Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera Macbook Pro med RAM och SDD


macbookpro86

Rekommendera Poster

Nu behöver jag hjälp. Bytte både ssd och ram och gjorde allt enligt guide och var jättenogrann. Försöker nu starta datorn men den börjar bara pipa tre ggr i stöten. Svart skärm... Vad göra???

Indikerar minnesfel. Testa ett minne i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 133
  • Created
  • Senaste svar

Ska installera Mac OS X Lion och det står markera den skiva som du vill installera Mac OS på, men det är tomt i fältet där hddn ska visas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det stor skillnad? Har varit superintressant att läsa din tråd så tack för den, och tack alla ni som svarat så informativt!

Om jag får, så hoppar jag gärna in. Har nämligen precis samma tankar som du! Jag har en MacBook Pro mid 2010. Beteckningen är A1297. (17")

  • 500GB SATA
  • 2x4Gb 1067 MHz DDR3

Datorn flög en gång i tiden fram genom livet men nu är det badbollsVM. :) Nåväl. Funderar på en Samsung 850 på minst 500GB. Där har jag inga frågor tror jag, men däremot kring ramminnen. Genom denna fråga avslöjar jag hur rockie jag är. Har tittat på inte.se och de har dels disken, dels minnen. Min fråga är nu DDR3minnena finns i lite olika hastigheter. De snabbaste finns dessutom i 8GB-utförande. Är jag låst till dessa minnen, eller kan jag rent av använda dessa?

 

Vad säger proffsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yes kom fram till det, tack! Nu går datorn som en racerbil, vilken skillnad.

Men hallå! Då kan du inte ta en stänkare när du kör runt bland dina fier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det stor skillnad? Har varit superintressant att läsa din tråd så tack för den, och tack alla ni som svarat så informativt!

Om jag får, så hoppar jag gärna in. Har nämligen precis samma tankar som du! Jag har en MacBook Pro mid 2010. Beteckningen är A1297. (17")

  • 500GB SATA
  • 2x4Gb 1067 MHz DDR3

Datorn flög en gång i tiden fram genom livet men nu är det badbollsVM. :) Nåväl. Funderar på en Samsung 850 på minst 500GB. Där har jag inga frågor tror jag, men däremot kring ramminnen. Genom denna fråga avslöjar jag hur rockie jag är. Har tittat på inte.se och de har dels disken, dels minnen. Min fråga är nu DDR3minnena finns i lite olika hastigheter. De snabbaste finns dessutom i 8GB-utförande. Är jag låst till dessa minnen, eller kan jag rent av använda dessa?

 

Vad säger proffsen?

 

Ingen?

I princip klockas minnen ned till rätt hastighet. Men det fungerar inte alltid. Inte heller rätt minnen som inte testats med Mac. Jag skulle ha valt Apple-certifierade minnen med rätt hastighet. Chipsetet på din MBP medger bara 8 GB totalt (av MBP Mid 2010 är det bara 13-tummaren som klarar 16 GB). Här har du Appletestade minnen för en rimlig summa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det stor skillnad? Har varit superintressant att läsa din tråd så tack för den, och tack alla ni som svarat så informativt!

Om jag får, så hoppar jag gärna in. Har nämligen precis samma tankar som du! Jag har en MacBook Pro mid 2010. Beteckningen är A1297. (17")

  • 500GB SATA
  • 2x4Gb 1067 MHz DDR3

Datorn flög en gång i tiden fram genom livet men nu är det badbollsVM. :) Nåväl. Funderar på en Samsung 850 på minst 500GB. Där har jag inga frågor tror jag, men däremot kring ramminnen. Genom denna fråga avslöjar jag hur rockie jag är. Har tittat på inte.se och de har dels disken, dels minnen. Min fråga är nu DDR3minnena finns i lite olika hastigheter. De snabbaste finns dessutom i 8GB-utförande. Är jag låst till dessa minnen, eller kan jag rent av använda dessa?

 

Vad säger proffsen?

Din dator mid 2010 är sista modellen som har den gamla långsammare 3 Gbs-bussen till hårddisk. Det betyder att det kommer att gå redigt snabbare än tidigare men disken kan inte löpa fritt i hela sin kapacitet.

...

Du bör ( läs SKA ) ha det RAM-minne som föreskrivs. Du kan ha ett knäpp snabbare och det ska klocka ner till rätt hastighet. Eftersom det bara finns RAM-minnen kan du köpa vilket som helst som passar. Men det MÅSTE vara SO-DIMM 204 pinnars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator mid 2010 är sista modellen som har den gamla långsammare 3 Gbs-bussen till hårddisk. Det betyder att det kommer att gå redigt snabbare än tidigare men disken kan inte löpa fritt i hela sin kapacitet.

...

