som ägs av Apple eller handlade du i en någon av de fristående återförsäljarna? I vilket fall som helst så tycker jag att du ska ta med dina erfarenheter till ansvarig butikschef där du handlade och tala om din upplevelse så att de får en möjlighet och chans att ordna till det.

Jag har handlat alla mina iMacs sedan Tigern hos samma Machandlare, den största på Kungsholmen. De första 5 åren var det utbildad personal som gav service, nu är det en bunt snorungar som förmodligen har procentlön på varje kund som ges 2 minuter. Efter en diskussion om ramminnen på något forum gick jag ner till snorungarna som alla föreslog ram 32GB som gick att köra på min iMac mid 2011 enligt dem. Dom blev nog glada för dom tjänade 3000:- Om jag fick vad min iMac behövde det vet jag inte.

 

Förmodligen har Apple sett till så att vid köp av ny iMac i sommar så fungerar nog inte mitt ram 32GB utan tvingas köpa upp mig på nytt ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Nuförtiden; Ett nytt OS X? Hurra! Ropet hinner inte klinga ut förrän forumet dränks av trådar om elände. Det beror på myten om att Apple är "BARA". Visst är det så i mycket, men det är inte helt genomtänkt och folk uppgraderar i god tro för att datorn tjatar hela dagarna om uppgraderingen som haar kommit. Och när man uppgraderar till Yosemite visade det sig att man fick helt skylla sig själv fast man gjorde som Apple ville. Det håller inte!

Exakt. Apple har gått från att finputsa nya operativsystem till att årligen släppa en "publik beta" som folk får stå ut med vare sig de vill eller inte. Dessutom ska alla andra utvecklare av mjuk- och hårdvara hänga med i svängarna, och gör de inte det så ska ingen skugga falla på Apple. Nej. Det håller inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kunde också ha slängt in en dialogruta om man skulle uppgradera från 10.6 till 10.7 och uppåt som varnade för att gamla PPC-program inte fungerar. Tänk vad trevligt och enkelt. Men nej. Vilka fixar det ? Jo vi på forumet städar troget när användarna är förtvivlade över Apples nonchalans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Apple skall ha fullt ansvar över allt viktigt som kan installeras på datorerna som tillverkare utanför Apple gör innan dom ges tillstånd.

 

Löjligt att jämföra dragkrokar och grejer som användes på Volvo 244 med dagens prylar. Att jämföra ramminne och SSD diskar med dragkrokar som inte har med bilen att göra är att leta efter bråk.

Den kontrollen har inte Apple. Det står var och en fritt att göra program till Mac och dessa tar ansvar för sina egna program, de har sin egen support.

 

Om du vill minimera felkällor och problem, så handla bara genom App Store på Mac, dessa program testas av Apple innan de godkänns för försäljning via App Store. Apple tar nu inte ansvar för eventuella buggar i programmen, det är fortfarande varje tillverkares ansvar, men Apple godkänner iaf bara de som inte skadar datorn och som följer Apples riktlinjer för hur program görs. Så det är tryggare.

 

När det gäller externa tillbehör och hårdvara - det finns mängder med tillbehör och Apple kan omöjligt testa och gå igenom alla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej. De är inte ansvariga för hur TB-systemet fungerar i varje del. Men vi blir lidande för att TB-systemet inte är tillgängligt för alla användare och ingen verkar bry sig. Jag har kollat på massor med externa hårddiskar och jag har inte hittat en konsumentdisk med två TB-uttag. Vi hade en tråd nyligen där en användare missat att det behövdes fler TB-uttag för att få allt att fungera med ljudkort osv. På min gamla externa disk har jag dubbla FW-uttag, USB3 och e-SATA. Det är bara att välja. TB känns som det bästa systemet Apple bytt till som vi inte kommer att använda. Det är som att satsa på bästa hästen men den råkade vara halt.....

Hur andra tillverkare stödjer eller inte stödjer Thunderbolt är upp till dem, inte Apple. Thunderbolt är fantastiskt bra, och det är bara att beklaga om det finns flera tillverkare som inte erbjuder lösningar som konsumenterna efterfrågar.

