Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken hårddisk är OS installerat på?


ossianv

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Har precis satt in en SSD-hårddisk i min Macbook pro (late 2013). Jag bad dem på Apple att sätta in en SSD hårddisk och installera mac os på den SSDn och ta bort CD-läsaren för att sätta den gamla hårddisken där.

 

Jag hämtade ut den idag och det verkar som att de istället har satt SSD hårddisken vid CD-läsarens plats och låtit min gamla hårddisk sitta kvar som vanligt. (Det borde väl inte göra någon skillnad egentligen?)

 

Jag fick med en lapp där det b.la. stod "Vi har installerat ett system på den nya hårddisken" men jag vill nu ta reda på vilken av hårddiskarna som mitt operativsystem ligger på? För hela anledning till att jag lämnade in den var ju för att snabba upp den allmänna upplevelsen av datorn.

 

På bilderna kan ni se hur det ser ut i hårddiskarna.

 

Jag känner mig lite vilsen och vet inte riktigt vad jag ska göra. T.ex. min skrivbordsmapp ligger på min gamla hårddisk och likaså programmappen. Men jag har även en till programmapp på SSD hårddisken och även en till bibliotek- och användarmapp på den.

 

Just nu håller jag på att kopiera över programmappen till SSDn, borde jag göra likadant med andra mappar, typ användarmappen, för att få datorn snabbare?

 

Hur ser jag vilken hårddisk som mac os är installerat på?

 

Jag hoppas ni förstår mitt problem, hade uppskattat hjälp!

 

God jul!

post-76995-0-33661300-1419357410_thumb.png

post-76995-0-18294800-1419357411_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ju dessutom få förbättrad batteritid och allt som ska vara bättre med en SSD istället för en mekanisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD lär ju dra mer ström än en CD-läsare som inte används så någon bättre batteritid lär du inte få. Snarare sämre.

Är systemet klonat från den mekansika disken till SSD:n så är det väl bara att radera hela Macintosh HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på äpplet uppe i vänstra hörnet och väljer "Om den här datorn" så ser du vid "Startskiva" vilken partion/hårddisk du startar från. Borde stå Macintosh SSD där om du startar från SSD:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD lär ju dra mer ström än en CD-läsare som inte används så någon bättre batteritid lär du inte få. Snarare sämre.

Är systemet klonat från den mekansika disken till SSD:n så är det väl bara att radera hela Macintosh HD.

Sant, men hur som helst så jag vill jag veta ifall mitt operativsystem körs ifrån SSDn, för det var ju det jag lämnade in den för att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på äpplet uppe i vänstra hörnet och väljer "Om den här datorn" så ser du vid "Startskiva" vilken partion/hårddisk du startar från. Borde stå Macintosh SSD där om du startar från SSD:n

Tack!

 

Kollade nu och det står att den startar ifrån min gamla hårddisk.

 

Detta antar jag kan hitta via Google också, men hur ändrar jag vilken jag startar ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog mer eller mindre sabbat din systemflytt i och med att du manuellt har flyttat och kopierat massa mappar.

Du skulle ha startar från SSD:n direkt och kört flyttassistenten eller följt instruktionerna för återskapande från annan skiva om du möts av konfigurationsassistenten när du startar från SSD:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog mer eller mindre sabbat din systemflytt i och med att du manuellt har flyttat och kopierat massa mappar.

Du skulle ha startar från SSD:n direkt och kört flyttassistenten eller följt instruktionerna för återskapande från annan skiva om du möts av konfigurationsassistenten när du startar från SSD:n

 

Ändrade om startskivan nu och allt fungerar underbart bra! Tack för hjälpen!

 

Tråden kan låsas och tas bort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade om startskivan nu och allt fungerar underbart bra! Tack för hjälpen!

 

Tråden kan låsas och tas bort!

Nej, inga trådar låses/tas bort bara för att de är lösta, Då kan ju inte fler ta hjälp av tråden.

 

Bättre att [√ Markera som lösningen] - det inlägget som hjäplte en att lösa sitt problem. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inga trådar låses/tas bort bara för att de är lösta, Då kan ju inte fler ta hjälp av tråden.

 

Bättre att [√ Markera som lösningen] - det inlägget som hjäplte en att lösa sitt problem. :ThumbsUp:

Smart! Det är nu gjort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...