Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverk hemma


Markus_89

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Jag är ny på detta trevliga forum och har undrar om någon kan ge lite tips.

 

Jag är en av de många som var tvungen att byta från Tele2 till Bredbandsbolaget och det blev några ändringar i mitt nätverk i samband med bytet till BBB. Jag ska förklara vad jag hade innan att byta och efter.

 

Innan bytet hade jag en Cisco router som bastation kopplat till fiberutaget på ena sidan av lägenheten och en Airport extreme kopplat (bryggat) med kabel till Cisco för att ha bra täkning på andra sidan av lägenheten. Jag har bredband 100 mbit/s och eftersom min macbook air står precis vid Airport routern hade jag ca 95 mbit/s hela tiden precis som med kabel alltså. TV:n var kopplat till vanlig antenn och hade inget att göra med nätverket. Allt fungerade hur bra som helst.

 

Nu efter bytet har jag TV från BBB via bredband istället. Om jag kopplar boxen till Airporten med kabel, sänks hastigheten ner till under 10 mbit/s och ibland finns inget nät alls. Jag ringde till BBB och förklarade vad som händer och fick veta att de ska skicka en router till mig och att jag ska ersätta Ciscon med deras router samt brygga den och sedan koppla TV:n direkt i deras router.

 

Jag trodde att TV ingår också i de 100 mbit/s och därför sänks hastigheten men de sa att TV:n är separat och har typ 10-15 mbit/s extra och borde inte påverka bredbandet på något sätt.

 

Hur ska jag göra nu för att ha samma hastighet och stabilitet som jag hade förut? Jag var mycket nöjd med mitt nätverk för att jag kunde koppla några enheter trådlöst med Ciscon och andra enheter via 5GHz till Airporten.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått den nya routern från BBB och kopplat in den efter deras anvisningar, och du har fortfarande för låg hastighet? Om du inte har fått den nya routern än så kan det vara idé vänta tills du har fått den..

Om den nya routern har flera ethernet-uttag så kan du ju köra en kabel till TV-boxen (så den är inkopplad direkt i routern som BBB säger att de vill) och sedan kan du prova AirPort direkt i routern också, på liknande sätt som du har nu.

Fast istället för att dra kablar genom lägenheten skulle jag köra home plug via elnätet, det är så jag har och det fungerar bra. Router och modem på nedervåningen och dator på ovanvåningen, en home plug i eluttaget där nere och en här uppe vid datorn och eluttaget här. Fungerar hur bra som helst. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Nej, jag har inte fått routern från BBB än, den borde komma imorgon. Men låt säga att deras router är inte så bra som min cisco, kan jag avända min cisco på samma sätt som deras router? Det borde väl funka... eller hur? Min roter har 4 portar iaf dock jag är lite osäker hur kan jag brygga den. Airporten är lätt att brygga men i cisco ska man logga in mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker lite fel...de borde väl skicka modem inte router..:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Om du verkligen har fiber är det inte något modem utan en helt vanlig (och billig :) ) trådlös router de skickar. Modem behövs bara för tekniker som adsl och kabel-tv. Det enda som eventuellt kan skilja är att Bredbandsbolagets router har någon egen inställning för prioritering av trafiken, som ser till att tv-boxen alltid får den bandbredd som den ska ha. Jag är inte alls säker på om det är så, men oavsett vilket borde du kunna använda vilken router du vill eftersom att det hela vägen från vägguttaget är ethernet. I värsta fall förlorar du några megabit eller ser tv-sändningen hacka om du verkligen maxar bredbandet (inte helt lätt att göra med 100 Mbit).

 

Jag har själv en Airport Extreme kopplad direkt Bredbandsbolagets fiber och deras router står och samlar damm i källaren, men jag kör inte deras tv så det har jag aldrig provat.

 

Du borde alltså kunna köra vilken router du vill, och flera stycken om du bryggar eller på annat sätt konfigurerar och kopplar dem rätt (jag vill minnas att BBB ger fem ip-adresser per hushåll, men kanske inte gäller längre). Det låter som att något är felkonfigurerat i din Airport. Prova en fabriksåterställning och gå igenom inställningarna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Joel för ditt svar!