 

Ett problem är ju att trots att Thunderbolt är en standard och som inte är låst till Apple, så är det inte så många andra datortillverkare som har valt Thunderbolt. Det gör att många producenter av tillbehör väljer andra kontakter, som USB3 istället fast USB3 är sämre.

 

Men så har det ju varit länge, att Apple vill använda den bästa tekniken - hela deras varumärke bygger på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen har Apple sett till så att vid köp av ny iMac i sommar så fungerar nog inte mitt ram 32GB utan tvingas köpa upp mig på nytt ram.

Så är det. Din 2011 års iMac vill ha 1333Mhz minne och dagens iMac vill ha 1600Mhz minne.

Antagligen är det inte samma ET, offset, bultdiameter osv på 19" fälgarna från gamla V70:n så de inte passar den nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har handlat alla mina iMacs sedan Tigern hos samma Machandlare, den största på Kungsholmen. De första 5 åren var det utbildad personal som gav service, nu är det en bunt snorungar som förmodligen har procentlön på varje kund som ges 2 minuter. Efter en diskussion om ramminnen på något forum gick jag ner till snorungarna som alla föreslog ram 32GB som gick att köra på min iMac mid 2011 enligt dem. Dom blev nog glada för dom tjänade 3000:- Om jag fick vad min iMac behövde det vet jag inte.

 

Förmodligen har Apple sett till så att vid köp av ny iMac i sommar så fungerar nog inte mitt ram 32GB utan tvingas köpa upp mig på nytt ram.

Kungsolmen, talar vi Västermalmsgallerian? Jag har handlat på Birger Jarlsgatan, Macoteket och Mac Rent. Alltid blivit bra bemött. Ingen av dessa ägs av Apple. Den enda butik i Stockholm som ägs av Apple är väl Apple Store i Täby Centrum?!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur andra tillverkare stödjer eller inte stödjer Thunderbolt är upp till dem, inte Apple. Thunderbolt är fantastiskt bra, och det är bara att beklaga om det finns flera tillverkare som inte erbjuder lösningar som konsumenterna efterfrågar.

 

Ett problem är ju att trots att Thunderbolt är en standard och som inte är låst till Apple, så är det inte så många andra datortillverkare som har valt Thunderbolt. Det gör att många producenter av tillbehör väljer andra kontakter, som USB3 istället fast USB3 är sämre.

 

Men så har det ju varit länge, att Apple vill använda den bästa tekniken - hela deras varumärke bygger på det.

 

Det finns tillräckligt med Thunderboltgrejjor att börja med. Problemet är ju att de inte går att koppla i varandra som var en fördel med TB-tekniken. Intel kunde föreskrivit dubbla uttag på licensierade produkter men nej. Apple som styr och ställer precis överallt kunde ju ha hojtat till för sin egen skull men nej. Så här sitter vi en en teknik som är superbra men som knappt går att använda som det var tänkt. Och jag som konsument ska vara glad och nöjd och tycka att det är bra. Jag är väl inte dum i huvudet! :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniken går framåt, man får leva med det. Apple vill hålla sig i teknikens framkant, inte köra med äldre teknik. Om Apple skulle sänka sina krav och köra med gammal teknik så skulle de säkert få många klagomål på det. Sedan några år tillbaks så är DD3 1600 Mhz en de-facto standard, men den kommer inte vara för evigt. Teknikutvecklingen stannar inte, utan ångar på framåt. Och Apples varumärke bygger på senaste teknik.

Men man kan behålla Apples datorer länge, man behöver inte byta dem varje eller vartannat år. Så i den aspekten håller tekniken länge. Det är absolut värde i att uppgradera och bygga ut en gammal Mac och att avvakta med nyköp. Min är från 2012, jag har uppgraderat den. Har inga som helst planer på att skaffa en ny Mac inom de närmaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tillräckligt med Thunderboltgrejjor att börja med. Problemet är ju att de inte går att koppla i varandra som var en fördel med TB-tekniken. Intel kunde föreskrivit dubbla uttag på licensierade produkter men nej. Apple som styr och ställer precis överallt kunde ju ha hojtat till för sin egen skull men nej. Så här sitter vi en en teknik som är superbra men som knappt går att använda som det var tänkt. Och jag som konsument ska vara glad och nöjd och tycka att det är bra. Jag är väl inte dum i huvudet! :superirriterad:

