MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Per Svensson

Min tröga iMac håller på att gör mig tokig...

Rekommendera Poster

Problemet där är att du förutsätter att problemen måste finnas. Det måste de inte. Min ingång är: Lös problemen så kommer du inte att behöva starta om. Ta reda på vad som hänger upp sig, suger minne, gör cacher korrupta och lös de problemen. Omstarten är att svälja ett plåster mot magsår.

Nej, många problem går inte att hitta. Och det enklaste och snabbaste är att göra en Säker start. Visst är det inexakt, men det fixar massor av småfel och datorerna rullar vidare. Enkel, snabb lösning som hjälper mot acne och mjäll.. :hihihi: ..hjäper inte det DÅ går vi vidare på djupet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte "ytterst sällan". Det är det vanligaste problemet över huvud taget för att datorn blir seg, att program och processer tar minne det inte släpper ifrån sig, och som ger upphov till att du kör mot en växelfil helt i onödan.

Som jag sa beror det på vilka program man kör. Det är inget som "bara sker". Då har du program som lyckas med detta. Det är inte alla som har dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag sa beror det på vilka program man kör. Det är inget som "bara sker". Då har du program som lyckas med detta. Det är inte alla som har dem.

Nej, jag har aktivt letat efter program som fungerar på bästa möjliga sätt, och identifierat de som inte fungerat. Det är inte heller något som "bara sker", och det är inte "tur". Aktivitetshanteraren är din vän :)

Redigerad av Whatname

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag har aktivt letat efter program som fungerar på bästa möjliga sätt, och identifierat de som inte fungerat. Det är inte heller något som "bara sker", och det är inte "tur". Aktivitetshanteraren är din vän :)

Jupp! :wub:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompis laddade ner Memory Clean och MemoryFreer som försöker Nolla Ram-minnet tror jag, det funkar väl, men känns mer som det "tar plats".

Man kan aldrig nolla ramminnet. Bara frigöra det som är allokerat av program men som inte används.

I Terminal kan du köra:

purge

Så frigör det minne ... det som går att frigöra. Det behöver man ingen app för. :ThumbsUp:Spec ingen App som har en massa reklam o sånt (sett en del såna bl a i iOS).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla förslag. Det slutade med att jag med hjälp av support från Apple, tömde datorn och installerade om den. Det verkar som det funkar);

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu