Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Skivverktyg kan inte reperera den här skivan..."


davidredjoy

Rekommendera Poster

Hejsan, har egentligen bara en enkel fråga, när den säger som nedan, finns det något hopp kvar om att rädda något på den?

 

post-74999-0-10308600-1421674946_thumb.png

 

(PS. Ja, det är bara ena partitionen (?!) på LaCie som kraschat tydligen...)

 

Tack på förhand.

//David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen att DiskWarrior eller TechToolPro kunde åtgärdat den.

Men det kostar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sjuka är att VAD som försvinner på den ifall det är kört... ALLT jag någonsin gjort som har med Photoshop och andra arbeten att göra. Från typ 10 år tillbaka så egentligen ÄR det värt priset för dessa program... Men har inte pengarna idag till detta... Isf får jag spara och vänta, men det är då väntan som är jobbig, omd et ens GÅR att lösa då så klart...

 

Har funderat på det och tror att det var något glapp i kabeln som gjorde att den "inte matades ut ordentligt", och ännu värre var väl att den säkerhetskopierade i TM när det hände.... Typiskt nog, så säkert därför allt gick snett... Fattar dock fortfarande inte hur bara EN partition kan bli kass om det ändå är samma HD...?

 

Bajs.

(Ursäkta min skånska).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa photorec, som körs i Terminalen. Den klarar enheter som inte monteras i Finder. Tar väldigt lång tid om det är många filer.

 

PS. Förresten, det är ju en partition som knasar, den fysiska hårddisken och den andra partitionen ser ju okej ut. Kan du öppna den andra partitionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det fixa sig om man kör Reparera skiva flera ggr (5-6)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så viktiga arbeten på kan jag undra varför man inte har flera back-upper.

 

Tråkigt, hoppas det löser sig för TS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa photorec, som körs i Terminalen. Den klarar enheter som inte monteras i Finder. Tar väldigt lång tid om det är många filer.

 

PS. Förresten, det är ju en partition som knasar, den fysiska hårddisken och den andra partitionen ser ju okej ut. Kan du öppna den andra partitionen?

 

Japp, den andra partitionen fungerar hur bra som helst, har precis kopierat över vad som fanns på den till min nya hd ifall att den också ryker tänkte jag, och det gick hur bra som helst...

 

Ska testa reparera fler gånger, hoppas på att det löser sig då...

 

 

Om det nu är så viktiga arbeten på kan jag undra varför man inte har flera back-upper.

 

Tråkigt, hoppas det löser sig för TS.

 

 

Well, har hoppet uppe att inget skulle gå fel - tekniskt sätt är det dessutom usb-kabeln som verkar blivit kass ju så ren otur i mina ögon egentligen...

 

:dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Prisa Guud, här kommer skatteåte..." ähm. Det löste sig! Det jag ville få fram...

 

Helt plötsligt, dök en ruta upp med en stor (gigantiskt) röd cirkel med ett vitt utropstecken i som sa åt mig att jag nu fick chansen att kopiera över alla filer från den skadade partitionen till annan lagring. Den gick inte att rädda, och den gick inte längre att skriva på - men - den gick att läsa och kopiera ifrån - så snabbt som bövelen (tog runt 3 timmar typ) har jag nu räddat all data!

 

Är oerhört glad. Som ni kanske kan tänka er...

 

Håller nu på att formatera om "LaCie" så att jag kan börja köra TM på den igen....

 

:galetglad:

 

PS. Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! Skaffa gärna en extra backup som du har på annan plats. Jag har en sådan i ett källarförråd i ett annat hus nära där jag bor. Tar backup en gång i månaden. Hellre ha 99 procent räddat, än 100 procent förlorat i brand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kopia på datat som bara är en USB-kabels längd från originalet är ingen backup. Bara en kopia...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! Skaffa gärna en extra backup som du har på annan plats. Jag har en sådan i ett källarförråd i ett annat hus nära där jag bor. Tar backup en gång i månaden. Hellre ha 99 procent räddat, än 100 procent förlorat i brand...

 

Sant! Ska helt klart göra detta från och med idag, nu när jag verkligen förstått allvaret i att man kan förlora allt... När man minst anar det....

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sant! Ska helt klart göra detta från och med idag, nu när jag verkligen förstått allvaret i att man kan förlora allt... När man minst anar det....

 

:whistling:

Precis. Det räcker med att du förlorar filerna en enda gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Håller nu på att formatera om "LaCie" så att jag kan börja köra TM på den igen....

 

 

WHAT? Du höll ju på att tappa allt av värde!? Sätt yxan i skiten! En hårddisk som krånglat OAVSETT orsak ska ju förbövelen inte tjäna som backup!! :stjarnsmall::stjarnsmall::stjarnsmall::stjarnsmall: Den duger inte till något mer än att slöa yxan med. Du ska ju ha din bästa hårddisk till backup eller köp en ny!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WHAT? Du höll ju på att tappa allt av värde!? Sätt yxan i skiten! En hårddisk som krånglat OAVSETT orsak ska ju förbövelen inte tjäna som backup!! :stjarnsmall::stjarnsmall::stjarnsmall::stjarnsmall: Den duger inte till något mer än att slöa yxan med. Du ska ju ha din bästa hårddisk till backup eller köp en ny!

Fast TS skrev "Har funderat på det och tror att det var något glapp i kabeln" och så kan det ju vara. Även en nyinköpt hårddisk kan ha okända fel. Men kanske borde TS använda den gamla som en tredje, månatlig backup, och en ny hårddisk som daglig backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...