Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken Powermac G5 har du beställt?


Zoppora

Vilken Powermac G5 har du beställt?  

66 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken Powermac G5 har du beställt?

    • 1,6 ghz
      3
    • 1,8 ghz
      5
    • 2X2,0 ghz
      11


Rekommendera Poster

Vad tycker du om konfigurationerna?

 

Är 512 mb ram tillräckligt för en "värsting" maskin?

Är 1,6 ghz en "fejk" G5'a?

Är 1,8 ghz den mest prisvärda?

osv.

osv.

Ge ris och ros till de olika konfigurationerna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfigurationerna är ok men det skickas med för lite internminne. Till 1,6 är det bara 256 så jag beställde 2x 256 ytterligare och det borde räck ett tag. 1,6 blev det pga tunn plånbok och med lånad skärm så behöver jag inte blodpuddingdiet VARJE dag :blush: . Med tanke på att DVDbrännare ingår i priset så kan man inte säga att det är dyrt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte beställt någon, men det finge bli en 1,6GHz, mer än tillräckligt, + lite mer minne förstås......

får se framåt jul om jag unnar mig en.... :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag hade pengar… da di da di da di da…

Jag väntar nog tills G5:orna rullat något år. Vem vet, en vacker dag kanske man kan få en begagnad 2X2,0 GHz till ett vettigt pris.

Just nu skulle jag nog lägga pengarna på en större skärm, (20").

Ang. konfigurationen på G5:orna tycker även jag att RAM minnet är lite väl lågt, jag har 1024 i min Cube, det skulle vara mer i rätt nvå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis börjat använda mig av 3D i jobbet. Ganska smidigt faktiskt. Blir det mer av sånt så kanske jag måste dra till med en G5 en vacker dag. Men än så länge fungerar det helt utan problem på iMac. Så jag är i den sitsen att jag inte har behov av en ny dator. Fy fan va moget sagt... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska köpa en...när G7:an lanseras, begangnad (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis börjat använda mig av 3D i jobbet. Ganska smidigt faktiskt. Blir det mer av sånt så kanske jag måste dra till med en G5 en vacker dag. Men än så länge fungerar det helt utan problem på iMac. Så jag är i den sitsen att jag inte har behov av en ny dator. Fy fan va moget sagt... ;)

Det där tror inte ens du på... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Inte än... men det skulle bli en 1.6GHz (som för övrigt inte alls är någon "fejk G5", den har ju allt utom PCI-X som dom flesta ändå inte behöver)

 

Angående minne så är det väl som vanligt att man deffinitivt INTE ska köpa mer än minimalt från Apple Store, utan vända sig till bästa och billigaste PC-handlare. T ex datorbutiken.com eller någon annan. Då kan man få 2x512 för under 1500kr (för båda alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde 2 st G3:or hos Recycler istället. Kanske kan man sätta ihop dem till ett kluster?

 

3 + 3 = 6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte nu man ska köpa en G4, kanske. Mycket prisvärd

Ja, eller så väntar du ett halvår och får dem för en spottstyver.

 

Nu köper man begade PM G3:or ruskigt billigt. 999 kr inkl moms på Recycler.

 

Hur länge dröjer det innan även G4:orna går under tusenlappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu köper man begade PM G3:or ruskigt billigt. 999 kr inkl moms på Recycler.

 

Hur länge dröjer det innan även G4:orna går under tusenlappen?

Innan man får G4'or under tusenlappen så har väl G6'an släppts, och tillhörande Mac OS 11 (som naturligtvis inte fungerar på gamla G4'or :) )

 

Vem vill då ha en G4? Lite samma grej känner man vä'l för G3'an idag. Håller dock med om att G4'an säljs till ett bra pris nu (speciellt 1 ghz men absolut inte 2X1,42 ghz för att vara tydligare). ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar ett år, eller 1,5 innan jag köper en G5:a. Då kan man nog få en 2x2GHz eller tillochmed en 2X2,5GHz för ett inte allt för högt pris. :P

 

Köpte en 2x1Ghz förra våren och den är fullt tillräcklig än sålänge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att DVDbrännare ingår i priset så kan man inte säga att det är dyrt, eller?

Klart det är dyrt, en DVD-brännare kostar ju inget idag. Men i apple-världen så är det billigt. När ska priserna bli vettiga så alla kan börja använda mac?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att DVDbrännare ingår i priset så kan man inte säga att det är dyrt, eller?

Klart det är dyrt, en DVD-brännare kostar ju inget idag. Men i apple-världen så är det billigt. När ska priserna bli vettiga så alla kan börja använda mac?!?

En intern CD-brännare går loss på 5-600 idag. En DVD-brännare ligger på ca 2000:-. Rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Toddan skrev: "Jag väntar ett år, eller 1,5 innan jag köper en G5:a. Då kan man nog få en 2x2GHz eller tillochmed en 2X2,5GHz för ett inte allt för högt pris"

 

Det är just det jag inte tror. Om jag får gissa så kommer Apple precis som dom sagt fixa en 50%:ig ökning på ett år. Vilket kommer göra att det finns en toppmodell med 2*3GHz, en mellan med en (eller möjligen två, men inte så troligt) 2.7 GHz, och en minsting med en enkel 2.4 GHz. Detta, tillsammans med att nästan inget annat i burken kommer va ordentligt upphottat kommer leda till att begagnatpriserna på nuvarande modeller inte alls blir så värst låga, speciellt inte på toppmodellen (som man alltså kan räkna med lungt kommer va dyrare än en ny "minsting" ännu ett bra tag framåt).