Du bör ( läs SKA ) ha det RAM-minne som föreskrivs. Du kan ha ett knäpp snabbare och det ska klocka ner till rätt hastighet. Eftersom det bara finns RAM-minnen kan du köpa vilket som helst som passar. Men det MÅSTE vara SO-DIMM 204 pinnars.

 

 

Tack snälla Axel! Gött med duktigt folk men tungt att det inte kommer lira. Då är frågan hur man gör. Hade tänkt 1Tb och låta den här burken få leva kvar som min egen ett tag till, men då går jag nog ner rätt rejält i diskstorlek och låter burken bli en familjeburk.

 

När jag ändå har dig som kunnig här, hur tror du prestandan på min MBP17"2010 står sig mot den snabbaste MacBook Air av idag? Jag har kunnat redigera film i iMovie. Det lär väl funka i Air också? Förlåt att jag går lite ot men jag var bara tvungen, när verkar vara så inläst på detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att det lirar med en SSD i din burk, men du får inte hela det götta moset som du får med nyare Macar.

...

Tråkigt nog gjorde Apple ett jättetekniklyft med Macarna som är årsmodellen senare än din. 100% mer krut under huven, Thunderbolt för blixtsnabba externa hårddiskar och 6Gbs anslutning till hårddisken. Men ändå är det ett stort kliv till dagens MacBookPro med PCIe anslutna SSD-diskar. Med din originaldisk kanske du får ut 70 Mbs. Kanske 200 Mbs med SSD. Nya MacBook Pro Air 13" 600 Mbs. Detts syns inte i tester så mycket men det känns när man använder datorn....

...

En vanlig 2010 17" har runt 5,000 i Geekbench som mäter pulver under huven. En Air ca 6,000. Mac BookPro13 7,500 och Mac book Pro 15" ca 12,000 Observera att 13" är konsument medan 15" är verkligen Pro!

...

Men Intel har nyss släppt sin nya processorfamilj och pga förseningar med den ligger påföljande familj bara ett halvår bort. Den utlovar den nya RAM-minnestypen DDR4 som gör lika stor skillnad mot DDR3 som SSD gör för hårddiskar. Så har du inte jättebråttom så invänta nyare burkar. I alla fall den första familjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte nog tacka för den info du ger Axelman! Det går säkert att läsa in sig på det du skriver, men jag anar att det är ett antal olika källor och steg, och att det du berättar bottnar i ett seriöst och långvarigt intresse i dessa ting. Så varmt tack ! ! !

 

Det du skriver om anslutningshatigheterna gällande min MBP och dagens MPA är en dealbraker för mig. Det innebär att jag med lätthet kan använda en Air till att redigera film på familjenivå i exv. iMovie. Mer än så behöver det inte vara. Det i kombination med snabba diskar och minnen gör att en Air är tillräcklig. TACK!

 

För att återknyta till trådens ämne kommer jag satsa på

http://eu.crucial.com/eur/en/macbook-pro-%2817-inch%2C-mid-2010%29/CT3309369

 

och

 

http://eu.crucial.com/eur/en/macbook-pro-%2817-inch%2C-mid-2010%29/CT5417458

 

Varmt tack för all input och tack för trådlån!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte nog tacka för den info du ger Axelman! Det går säkert att läsa in sig på det du skriver, men jag anar att det är ett antal olika källor och steg, och att det du berättar bottnar i ett seriöst och långvarigt intresse i dessa ting. Så varmt tack ! ! !

 

Det du skriver om anslutningshatigheterna gällande min MBP och dagens MPA är en dealbraker för mig. Det innebär att jag med lätthet kan använda en Air till att redigera film på familjenivå i exv. iMovie. Mer än så behöver det inte vara. Det i kombination med snabba diskar och minnen gör att en Air är tillräcklig. TACK!

 

Du kan absolut redigera hemmafilm på en Air. MEN: Se upp så du inte köper minsta hårddisken och standardmängd med RAM. 128 GB tar fort slut och dessutom går den mindre något långsammare faktiskt. Inte mycket men tillräckligt för att jag skulle satsa på minimum 256 GB. Sen är 4 GB RAM-minne för litet. Satsa på 8 GB särskilt om du ska redigera film. Men då är vi uppe i vad den kraftfullare 13" Pro kostar med marknadens bästa skärm...... Apple vet att lägga nivåerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser har den SATA 6Gps-buss vilket innebär att om du i framtiden vill sätta den i ett hårddiskkabinett kan du få ut full fart via Thunderbolt eller USB 3.

...

Exempel

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/harddiskkabinett/dockningsstation-med-thunderbolt-och-usb-p61059

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser har den SATA 6Gps-buss vilket innebär att om du i framtiden vill sätta den i ett hårddiskkabinett kan du få ut full fart via Thunderbolt eller USB 3.

...

