Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min tröga iMac håller på att gör mig tokig...


Per Svensson

Rekommendera Poster

Jag har varit väldigt nöjd med min iMac sedan jag köpte den i mars 2010 men nu håller den på att göra mig tokig. Den har blivit så himla trög oavsett vilket program jag använder. Just nu håller jag på med en årsbok i programmet blurb (BookSmart) men det är så trögt att jag inte fixar det längre. Nedan finner ni systeminformationen och jag tar tacksamt emot tips på förslag på vad jag kan göra för att snabba upp min iMac.

 

Modellnamn: iMac

Modellidentifierare: iMac10,1

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 3,06 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache: 3 MB

Minne: 4 GB

Busshastighet: 1,07 GHz

Boot ROM-version: IM101.00CC.B00

SMC-version (system): 1.52f9

Serienummer (system): W8953LN25PC

Maskinvaru-UUID: 52515904-AE1E-531A-B4EA-3ADB8D0489F7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder:



Säker start - lätt städning som fixar småstrul.


Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.


http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE



Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka


http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE



Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm


http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE



Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.


Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.



Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.


Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program


....


Not 1:


De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.



Not 2:


Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!



Not 3:


Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta en titt i aktivitetskontroll hur mycket RAM-minne som används när du jobbar som hårdast med datorn. Kanske att 4GB är i snålaste laget?

Jag kan ta en titt i hamsterlådan på jobbet på måndag om jag har ytterligare 2x2GB ligger och skräpar som du kan få om du tror du klarar dig med 8GB. Minne är inte speciellt dyrt idag men man vill kanske inte kosta på en nästan 5år gammal dator något alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit väldigt nöjd med min iMac sedan jag köpte den i mars 2010 men nu håller den på att göra mig tokig. Den har blivit så himla trög oavsett vilket program jag använder. ...

Hur ofta stänger du av/startar om datorn? Brukar du stänga programmen eller bara stänga fönstren? OS X jobbar ju med att återställa allt som det var innan nän man startar om så om det är en massa program som bara går och går, bygger det upp en j***a massa cache. Då blir det som sirap till slut. (+ att en del program är rel. dåliga på att lämna tillbaks minne)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta stänger du av/startar om datorn? Brukar du stänga programmen eller bara stänga fönstren? OS X jobbar ju med att återställa allt som det var innan nän man startar om så om det är en massa program som bara går och går, bygger det upp en j***a massa cache. Då blir det som sirap till slut. (+ att en del program är rel. dåliga på att lämna tillbaks minne)

Jag får erkänna att jag är dålig på att stänga av datorn och program. Men vad kan jag göra åt det nu när det är som det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får erkänna att jag är dålig på att stänga av datorn och program. Men vad kan jag göra åt det nu när det är som det är?

Börja med att redogöra vad du har testat av alla de tipps du fått i tidigare poster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med en säker start, gör underverk.

 

Glöm inte att starta om som vanligt så fort datorn är klar med den Säkra starten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hur ofta stänger du av/startar om datorn? Brukar du stänga programmen eller bara stänga fönstren? OS X jobbar ju med att återställa allt som det var innan nän man startar om så om det är en massa program som bara går och går, bygger det upp en j***a massa cache. Då blir det som sirap till slut. (+ att en del program är rel. dåliga på att lämna tillbaks minne)

 

Hoppar in i tråden, har liknade problem som beskrivs här. Men är duktig på att stänga av programmen och stänga av.

 

Håller på att beta av listan av tips som skrevs ovan, men undrar om där finns något bra program, ungefär som ett Antivirus program (har förstått att alla rekommenderar att inte ha ett sådant) - men programmet jag söker ska hjälpa mig o radera sånt som inte används. Dubbletter osv. Hade MacKeeper innan, men läste något här att de var dåligt, så raderade det. Fast jag tyckte mina datorer var bättre då.

 

En kompis laddade ner Memory Clean och MemoryFreer som försöker Nolla Ram-minnet tror jag, det funkar väl, men känns mer som det "tar plats".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplever liknande problem med min iMac 2010 (middle) och jag känner igen symptomen från hur min MacBook uppförde sig innan hårddisken la av, så jag har bokat in tid för byte av hårddisken hos MacForum

Blir en 500GB som tidigare, och 1600 kr kan jag tycka det är värt för att slippa ett haveri när man som jag håller på med mycket skrivjobb för närvarande.

 

Visst har jag TimeMachine, och täta klonade backups, men det är inte kul att få massa strul, bättre ha planerade avbrott.

Hårddiskar är som ljuddämpare, förbrukningsvara, fungerar fint tills ett hål uppstår :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omstart av datorn är oftast överskattat. Om den blir seg beror det förmodligen på annat, exempelvis för lite RAM eller en HD som håller på att haverera. Det kan också vara något program som är buggigt och har minnesläckor. Microsofts produkter brukar inte vara kända för att vara stabila. Safari bör också startas om ibland, liksom alla andra webbläsare. Jag kör dessutom Memory Clean ungefär varannan dag eller så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 GB RAM räcker gott

 

post-113-0-50578300-1421273868.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 16 GB (max vad datorn klarar) och tycker nog det känns lagom, ibland till och med i underkant. Det är inte sällsynt att det fylls upp när jag arbetar om jag håller mig enbart i OS X. Kör jag igång Parallels Desktop och Windows 7 är det alldeles för lite. Med dagens minnespriser finns det knappast någon anledning att inte sätta i maximal mängd ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nybörjare: Kan man köpa till extra RAM minne till sin MacMini? Är det en jobbig process, tar det lång tid osv? Hade ingen kunskap om detta när jag köpte den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nybörjare: Kan man köpa till extra RAM minne till sin MacMini? Är det en jobbig process, tar det lång tid osv? Hade ingen kunskap om detta när jag köpte den..