Jag tycker det är upp till tillverkarna själva hur många uttag de ska ha, det tycker jag inte är något som Intel skulle ha skrivit in i standarden. Jag känner inte till någon kontaktstandard som bestämmer antalet uttag. Gör USB eller FireWire det? Uppmuntra tillverkarna att släppa flera TB-uttag i sina enheter istället eller fler alternativ till TB-HUB:s...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är upp till tillverkarna själva hur många uttag de ska ha, det tycker jag inte är något som Intel skulle ha skrivit in i standarden. Jag känner inte till någon kontaktstandard som bestämmer antalet uttag. Gör USB eller FireWire det? Uppmuntra tillverkarna att släppa flera TB-uttag i sina enheter istället eller fler alternativ till TB-HUB:s...

Vad kostar en USB-hubb? 50 spänn på ICA. Vad kostar en TB-hubb 2.000:- Kan du se varför jag tycker att det inte är mitt ansvar eller problem? Varför ska jag köpa en dator som ger mig stora extra kostnader för att man inte tänkt klart? Allt ska/kan ju gå via TB som tex HDMI, ethernet osv. Jag tvingas med vänlig hand in i en återvändsgränd. TB blir som att ha en Ferrari som inte går att registrera in och därmed inte kan köra så man fick ta volvon i stället. Men jag har en Ferrari. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt. Apple har gått från att finputsa nya operativsystem till att årligen släppa en "publik beta" som folk får stå ut med vare sig de vill eller inte. Dessutom ska alla andra utvecklare av mjuk- och hårdvara hänga med i svängarna, och gör de inte det så ska ingen skugga falla på Apple. Nej. Det håller inte!

Vare sig man vill eller inte? Mig veterligen är uppgradering frivilligt och inte något som sker automatiskt i datorn...

 

Nu är ju Yosemite i grunden en putsad Mavericks, som Mountain Lion var en putsad Lion och Snow Leopard en putsad Leopard. Program som följer Apples riktlinjer för program och som fungerat för Mavericks, fungerar även för Yosemite.

 

Kuriosa i sammanhanget är att jag har ett program - Stones Create - som jag skaffade 2006 och som fortfarande fungerar bra och det har inte uppdaterats på många år. Det är ett rit-, layout och webbprogram.

 

Men vill man ta del av de nya funktionerna, ja då får programmakarna uppdatera sina program ja. Och Yosemite fanns tillgängligt länge för externa programmakare innan de släpptes officiellt för konsumenterna i Oktober 2014.

 

Men sen finns det som väldigt gärna kör sina egna grejjer, framförallt Adobe och Microsoft, och det är också de som brukar ha störst problem när Apple släpper en uppdatering. Adobes problem är att de utvecklar på Windows i deras egen miljö och i grund och botten har samma kod för Windows och Mac-versionen, sedan ändrar de program-motorn som kompileras speciellt för Windows eller Mac. Detta är en mindre bra lösning, dels hämmar det prestandan och gör att Mac-versionerna inte är så bra och optimala som de skulle kunna vara, och dels så har de ju ett eget och o-mackigt gränssnitt, och så har vi detta med att programmotorn kör sina egna grejjer istället för att använda de inbyggda rutinerna i OS X och när Apple gör ändringar i OS X så får Adobe göra större ändringar i sin programmotor.

 

Men är det Apples fel? Jag tycker det är Adobes fel.

 

Till skillnad från Adobe så utvecklar Microsoft sina Mac-program på Mac, och de kör med Apples utvecklingspaket. Men, det finns fortfarande en hel del Microsoft-specialkod och grejjer under skalet, för optimal kompatibilitet med Windows-versionen, och då kan det skära sig mot en ny OS X.

 

Dock så är Microsoft ändå rätt snabba på att fixa problemen, mycket snabbare än Adobe.

 

Jag kör inte Adobe på grund av att deras problem med Mac, jag har hittat andra lösningar. Pixelmator istället för Photoshop, iCalamus istället för InDesign, och så vidare. Från tillverkare som utvecklar på Mac för Mac och som är snabbare än Adobe att ta till sig Apples nya tekniker och utveckling.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...