Exempel

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/harddiskkabinett/dockningsstation-med-thunderbolt-och-usb-p61059

Den var ju helt suverän, den där dockan. Den borde man egentligen kunna använda för att kopiera den gamla HDD när man byter från vanlig till SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst. Bara det får plats. CarbonCopy Cloner är ett program som kan klona hela disken och är användbart på flera sätt eftersom den skapar en bootbar kopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej igen!

 

Nu har det hänt lite grejor ...

 

Air uppgraderas, MBP likaså och så nya MB. Snurrigt värre, för en som inte är techie. Den nya MB är så klart urläcker men också überklantig. Att ha en port - visst, man är progressiv, men att exv. inte ha en minneskortsläsare utan utgå ifrån att alla alltid fotar med iPhone, är ... dumt. Vill inte skapa debatt men så tycker jag spontant efter gårdagskvällen.

 

Men åter då till tråden och det vi pratat om här mot slutet. Sitter som sagt på en MBP17" från 2010 och det går väldigt segt. Att uppgradera är nog tvunget, och det kommer ske enligt tidigare konversation, men när siktet också ställs in på ett nyköp, så vete fåglarna. Har du några tankar om det Axelman?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att MacBook är en konstig fågel som borde ha varit en Air eller en Pro. Sen är priserna rent skrämmande för en konsumentdator som MBP 13". Är besviken just nu och vet inte vad som är smartast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är märkligt ... Inga givna val här inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man kan göra är att köpa en begagnad burk. Fån och med 2011 är det bra sprutt på alla Macar. Men man kanske ska undvika 2011 MBP 15" för det har varit mängder med problem med grafikkorten. Men i dagens läge är det mer prisvärt än någonsin att uppgradera sina gamla grejjor.... Jag kan verkligen inte med gott samvete rekommendera en ny MacBook eller MacBook Pro med tanke på priset. Huvva. :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser har den SATA 6Gps-buss vilket innebär att om du i framtiden vill sätta den i ett hårddiskkabinett kan du få ut full fart via Thunderbolt eller USB 3.

...

Exempel

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/harddiskkabinett/dockningsstation-med-thunderbolt-och-usb-p61059

 

Den här verkar ju klockren. Då kan man sitta och lurpassa på när det blir en Super weekend eller liknande hos Dustin/Komplett om de sänker en SSD disk.

 

Det man kan göra är att köpa en begagnad burk. Fån och med 2011 är det bra sprutt på alla Macar. Men man kanske ska undvika 2011 MBP 15" för det har varit mängder med problem med grafikkorten. Men i dagens läge är det mer prisvärt än någonsin att uppgradera sina gamla grejjor.... Jag kan verkligen inte med gott samvete rekommendera en ny MacBook eller MacBook Pro med tanke på priset. Huvva. :dumstrut:

 

Ja man sitter onekligen och funderar på om man ska köpa en begagnad eller en mac med de gamla specarna innan gårdagens uppgradering. Inga roliga prisjusteringar, är mest dyrt just nu. Tyckte förut att det är svårt att motivera det högre priset som är på en MBP jämfört med ett spelmonster hos en PC. Nu är det ännu större skillnad....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har bytt ram minne i min MBP sen 2011 och köpte även ssd disk att byta men får inte in osx på den, snart ger jag upp. Första minneskortet jag provade med visade sig vara för litet, provade två andra och får inte skiten att funka så jag kan installera min ssd disk....några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej igen!

Som sagt; och detta blir nog sista i denna tråd - utifrån de nya MBP som släppts nu i november 2016 så kommer jag nog uppgradera min 2010-MBP17".

Jag har en

MacBook Pro mid 2010.

Beteckningen är A1297

Kommer följande jag hittat till bra priser passa?

Batteri: http://cdon.se/hushallsapparater/batteri-apple-macbook-pro-17-p38327357

RAM: http://cdon.se/hemelektronik/corsair-8gb-2-kit-ddr3-so-dimm-apple-ok-1066mhz-p14930001

SSD: http://cdon.se/hemelektronik/samsung-850-evo-basic-ssd-500gb-mz-75e500b-eu-p30464445 eller denna om den kommer in igen: http://cdon.se/hemelektronik/samsung-850-evo-basic-ssd-1tb-mz-75e1t0b-eu-p30464446

Laddare: http://cdon.se/hem-tradgard/85w-laddare-till-apple-macbook-magsafe-1-l-kontakt-p38810496

Och om detta passar - det står om SSD att det inte ingår kabel - behöver jag en kabel? Behöver jag något annat? Avmagnetiseringsmojäng? Något att blåsa rent från dammet i fläktar etc? Vore såååå tacksam för ett sista ryck av Telly, Axelman eller någon annan vänlig extremt hjälpsam person! :D

Om min lista funkar, så beställer jag hem det. Tänkte lite rengöringsluft också. Något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...