Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Markerade ord som läses upp på Mac (Yosemite)


albdah

Rekommendera Poster

Hej.

När man använder talsyntesen på Macen, det vill säga att man låter Macen läsa upp en text i ett dokument eller på en webbsida, kan man då få texten som läses upp att samtidigt markeras?

 

I Iphone finns funktionen "Markera innehåll" som beskriv så här: "Markera innehåll när det talas.".

Detta innebär att texten som läses upp på iPhonen samtidigt markeras så man kan följa texten när den läses upp?

 

Hittar dock ingen liknande funktion i masen (kör Yosemite). Så undrar kan man ställa in så att texten so läses upp även markeras i Yosemite likt funktionen på iPhonen?

 

Hade varit väldigt trevligt om denna funktion även fanns i Yosemite.

 

Vänligen,

Albin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automatiskt vet jag inte men du kan koppla ett kortkommando till uppläsningen av markerad text. Kika i Systeminställningar->Tal (Speech)

post-64246-0-48450500-1423276046.png

I vissa program t ex TextEdit så finns en liknande funktion inbyggd...

post-64246-0-80566600-1423276086_thumb.png

Den kan man koppla ett kortkommando till om man vill/behöver. Men ngt automatisk tvivlar jag på... Frågan är väl också om det skulle vara så bra idé på en dator med, jmf med en iPryl. Man markerar/kopierar text på ett helt annat sätt än där. T ex så fort du klickar på en fil i Finder, så går den ju som markerad osv... Det finns alltid nånting som är markerat s a s... Blir ett himla tjôtande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Det där du beskriver och har bilder på känner jag till. Tror du missförstått litegrann vad jag menar. Det jag menar var att jag vill att texten ska markeras samtidigt som den läses upp. Skickar med en skärmdump från iPhonen så ni kan se hur jag menar.

 

post-39597-0-58839600-1423303066_thumb.png

 

Jag har i aktuella fallet (bilden) bett iPhonen att läsa upp texten i anteckningen. På bilden syns ordet text som markerat. Detta beror på att uppläsningen har kommit till just ordet text.

 

Det aktuella ordet som läses upp markeras alltså samtidigt som det läses upp. Så det jag undrade va, finns denna funktion även till Yosemite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Det där du beskriver och har bilder på känner jag till. Tror du missförstått litegrann vad jag menar. Det jag menar var att jag vill att texten ska markeras samtidigt som den läses upp. Skickar med en skärmdump från iPhonen så ni kan se hur jag menar.

 

attachicon.gifIMG_2988.PNG

 

Jag har i aktuella fallet (bilden) bett iPhonen att läsa upp texten i anteckningen. På bilden syns ordet text som markerat. Detta beror på att uppläsningen har kommit till just ordet text.

 

Det aktuella ordet som läses upp markeras alltså samtidigt som det läses upp. Så det jag undrade va, finns denna funktion även till Yosemite?

Aah... du menar tvärtom - att när du väljer att få texten uppläst, så markerar den varteftersom den läser... Typ lite som “karaoke”..? ^_^

 

Har nog inte sett ngn sån funktion el program, men om den var ny nu så kommer den säkert in i OS X senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...