Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mappkommandonstartare


Swese

Rekommendera Poster

Jag har ett problem, tror jag. Jag har sökt på runt på nätet utan framgång.

 

Nu på senare tid har jag märkt att något äter mitt RAM minne. Har memoryclean installerad och kört den och har rensat bort några GB. Men det behöver inte gå så länge förrän de är nere på rött igen. Startade aktivitetsmonitorn och kollade vad som användes i minnet. Då upptäckte jag något som heter "Mappkommandonstartare" vilket tog upp flera GB.

 

Jag har en Mac mini mid 2011 med 8Gb RAM, kör Maverics.

 

Jag har efter datorn startat upp ca 4-5 GB fritt.

 

ibland tar Mappkommandonstartare 3-4 GB vilket gör datorn jättelångsam. Jag kan avsluta den utan att märka någon förändring på datorn förutom att jag får tillbaka väldigt många gig i RAMen.

 

Så någon som vet vad detta beror på och hur får man stopp på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Googlade lite och det verkar finns många förslag på vad problemet är och ännu fler lösningar. Som vanligt i Apples supportforum där de flesta träffarna i regel finns. Det är en sådan djungel av förslag, lösningar och analyser att det sällan känns som någon hjälp. Baserat på hur spridda svar man får är det också ganska lätt att räkna ut att de flesta som tipsar om lösningar inte vet vad de håller på med. Så här kommer ett tips från ytterligare en av dem... ;)

 

Jag hade i ditt fall testat att högerklicka på en mapp, välja Services och sedan Folder Actions Setup... Meny valen heter säkert något annat på svenska, men du räknar nog ut vart du ska gå - se bilden. Först får du upp en prompt om vad du vill göra men kan trycka cancel på den. Då har du kvar en lista över alla Folder Actions. Vad har du där?

 

post-66896-0-22946800-1423039193_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hittade också lite olika forum och artiklar men inget som var något matnyttigt men detta är kanske det :)

 

Men tack för ditt svar. Jag fick upp följande och det är tydligen något som har lagts dit då jag installerade programvaran till mitt ritbord. Testar att avaktivera detta??

 

mapp.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hej

Jag hittade också lite olika forum och artiklar men inget som var något matnyttigt men detta är kanske det :)

 

Men tack för ditt svar. Jag fick upp följande och det är tydligen något som har lagts dit då jag installerade programvaran till mitt ritbord. Testar att avaktivera detta??

 

mapp.jpg

Ja det är nog en bra idé att testa avaktivera detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog en bra idé att testa avaktivera detta.

Testade under kvällen här och upplever en mycket stabilare RAM minnesåtgång eller vad det heter i tekniska termer.

 

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...