Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur hanterar jag minimerade fönster?


KILLINSTINCT

Rekommendera Poster

Hej,


Behöver hjälp med ett kanske enkelt ”problem”.

Jag undrar lite angående det här med flera fönster av samma program. Hur ska man egentligen på enklast sätt navigera till ”rätt” fönster inom samma program? Jag undrar givetvis vad OS X’s motsvarighet till Windows aktivitetsfältet ligger?


Låt säga att jag har 4st Chrome-fönster öppna, väljer sedan att minimera (-) samtliga fönster.

Hur gör jag nu för att välja mellan de 4st minimerade fönstren? I Windows ligger ju alla dessa i aktivitetsfältet och jag kan med ett enkelt musklick klicka mig in på rätt fönster utan problem?

Väljer jag i OS X att istället bara trycka på Chrome-logotypen i Dock:en så kommer ju det senast minimerade fönstret upp? Hur väljer jag?


Har sett att man kan högerklicka på ikonen och ”Visa alla fönster” men det är absolut inte det jag är ute efter, den fungerar dessutom jättedåligt, alla fönster visar sig inte trots man klicka på det alternativet.


Jaja, kanske förklarat mig för tydligt att det blev otydligt. Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dockan är Macens svar på Windows aktivitetsfält, men det fungerar inte på exakt samma sätt...

Två sätt:

 

1. Under "Fönster" i Chrome så bör du se dina minimerade fönster.

2. Genom att växla över till "Mission control" så får du upp dina program, fönster och virtuella arbetsskärmar och där har du koll även på dina minimerade fönster - de sorteras gruppvis efter det program som fönstren tillhör. "Mission control" får du upp genom tangenten F3, den som är märkt med olika rektanglar (rektanglarna symboliserar olika fönster).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar givetvis vad OS X’s motsvarighet till Windows aktivitetsfältet ligger?

 

Låt säga att jag har 4st Chrome-fönster öppna, väljer sedan att minimera (-) samtliga fönster.

Hur gör jag nu för att välja mellan de 4st minimerade fönstren? I Windows ligger ju alla dessa i aktivitetsfältet och jag kan med ett enkelt musklick klicka mig in på rätt fönster utan problem?

Väljer jag i OS X att istället bara trycka på Chrome-logotypen i Dock:en så kommer ju det senast minimerade fönstret upp? Hur väljer jag?

# I Dock till höger är nog motsvarigheten.

 

# Minimerade fönster... Om du för musen över miniatyrerna i Dock så kommer det upp titeln, på fönstret - och är ganska enkelt att komma fram till vilket förnster man vill åt.

 

post-64246-0-99744900-1423075572_thumb.jpg

 

Ett annat alternativ är “Application Windows” som du kan ställa in i Systeminställningarna, med både ett kortkommando &/el koppla till ett hörn på skärmen.

 

Öpnna fönster hamnar ovanför, och de minimerade under.

 

post-64246-0-15568400-1423075259_thumb.jpg

 

Systeminställningar->MissionControl

 

post-64246-0-40966300-1423075457_thumb.jpg

 

^ = ctrl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag minimerar mina fönster och program så hamnar de nere till höger i dockan. Gör de inte det för dig?

attachicon.gifSkärmavbild 2015-02-04 kl. 19.29.46.png

Det är en inställningsfråga. Man kan välja (OS X Yosemite) om man vill att de ska köras ner i programsymbolen eller om de ska läggas i dockan. Jag har inställt att de ska köras ner i programsymbolen så de läggs inte i dockan hos mig heller.

 

Inställningen finns under Systeminställningar - Dockan - Minimera fönster till programsymbolen.

 

Om denna är förbockad så hamnar fönstren i programsymbolen och inte i dockan, bockar man ur denna så hamnar de minimerade fönstrena i dockan. Jag tror den är förbockad som utgångsinställning i Yosemite?

 

post-13591-0-87796100-1423075920_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...