Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min tröga iMac håller på att gör mig tokig...


Per Svensson

Rekommendera Poster

Problemet där är att du förutsätter att problemen måste finnas. Det måste de inte. Min ingång är: Lös problemen så kommer du inte att behöva starta om. Ta reda på vad som hänger upp sig, suger minne, gör cacher korrupta och lös de problemen. Omstarten är att svälja ett plåster mot magsår.

Nej, många problem går inte att hitta. Och det enklaste och snabbaste är att göra en Säker start. Visst är det inexakt, men det fixar massor av småfel och datorerna rullar vidare. Enkel, snabb lösning som hjälper mot acne och mjäll.. :hihihi: ..hjäper inte det DÅ går vi vidare på djupet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte "ytterst sällan". Det är det vanligaste problemet över huvud taget för att datorn blir seg, att program och processer tar minne det inte släpper ifrån sig, och som ger upphov till att du kör mot en växelfil helt i onödan.

Som jag sa beror det på vilka program man kör. Det är inget som "bara sker". Då har du program som lyckas med detta. Det är inte alla som har dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa beror det på vilka program man kör. Det är inget som "bara sker". Då har du program som lyckas med detta. Det är inte alla som har dem.

Nej, jag har aktivt letat efter program som fungerar på bästa möjliga sätt, och identifierat de som inte fungerat. Det är inte heller något som "bara sker", och det är inte "tur". Aktivitetshanteraren är din vän :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har aktivt letat efter program som fungerar på bästa möjliga sätt, och identifierat de som inte fungerat. Det är inte heller något som "bara sker", och det är inte "tur". Aktivitetshanteraren är din vän :)

Jupp! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis laddade ner Memory Clean och MemoryFreer som försöker Nolla Ram-minnet tror jag, det funkar väl, men känns mer som det "tar plats".

Man kan aldrig nolla ramminnet. Bara frigöra det som är allokerat av program men som inte används.

 

I Terminal kan du köra:

purge

 

Så frigör det minne ... det som går att frigöra. Det behöver man ingen app för. :ThumbsUp:Spec ingen App som har en massa reklam o sånt (sett en del såna bl a i iOS).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
Per Svensson

Tack för alla förslag. Det slutade med att jag med hjälp av support från Apple, tömde datorn och installerade om den. Det verkar som det funkar);

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej.

 

Jag har liksom trådstartare en mycket seg imac. Min är en:

27tum retina sent 2015

8 gb ram

1 TB fusion drive varav 214 GB är ledigt

 

Det tar lång tid innan jag kan logga in vid uppstart och sedan tar inloggning lång tid. Jag upplever att det mesta som har med OSX att göra framkallar badboll, även andra program har dessa symptom.

 

Jag har testat säker start, reparerat skivbehörighet och något mer som jag ej kommer ihåg, inget har bivit bättre.

 

Funderar på att göra rensa datorn helt och börja om från början. Har några frågor kring det:

Vad händer med mitt photoshop elements, kommer jag kunna installera det igen?

Hur gör jag bäst med de bilder som ligger i "Bilder" går de att plocka ut på något bra sätt? Har exporterat dem en gång men det tog tid...

 

Mvh

Axel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Axie säger:

Hej.

 

Jag har liksom trådstartare en mycket seg imac. Min är en:

27tum retina sent 2015

8 gb ram

1 TB fusion drive varav 214 GB är ledigt

 

Det tar lång tid innan jag kan logga in vid uppstart och sedan tar inloggning lång tid. Jag upplever att det mesta som har med OSX att göra framkallar badboll, även andra program har dessa symptom.

 

Jag har testat säker start, reparerat skivbehörighet och något mer som jag ej kommer ihåg, inget har bivit bättre.

 

Funderar på att göra rensa datorn helt och börja om från början. Har några frågor kring det:

Vad händer med mitt photoshop elements, kommer jag kunna installera det igen?

Hur gör jag bäst med de bilder som ligger i "Bilder" går de att plocka ut på något bra sätt? Har exporterat dem en gång men det tog tid...

 

Mvh

Axel

Första frågan: Du har väl backup? Annars börjar du där.

 

Sedan installerar du om macOS:

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Telly82 säger:

Första frågan: Du har väl backup? Annars börjar du där.

 

Sedan installerar du om macOS:

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Jag har backup. 

 

Hur blir det med t.ex Photoshop elements och bildens som finns i programmet bilder bör jag har installerat om? 

Nuvarande installation är påbörjad 2008 på en MacBook Pro så tänkte att det kunde vara bra att börja om från början. 

 

Bilder från systemkamera har jag utöver timemachine separat backup på så de kommer jag åt efter ominstallation. 

 

//Axie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axie säger:

Jag har backup. 

 

Hur blir det med t.ex Photoshop elements och bildens som finns i programmet bilder bör jag har installerat om? 

Nuvarande installation är påbörjad 2008 på en MacBook Pro så tänkte att det kunde vara bra att börja om från början. 

 

Bilder från systemkamera har jag utöver timemachine separat backup på så de kommer jag åt efter ominstallation. 

 

//Axie

Vilket medium fick du PS Elements på? CD? Nedladdning? Kolla var du har CDn och/eller nedladdningfilen. Tvivlar på att du kan ladda ner en gammal version igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Vilket medium fick du PS Elements på? CD? Nedladdning? Kolla var du har CDn och/eller nedladdningfilen. Tvivlar på att du kan ladda ner en gammal version igen.

Fick den på cd, men kan jag använda samma kod igen? Borde den inte vara "bränd"?

 

Visst kan man gå in i time machine och kopiera vissa filer bara? 

 

//Axie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, du ska kunna använda samma kod igen.

 

Jodå, du kan hämta vissa filer ur TM, men det är rätt meckigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...