Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Momsredovisning/Bokföring i samband med datorköp via Apples onlinestor


2starsnr3

Rekommendera Poster

Jag driver en enskild firma och är verksam fotograf/journalist. Under 2014 köpte jag en stationär dator och diverse tillbehör till min verksamhet. Varorna beställdes och betalades online via Apple Store och jag betalade totalt 22143,2 kr exkl moms plus 5535,8 kr i moms delat på två fakturor på grund av att de skickades i olika leveranser. Eftersom köpet exkl moms tillsammans ligger under ett halvt prisbasbelopp har jag bokfört det som ett direktavdrag. Men när jag nu går igenom mina verifikationer inför bokslutet upptäckte jag att avsändaren för fakturan är:

 

Apple Store

Apple Distribution International

HollyHill Industrial Estate Holly

Hill,Cork

Ireland

 

Eftersom alla varor i samband med onlineköpet var redovisade i svenska kronor och svensk moms var utskriven så behandlade jag den som en vanlig svensk leverantörsfaktura. Jag trodde naturligtvis att jag köpt varan av en svensk leverantör eller via en svensk filial och lämnande inget VAT-nummer. Nu undrar jag hur jag ska redovisa denna faktura för att inte få några bakslag från Skatteverket. Jag har själv försökt läsa på hur köp vid handel inom EU ska redovisas men känner inte att förstått hur jag i detta fall ska göra en korrekt bokföring framförallt när köpet redan är genomfört.

 

På fakturan finns ett svenskt momsregistreringsnummer. Innebär det att jag kan bokföra fakturan precis som vilken annan svensk leverantörsfaktura som helst? Eller ska den behandlas som ett EU-handels köp?

 

På Apples egen webbsida står följande (http://store.apple.com/se/help/payments)

 

"Inköpen i Apple Store beskattas med den momssats som gäller i ditt land.

Apple Store medger inte handel inom EU."

 

När jag går in och lägger en fejkad beställning och uppger VAT-nummer så specificeras ändå svensk moms. Det finns dock en ruta som jag kan kryssa i där det står att jag kan bli uppringd om jag vill bli fakturerad utan moms. Jag är lite osäker på hur principen fungerar. För som jag förstått det så levererar de från Irland men passerar tröskelvärdet och är därav tvungna att momsregistrera sig i Sverige. Som jag har förstått det måste de då till privatpersoner lägga på och redovisa svensk moms. Men vad gäller för en enskild näringsidkare? Vidare har jag förstått att om jag lämnar ett korrekt VAT-nummer ska jag få köpa utan moms och bokföra efter principen ”omvänd skateskyldighet” Men vad händer om jag inte lämnat ett VAT-nummer alls? Som i det här fallet. Har jag fortfarande möjlighet att dra av fakturan med svensk moms? Är det ett val jag har eftersom de har ett svenskt VAT-nummer. Skiljer det sig mellan enskilda firmor och andra typer av firmor?

 

På Skatteverkets sida under rubriken ”Moms vid elektronisk handel” står följande

 

(http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildareglerforvissavarortjanster/elektroniskhandel.4.18e1b10334ebe8bc80002768.html)

 

"Inköp av varor från säljare i andra länder inom EU:s momsområde

 

Om du är näringsidkare och köper en vara från ett företag i ett annat EU-land och varan transporteras till Sverige ska du själv beräkna svensk moms på varuvärdet och redovisa detta i momsdeklarationen (omvänd skattskyldighet).

 

För att du inte ska behöva betala även utländsk moms ska du uppge ditt momsregistreringsnummer till säljaren. Du har samma rätt till avdrag för momsen på inköpet som du skulle haft om du köpt varan från en annan säljare i Sverige.

 

Om du inte är näringsidkare, till exempel en privatperson, ska du betala momsen i säljarens hemland. Det utländska företaget kan vara momsregistrerat i Sverige och leverera härifrån. I så fall ska du betala svensk moms.

 

Företag i andra EU-länder måste vara momsregistrerade i Sverige när omsättningen överstiger ett visst tröskelvärde. Särskilda regler gäller för nya transportmedel (bilar, motorcyklar, båtar och flygplan) och punktskattepliktiga varor, till exempel alkohol och tobak."

 

Betyder det att jag ska betala svensk moms i egenskap av enskild företagare eller gäller det bara privatpersoner?

 

Om jag inte får dra av denna faktura som en normal svensk leverantörsfaktura och ska behandla den som ett EU-handels köp med omvänd skattskyldighet undrar jag hur jag ska bokföra fakturan.

 

Som jag förstått det så ska jag om jag betalat utländsk moms från ett köp t ex från Irland lägga på den utländska momsen på totalbeloppet exkl moms och därefter dra av hela beloppet och därefter göra en omvänd skatteredovisning på totalbeloppet inkl utländsk moms. Jag kan sedan kräva tillbaka momsen från Irland.

 

Men vad gäller när jag nu betalat svensk moms? Måste jag kräva tillbaka den svenska momsen och sedan behandla den som en EU-faktura med omvänd skattskyldighet? I så fall av vem ska jag kräva tillbaka momsen av? Sverige, Irland eller Apple?

 

Om jag inte har möjlighet att få tillbaka momsen från något land och Apple av någon anledning skulle neka mig att få tillbaka momsen? Hur gör jag bokföringen då? Ska jag dra av hela beloppet inkl den svenska momsen och göra redovisningen med omvänd skattskyldighet?

 

Om så är fallet? Då skulle totalbeloppet bli 27679 kr vilket innebär att jag skulle passera det maximala avdraget för direktavdrag. Betyder det i så fall att jag måste periodisera avdraget? Eller hanteras den "felaktiga" momsen på något annat sätt?

 

Jag har hört av mig till Apple och frågat om de kan lägga till mitt VAT-nummer på fakturan vilket inte var något problem. Om jag får dra av faktura som en ordinär svensk levfakura har det någon funktion eller spelar det ingen roll?

 

Jag passade även på att kolla upp Apples VAT-nummer som fanns på mina fakturor (SE 502038854101). Det finns tydligen inte registrerat. På deras webbsida finns ett annat svenskt VAT-nummer (SE 502 070 882101- https://www.apple.com/se/contact/

)De skulle ju kunna ha bytt under senaste halvåret? Men påverkar det icke-korrekta VAT-numret möjlighet att dra av fakturan. Jag har kontaktat Apple och frågat dem om de nyligen bytt VAT-nummer men inte fått något svar.

Jag förstår att det är många frågor på en gång. Men jag hoppas att ni förstår min problematik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om företaget har ett svenskt momsregistrerimgsnummer och redovisar svensk moms på fakturan så skulle jag inte ens fundera på några alternativa sätt att hantera momsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Det är VAT-numrets hemvist som styr. En faktura från svenska Apple Store, med svensk moms specificerad, ska alltså bokföras som vilken svensk faktura som helst. Omvänd skattskyldighet etc kan inte komma ifråga här.

 

[Gammal tråd, men en ständigt aktuell fråga... Har själv behövt kolla med Skatteverket...]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...