 

Ja det är fiber som gäller.

 

Nu prövade jag att koppla TV:n direkt till Ciscon och verkar funka bra men jag kan inte brygga Airporten länge och får hela tiden "oväntad fel" eller nått trots att jag har återställt Airporten.

 

Men vad menar de med att jag ska brygga min cisco router som idag är basstation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag loggar in på cisco med 192.168.1.1 får jag fram inställningarna. Jag tror att jag hade routern i "bridge mode" förut men nu ser jag inte detta utan: Automatic configuration DHCP som standard val och sedan:

 

-Static IP

-PPPoE

-PPTP

-L2TP

-Telstra Cable

 

Vad ska jag välja då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gjorde jag så här:


-Cisco routern är instalerat på nytt som "Automatic configuration DHCP" (Bridge mode finns inte på dena router) och den levererar nät precis som förut.

-Airport expressen är kopplad till Cisco med kabel, rätt konfigurerad, 5GHz nätverk och datorn får runt 95-97 mbit/s precis som förut alltså.


Så fort jag kopplar TV boxen till Ciscon eller Airporten får jag inget nät alls men TV:n fungerar perfekt. Airport lampan lyser orange och grönt hela tiden och sidorna laddas inte.


Det är klart att det blir IP konflikt så fort jag startar TV:n men hur ska jag gå till väga nu?


Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ha TVn påslagen och ansluten när du startar om Ciscon och Airporten. Alla andra enheter ska vara avstängda (eller i flygplansläge).

 

Sedan kan du starta resten av prylarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Det låter som att du kopplat rätt, om det är Cisco-routern som är kopplad till fiberuttaget ska den inte vara i bryggläge utan det är den andra routern som fungerar som brygga.

 

Jag har som sagt ingen erfarenhet av tv-boxen men kan det vara så att den inte fungerar bakom NAT? Alltså att den måste kopplas direkt till nätet med egen publik ip-adress och inte ha någon router mellan. Möjligt att Bredbandsbolagets egna router ser till att det blir så automatiskt.

 

Jag har ingen bra förklaring till varför den pajjar hela nätverket men det kanske är orsaken ändå.

 

Mitt tips är att pausa det här projektet tills du fått routern från Bredbandsbolaget och kan testa med den :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Joel, vänta på BBB:s router... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har som sagt ingen erfarenhet av tv-boxen men kan det vara så att den inte fungerar bakom NAT? Alltså att den måste kopplas direkt till nätet med egen publik ip-adress och inte ha någon router mellan. Möjligt att Bredbandsbolagets egna router ser till att det blir så automatiskt.

 

Så tror jag att jag har det med mitt Telia fiber. Router / magisk låda från Telia som är bryggad. Boxen vid tv'n är ansluten direkt till den, likaså min Airport Extreme som agerar DHCP & NAT.

 

Ansluter jag tv boxen till min Airport Extreme istället så funkar det inte.

 

Instämmer också i att avvakta till routern från leverantören kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag fick routern från BBB idag men precis som jag trodde är inte så kvalité på den och med datorn bredvid routern får jag max 20 mbit/s via Wi-fi. Om jag kopplar datorn med kabel får jag 95-97 mbit/s precis som förut.

 

Problemet kvarstår och jag kan inte förlänga nätverket med airporten... Det är samma simptom - så fort jag startar TVn krashar nätet.

 

Jag märkte en till konstigt sak och det är att om jag har datorn kopplad med kabel och slår på TVn har jag runt 80 mbit/s istället för 95-97 mbits/s när TVn är avstängt. Dvs att TVn suger fortafarande nät från de 100 mbit/s som jag betalar för och finns inget separat utrymme för TV.

 

Nu ringde jag till BBB igen och de ska skicka en ny router som klarar mer än 100 mbit/s. De sa att kanske därför tar TVn nät från från de 100 mbit. De borde skicka sådan router från början, tycker jag...

