Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på helhetslösning till mina föräldrar


Tuttosinistro

Rekommendera Poster

Tuttosinistro

Mina föräldrar har idag en bärbar, men den både strular och batterierna håller inte.

 

Jag är inte lite inne på att de skulle ha en iPad. Lätt att sköta och gör precis vad de behöver.

Men, det finns ett par moment som gör att det inte är så enkelt som att bara köpa en sådan:

* De kör mobilt bredband från Telia (USB-sticka). De har alltså inte trådlöst hemma.

* Ställe att lagra bilder från digitalkameran.

 

Hur hade ni tänkt här?

Behöver ju lagringsutrymme till bilderna som de sedan ska kunna titta på (i paddan eller på TVn).

Förmodligen behöver de en iPad med 3G så de kan ta med sig den på sommaren också.

Då löser sig bristen på det trådlösa av sig själv (även om jag hellre sett att de haft det eftersom de kan använda det på telefonerna också).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller bredband så har jag köpt ett modem* som tar emot mobilt bredband* och sedan skickar det vidare trådlöst eller via nätverkskabel. Jag köpte ett sådant modem för 278 kronor inklusive frakt här. Funkar utmärkt. Se bild (inte i gång just nu då jag byter leverantör). Vad gäller lagring kan man i de flesta fall lägga till ett SD-kort i USB-modemet och göra det tillgängligt för backup/lagring via nätverket.

 

post-28798-0-92727700-1419852765_thumb.jpg

 

 

*Kompatibilitetslista och info bifogas:

 

DWR_116_Datasheet_DEU.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrar har idag en bärbar, men den både strular och batterierna håller inte.

 

Jag är inte lite inne på att de skulle ha en iPad. Lätt att sköta och gör precis vad de behöver.

Men, det finns ett par moment som gör att det inte är så enkelt som att bara köpa en sådan:

* De kör mobilt bredband från Telia (USB-sticka). De har alltså inte trådlöst hemma.

* Ställe att lagra bilder från digitalkameran.

 

Hur hade ni tänkt här?

Behöver ju lagringsutrymme till bilderna som de sedan ska kunna titta på (i paddan eller på TVn).

Förmodligen behöver de en iPad med 3G så de kan ta med sig den på sommaren också.

Då löser sig bristen på det trådlösa av sig själv (även om jag hellre sett att de haft det eftersom de kan använda det på telefonerna också).

En iPad med Bluetooth-tangentbord i caset räcker långt. Men en iPad är ändå långt från en dator fortfarande. Min uppfattning är att iPad är ett bra komplement till en stationär dator. TA med dem och titta på en MacBook Air 11". Den är en fullfjädrad dator som är nästan lika smidig som en iPad. Vill man ha en större skärm är det lätt att koppla in en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPad Air med 128 GB lagring 6,495:- plus tangentbord för 500:- ca 7000:-

MacBook Air 128 GB lagring 8,495:-

 

För mig är det väldigt klart vad som är både smart och prisvärt. Har man inte tittat och känt på en MacBook Air är det svårt att fatta hur liten den är! Den är själva definitionen av bärbar dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Tack för förslagen.

Routerlösningen är lite vad jag varit inne på, men det är lagringsproblemen som fortfarande ställer till det.

 

Tyvärr tror jag inte de är beredda att betala så mycket Axelman...annars hade klart en ny bärbar Mac varit bästa alternativet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom vilken prisklass pratar vi om? En iPad och ev lagringsutrymme kostar några tusen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Inget bestämt så. Mest jag som spånar lite för att hitta bästa lösningen för dem. Både ekonomiskt och funktionsmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Nej det gör de nog inte. Mest att det är jag som får fungera som support :)

Tycker de är röriga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra en färdig setup åt ovana användare. Stor ikon för webbläsare med förinställda bokmärken och så vidare. Och ta bort allt annat (åtminstone från startskärmen) som kan vara kul för oss andra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...