Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slut på minne i Excelblad


Magdalilja

Rekommendera Poster

Jag har office paketet (2011) för Mac och arbetar mycket i Excel.

Nu uppkom helt plötsligt "slut på minne" och det går inte att t ex ta bort rader då detta meddelande kommer upp.

Jag har ingen aning om hur jag ska hantera detta, någon som vet och kan hjälpa mig?

 

Något stressad kanslist/ Magda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att starta om Macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har testat att starta om Macen och det fortgår. Jag har nog kommit på varför mitt register i excel inte fungerar som det ska, registret har uppförts i openoffice så nu ska jag försöka på ett smidigt sätt föra över mina 2500 rader till nytt excel blad/bok.

Tack för att du svarade på min fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2500 rader är "ingenting" för Excel så det har nog att göra med hur dokumentet skapades, precis som du skriver. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2500 rader är "ingenting" för Excel så det har nog att göra med hur dokumentet skapades, precis som du skriver. :)

Nej, verkligen inte. Max är, om jag har rätt för mig, 32000 rader och 256 kolumner på varje blad, och max antal blad i varje arbetsbok är också 256, samt att det i varje cell kan finnas några tusen tecken. Taget fritt ur minnet. Datorns RAM och swaputrymme lär ta slut innan Excel säger ifrån...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Bumpar denna tråden då jag nu har exakt samma problem. 

Sitter på en iMac 5k, late 2015 med 24Gb RAM och intern SSD. Excel 2011

Har ca 15Gb Ram ledigt och problemet uppstår då jag försöker kopiera in fler formler i ett fält. 

Bladet har 50 kolumner och ca 300 rader. 

Kör främst "LETARAD" som formel i dessa rutor...

 

 

Mycket tacksam för svar som löser problemet. Skulle underlätta oerhört då jag arbetstidsplanerar mycket i detta dokument. Tidigare var det en massa OM vilket inte var så flexibelt som LETARAD. Men nu crashar det ju hela tiden...

Har även testat på min jobbdator, Windows och Excel 2010. Samma problem där. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, martin991 säger:

Bumpar denna tråden då jag nu har exakt samma problem. 

Sitter på en iMac 5k, late 2015 med 24Gb RAM och intern SSD. Excel 2011

Har ca 15Gb Ram ledigt och problemet uppstår då jag försöker kopiera in fler formler i ett fält. 

Bladet har 50 kolumner och ca 300 rader. 

Kör främst "LETARAD" som formel i dessa rutor...

 

 

Mycket tacksam för svar som löser problemet. Skulle underlätta oerhört då jag arbetstidsplanerar mycket i detta dokument. Tidigare var det en massa OM vilket inte var så flexibelt som LETARAD. Men nu crashar det ju hela tiden...

Har även testat på min jobbdator, Windows och Excel 2010. Samma problem där. 

 

Har du kollat att du skrivit korrekta formler?

Jag kan tänka mig, utan att veta, att minnet kan ta slut om excel försöker leta i oändligt många rader. Typ startrad är större än slutrad, eller liknande.

(Det var ett tag sedan jag använde excel o  minns inte hur letarad fungerade)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, boevil säger:

Har du kollat att du skrivit korrekta formler?

Jag kan tänka mig, utan att veta, att minnet kan ta slut om excel försöker leta i oändligt många rader. Typ startrad är större än slutrad, eller liknande.

(Det var ett tag sedan jag använde excel o  minns inte hur letarad fungerade)

 

Tror inte att det är det eftersom den räknar rätt och alla funktioner och Macron fungerar i övrigt. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2019-03-06 på 18:31, martin991 säger:

Bumpar denna tråden då jag nu har exakt samma problem. 

Sitter på en iMac 5k, late 2015 med 24Gb RAM och intern SSD. Excel 2011

Har ca 15Gb Ram ledigt och problemet uppstår då jag försöker kopiera in fler formler i ett fält. 

Bladet har 50 kolumner och ca 300 rader. 

Kör främst "LETARAD" som formel i dessa rutor...

 

 

Mycket tacksam för svar som löser problemet. Skulle underlätta oerhört då jag arbetstidsplanerar mycket i detta dokument. Tidigare var det en massa OM vilket inte var så flexibelt som LETARAD. Men nu crashar det ju hela tiden...

Har även testat på min jobbdator, Windows och Excel 2010. Samma problem där. 

 

Jag kan inte excel, men du skriver något om flera formler i ett fält, vilket låter som något som kan påverka komplexiteten negativt. Kan du visa något exempel på formel?

Annars kanske punkt 22 i https://exceljet.net/things-you-should-know-about-vlookup kan hjälpa dig att snabba upp sökningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...