 

Tror ni att jag kan fixa det på nåt sätt eller ska jag vara tvungen att köra med kablar och max 20 mbit/s trådlåst.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tror ni att jag kan fixa det på nåt sätt eller ska jag vara tvungen att köra med kablar och max 20 mbit/s trådlåst.

 

Mvh

Om inte den nya routern du ska få fixar mer än 20 över wifi så brygga den och skaffa en router som har bättre prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar nya routern och hoppas det löser sig. Nu kör jag bara men min cisco utan airporten tills nya routern kommer men jag märker att nätet krashar även när jag byter kanalerna lite fortare.... jättekonstigt alltså. Det händer inte samma sak om om jag kopplar boxen direkt till datauttaget.

 

Det känns lurigt när de säger att tvn har separat nät utrymme men skickar routern som inte klarar mer än 100 mbits... Det är nog många som luras så...

 

Är det nån annan som har både tv och fiber från BBB och har samma problem eller har en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

När du fått den nya routern tycker jag att du ska prata med BBB's tekniska support i första hand. Det är deras uppgift att hjälpa dig igång, men observera att de inte tar ansvar för tredje parts hårdvara, alltså routers och annan nätverksutrustning som du köpt själv.

 

Har du förresten gjort som de sa från början, att brygga routern du fått och koppla tv'n till den? Och då även koppla din Airport Express till den och använda som router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de sa sa att routern ska bryggas men när jag fick routern och ringde igen till BBB sa de att den routern går ej att brygga... Jag fattar inte hur de tänkte... Routern heter zyxel 2602. Jag kunde inte ens logga in i routern och de sa att man får inte längre logga in i deras routrar...

 

Routern är värdelös med tanke på att den levererar 20mbits med datorn bredvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ok.

 

Jag hade nog begärt att få en som gick att brygga, så att man kan använda en egen router istället för den de skickar med. Det måste de kunna lösa, även om de säger att de inte kan. När de säger att de inte kan så menar de att de inte vill. De behöver bara motivation. Hur tjatig klarar du av att vara? :)

 

En kvalitetsrouter får man i regel betala omkring en tusenlapp eller mer för. De man får av Telia, BBB är budget varianter.

 

Men det är en fråga om vilka behov man har också, många klarar sig bra med leverantörens router.

 

I vilket fall verkar det vara olika bud för olika routers, och nu ska du få en ny igen. Så du får nog vänta till du fått den och som sagt i första hand fråga supporten vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan såklart tjata med de men jag viste inte hur de tänker. Jag läste att rotern jag fick levererar inte mer än 30 mbits, från konstruktion alltså.. Så hur kan de skicka en sån router när man betalar för 100mbits?!

 

Jag är nyfiken hur bra den nya router är...

 

Jag läste att Asus RT-N56U och D-link DIR 655 är bra grejer med dual band och N-standard 300mbits. Jag kanske ska köpa en sån ruter om den nya router från BBB strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte förstår är varför du ska byta ut din Cisco-router, den är ju uppenbarligen bra. Du har dessutom en Airport Extreme som också är en väldigt bra router, men jag vill nog påstå att Ciscon gissningsvis är ett strå vassare.

 

Du har helt rätt i att du inte kan göra några inställningar i en router från BBB, där var en hel del skriverier om säkerhetsbrister i höstas så de har avaktiverat gränssnittet och vill man få ändrat något i routern så kan det enbart ske från deras sida.

 

Sen tror jag också att precis som t ex Telia har så måste man göra med deras modem/gateway som delar upp trafiken mellan TV & Internet. Det är precis som du skriver, de två näten ska vara delade från varandra och inte påverka varandras bandbredd. Men det är under förutsättning att de kan i ditt fall leverera 100 Mbit/s + bandbredden som TV kräver, jag gissar på att så inte är fallet, därför får du problem.