 

Naturligtvis bara som jag tror.

 

P.S. Nu har jag sålt min gamla burk, och jag tror det kommer bli en minsting så nerbantad som möjligt, fast med Radeon 9600 istället. Och så vänta tills jag får mitt csn-kort så jag får 10% rabatt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte Imac rev b och sedan iBook tangerine ( alltså den första iBooken som kom ). Dels kostade det en slant vilket gjorde att jag avvaktade G4 introduktionen, dels hängde grejorna med bra länge vilket är en positiv effekt av att hänga på låset med ny teknik. När jag blev sugen på G4 så hade prisena halkat ned men prestandan sådär och tog sig aldrig riktigt. Behovet blev stort i våras och jag tänkte slå till men då kom ryktena om G5 och nu är vi där.

 

Eftersom jag har skriande behov av nytt och ett nytt tekniktåg går upplever jag det mer prisvärt med en ny G5 för 16 lakan än en G4 för 10. ( + moms ) Jag kan ju dra av DVDbrännaren hos Apple och pynta 14 och för 4 papp extra blir jag ägare till nyare teknik som står sig längre och därmed blir prisvärdare om man slår ut kostnaden per månad som grejorna hänger med utan uppgraderingar.

 

Det är ju ALLTID fel läge att köpa och väntar jag lite till så kommer det ännu bättre grejor osv.... Man kan ju vänta till döddagar, men sett ur mitt perspektiv har jag väntat så att jag fick köpa G5 i stället för G4 och det är väl bättre grejor, eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
... 1.6GHz (som för övrigt inte alls är någon "fejk G5", den har ju allt utom PCI-X som dom flesta ändå inte behöver)

:huh:

1.6Ghz har också ett långsammare minnes system, så det är tydligt att det är vissa moderkorts skillnader mellan 1.6Ghz och 1.8Ghz/2.0Ghz DP. Själva processorn är dock en "äkta" G5 naturligtvis, men jag betraktar den inte som en "äkta" G5 maskin, precis som "Yikes" inte var en "äkta" G4.

 

PCI-(e)X(press) är fullt baklängeskompatibelt med gamla PCI kort så vare sig man behöver PCI-(e)X(press) så är man säker, och visst alla behöver inte PCI-X, men alla behöver inte firewire 800 eller en G5 heller. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Nej visst, 333 MHz är mindre än 400... men för mig är 4000 spänn för mycket. Visst, 66 MHz ramhastighet, 80 GB HD, 256 meg minne, 100 MHz buss, osv är rätt bra... men jag vill ha en G5:a, inte drömma om en bättre G5:a B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... 1.6GHz (som för övrigt inte alls är någon "fejk G5", den har ju allt utom PCI-X som dom flesta ändå inte behöver)

:huh:

1.6Ghz har också ett långsammare minnes system, så det är tydligt att det är vissa moderkorts skillnader mellan 1.6Ghz och 1.8Ghz/2.0Ghz DP. Själva processorn är dock en "äkta" G5 naturligtvis, men jag betraktar den inte som en "äkta" G5 maskin, precis som "Yikes" inte var en "äkta" G4.

 

PCI-(e)X(press) är fullt baklängeskompatibelt med gamla PCI kort så vare sig man behöver PCI-(e)X(press) så är man säker, och visst alla behöver inte PCI-X, men alla behöver inte firewire 800 eller en G5 heller. :D

Självklart är 1.6 lika äkta som de andra. Allt annat är fånigt! En SAAB 900 1.8t är lika mycket en SAAB som en 2.0t. Lägg ner snobbismen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Med tanke på att G5:an drar nytta av två processorer mycket bättre än förra generationen (G4) så är det kanske, för första gången, prisvärt att köpa värstingmodellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ja har man råd, och orkar vänta på optimering av system och program, så visst :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att G5:an drar nytta av två processorer mycket bättre än förra generationen (G4) så är det kanske, för första gången, prisvärt att köpa värstingmodellen?

Jo, Dual G5:an är förmodligen den som har mest att ge, personligen tror inte jag att Uni system är så imponerande jämfört med G4:an (tror den är relativt progressivt skalad i hastighet). men just att den är bättre på SMP än G4:an bör göra den en hel del "råstarkare" även om själva processorn inte är fruktansvärt mycket starkare isig än G4:an.

Och det behövs faktiskt ingen optimering eller speciell uppdatering av system program eller vanliga program för att ta fördel av den förbättrade SMP attributen. men som sagt det har pekats ut flertalet gånger på andra siter att G5 inte är bra på 32bits heltals matematik (drygt 80% av den kapacitet en G4 1Ghz när ner skalad) (jag skulle kunna tänka mig att G5an är ca 1-1.6 ggr snabbare än 1.42 G4DP vid normal heltals beräkning i 32bits läge, vilket är den vanligaste typen av instruktioner, ivilket fall detta värde är bara något jag räknade ut lite snabbt med bakgrund av den information och dom förhands tester som finns tillgängliga på nätet, och är grovt förenklad med tanke på att G5:an har bättre "hopp-förutsägelse" och kan läsa in fler instruktioner samtidigt än G4an. så det verkliga resultatet kanske är betydligt mer varierande, men det borde ligga runt den här nivån som lägst. (Och en engång detta gäller 32 bits läge inte 64 bits läge!))

 

PS! bör tilläggas att detta gäller endast CPU:n och inte resten av hårdvaran. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...