Det beror på vilken modell du har och hur mycket RAM som redan sitter i den. Enligt MacTracker så finns det 14 modeller av Mac Mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken modell du har och hur mycket RAM som redan sitter i den. Enligt MacTracker så finns det 14 modeller av Mac Mini.

Mac mini (mitten 2011), ram minne 2 gb. Vet inte hur man ser modell.. Haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omstart av datorn är oftast överskattat. Om den blir seg beror det förmodligen på annat, exempelvis för lite RAM eller en HD som håller på att haverera. Det kan också vara något program som är buggigt och har minnesläckor. Microsofts produkter brukar inte vara kända för att vara stabila. Safari bör också startas om ibland, liksom alla andra webbläsare. Jag kör dessutom Memory Clean ungefär varannan dag eller så.

attachicon.gifSkärmavbild 2015-01-14 kl. 23.07.52.png

Lite felvinklat. Omstart av datorn är där man börjar. Det är ingen allt i ett lösning. Det är förvånansvärt vad mycket en vanlig simpel enkel omstart kan fixa. Nästa fixnivå är Säker start. Eftersom Säker start innebär en omstart kan man lika gärna gå hit på en gång och då har man åtgärdat väldigt mycket småfix som man går och drar på sig över tid. Macen är så tacksam att det nästan alltid räcker om det småstrular.

...

Att RAM går sönder är inte så vanligt och att RAM låser minnet är ännu mer ovanligt. Men det verkar kopplat till vissa program. Att frigöra minnet är en ovanlig åtgärd eftersom det så sällan behövs och fixas normalt med omstart. Gräver man förmycket i Aktivitetskollen så ser man att OS X slukar minne. Men eftersom OS X arbetar dynamiskt så stoppar den en hel del i fickan för att det är bra att ha till en regnig dag och det är ingen fara. Det är när datorn inte uppför sig som den brukar man ska fundera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac mini (mitten 2011), ram minne 2 gb. Vet inte hur man ser modell.. Haha

Under Äpplet/OM den här datorn/Mer info/Maskinvaruöversikt/Modellindentifierare

post-363-0-51486700-1421316735.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under Äpplet/OM den här datorn/Mer info/Maskinvaruöversikt/Modellindentifierare

Tack! Mac Mini 5,1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite felvinklat. Omstart av datorn är där man börjar.

Visst, men en välfungerande Unix-burk skall det räcka om du startar om när en uppdatering kräver det - min har snart varit i gång i två månader nu sedan jag lade på 10.10.1 och jag räknar kallt med att nästa omstart blir när jag lägger på 10.10.2. Om du behöver starta om vid något annat tillfälle har du ett problem du måste fixa. Omstarten löser inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omstarten löser inget.

Jo, bland annat frigör den RAM-minne som dåligt skrivna program lagt beslag på och inte lämnar tillbaka trots att de stängts av. Det händer också en massa andra trevliga saker när man startar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, bland annat frigör den RAM-minne som dåligt skrivna program lagt beslag på och inte lämnar tillbaka trots att de stängts av. Det händer också en massa andra trevliga saker när man startar om.

Det är därför jag kör Memory Clean. Det rensar och frigör minnet utan omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men en välfungerande Unix-burk skall det räcka om du startar om när en uppdatering kräver det - min har snart varit i gång i två månader nu sedan jag lade på 10.10.1 och jag räknar kallt med att nästa omstart blir när jag lägger på 10.10.2. Om du behöver starta om vid något annat tillfälle har du ett problem du måste fixa. Omstarten löser inget.

Det ska... ja. Men nu är verkligheten lite annorlunda. Kul att du har en välfungerarnde Yosemite. Det är inte alla förunnat. FAst det är samma Applefirma som gör datorerna och mjukvaran. Konstigt va? :hihihi:

...

Så bara för att din burk går bra, gör inte alla det och du kan inte råda dem utifrån din situation. Du behöver läsa på om du inte vet att omstart gör en del gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är därför jag kör Memory Clean. Det rensar och frigör minnet utan omstart.

Men det är ytterst sällan det är problemet. Så igen då bara för att du löser dina problem på detta sättet är det inte den vanliga svenssongången. Och skulle det vara problem med minnet så är det mycket bättre att en vanlig användare gör enkla åtgärder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska... ja. Men nu är verkligheten lite annorlunda. Kul att du har en välfungerarnde Yosemite. Det är inte alla förunnat. FAst det är samma Applefirma som gör datorerna och mjukvaran. Konstigt va? :hihihi:

...

Så bara för att din burk går bra, gör inte alla det och du kan inte råda dem utifrån din situation. Du behöver läsa på om du inte vet att omstart gör en del gott.

Problemet där är att du förutsätter att problemen måste finnas. Det måste de inte. Min ingång är: Lös problemen så kommer du inte att behöva starta om. Ta reda på vad som hänger upp sig, suger minne, gör cacher korrupta och lös de problemen. Omstarten är att svälja ett plåster mot magsår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ytterst sällan det är problemet. Så igen då bara för att du löser dina problem på detta sättet är det inte den vanliga svenssongången. Och skulle det vara problem med minnet så är det mycket bättre att en vanlig användare gör enkla åtgärder.

Nej, det är inte "ytterst sällan". Det är det vanligaste problemet över huvud taget för att datorn blir seg, att program och processer tar minne det inte släpper ifrån sig, och som ger upphov till att du kör mot en växelfil helt i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...