 

Här hemma i en liten by på landsbygden så kan Telia inte leverera sitt "bredband 30" om man vill ha TV, så jag vill minnas att de har (efter mycket strul) fått låsa vår hastighet till ca 20 Mbit/s så att TV-delen har sin fasta del. De kan alltså inte leverera 30 Mbit/s internet och samtidigt erbjuda TV-sändningar. Jag tror att det är så hos dig också. Säger bara lycka till med supporten, du lär behöva det.

 

Som också nämnts, klart de kan brygga sin box. Säg åt dom att brygga den samt stänga av trådlöst nät, för du har en egen router för det. Sen ska din TV kopplas direkt till uttagen för TV i deras box, din router i ett av uttagen avsedda för data.

 

Vad du än gör. köp inte en till router, du har ju redan två av bra kvalitet. Felet ligger inte i konfigureringen på din sida, det har jag väldigt svårt att se att så skulle vara fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar deras router som borde komma imorgon och återkopplar. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar blir lite bättre med nätverket. Jag fick en starkare router med dual band och två antenner och som klarar 10/100/1000 mbits + gigabit portar så att man verkligen får lite mer nät till enheter. Nu är nätet stabilt, det gick bra att förlänga nätverket med min airport, TVn funkar bra men den tar ändå nät från linan. Jag får max 70mbit/s när TVn är på och även mindre när jag byter kanaller. Precis som "mattem" skrev ovan man hör olika varianter från BBB beroende vem man pratar med.


Som jag didigare skrev, det var några som sa att TVn har en separat lina/utrymme men igår fick jag tag på någon som kunde lite mera och sa att så dumhet hörde han aldrig... Men det är ändå luranderi eftersom de säljer TV och bredband separat och finns ingen information att man betalar 369kr för 100mits/s och ca 250kr för TV men att TVn drar nät från samma 100 mbit/s.


Nu en annan sak. Eftersom 250mbit/s kostar bara 30kr mer och jag vill ha stabilt nät och hög hastighet så valde jag att uppgradera till 250mbits. Det var absolut inga problem att få detta bekräftat och se på "mina sidor" att paketet är upgraderad till 250mbit/s men finns inga skillnader när det gäller hastighetet. När jag ringde idag för att fråga vad som händer så säger de att de är lite "osäkra" om linorna eller huvudpanelen i fastigheten kan leverera mer än 100 mbit/s...och att de måste skicka några tekninker för att se om de kan lösa något. MEN hur fan kan de uppgradera en kund till högre hastighet om de inte vet om linaorna kan leverea hastigheten..??!!


En annan okunig person kunde även sa att något "bromsar" hastigheten i min lägenhet och att det är 250mbit/s som kommer i datauttaget... :-))) Han borjade fråga vilka kablar har jag, vilka datorer, vilka nätverkskort mm... ett skämt tycker jag med tanke på att jag har bara CAT 5e och CAT 6 kablar och sista modelen iMac som klarar 1Gbit...


Allt som allt är deras kundtjänst under allt kritik och det är bara få personner som har koll på vad de säger... Kötider på över en timme och man får felaktiga information hela tiden. Det är nog oerhörd många som inte har koll på dessa saker och luras av BBB.


Jättetråkigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det är samma hos Telia och övriga. Teknisk suport håller rätt låg kompetens.

 

Att de tar emot order innan de kollar att de kan leverera är väl ungefär den nivå man kan vänta sig från dem. Sedan måste de såklart ställa de frågorna och kolla att din utrustning verkligen klarar 250Mbit.

 

Men att något i kopplingen till din fastighet skulle stå i vägen för mer än 100Mbit skulle ju förklara varför tv'n tar ett antal Mbit från dina 100 även om det ska vara separat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den som tog emot beställningen har inte frågat alls om min utrustning utan den var nån annan som ville påstå att felet ligger hos mig, att jag har dåliga kablar eller att datorn inte klarar mer än 100 mbits... :-)))

Jag pratade med 5-6 personer bara igår och alla sa olika saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...