Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Parallels har låst sig, vad göra?

Jem0612

Recommended Posts

Sitter och jobbar i Parallels med Access och måste ha tillgång till den snarast (det är alltid då sådant här händer förstås :-( Hur som helst har OSX 10.9.5 (inte uppdaterat till Yosemite alltså) och Parallels 10 samt Windows 8.1. I Parallels har jag ffa MS Office och det program jag egentligen behöver Parallels för är en Accessdatabas. Fungerade bra även i dag men plötsligt låste det sig. Jg kommer åt kommandona i Windows 8.1 men jag kan inte stänga den låsta Accessapplikationen. Kan inte heller öppna ngt annat program, går ej att klicka. Har prövat att starta om datorn, starta om Parallels etc. Men hela tiden öppnas den låsta tabellen i Access. Vill helst inte installera om hela den virtuella maskinen med risk för att bli av med info. Brukar kopiera databasen ibland till molnet i MS men den kopian är nog några månader gammal.

Tilläggas kan att jag har 16 Gb Ram och 80 Gb fritt på hårddisken på min Macbook Pro Retina och allt annat verkar fungera.

Ngn som vet hur man kan låsa upp det låsta programmet?

Kör du Parallells mot Bootcamp eller mot en virtuell disk? Testat att starta upp Bootcamp?

Svarar själv eftersom jag löste det genom trial and error metoden :-) Ingen info i databasen hade försvunnit. Men ifall ngn annan råkar ut för samma sak kan man pröva detta. Funkade för mig.

I Windows 8.1-menyraden (som ju fortfarande funkade) gick jag till "Actions" och i rullgardinen till "Reset" vilket löste problemet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...