Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kabel till laddare vittrar sönder


barmaster

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har en macbook Pro retina som är köpt för 1,5 år sedan. För ca 2 månader sedan så började kabeln till laddaren att vittra sönder helt utan anledning. Jag är pedantisk med mina saker och har behandlat laddaren bättre än min flickvän (hon finns ej längre vid min sida) vad säger garantin om detta? Jag vet att det är ett års garanti på datorn och laddaren men nog ska man väl kunna räkna med att kabeln ska hålla längre än 1,5 år? Datorn har till 90% används hemma i tv soffan på kvällarna så något ovanligt har varken dator eller laddare varit utsatt för.

 

Någon som vet om det är lönt att åka in och försöka få detta på garanti? Har för mig att jag läst att man har 3 års garanti på fabrikationsfel eller vad det nu var.

 

Bifogar bilder

 

post-43956-0-59854100-1418581336_thumb.jpg

 

post-43956-0-36038300-1418581312_thumb.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser skumt ut. Plasten i din kabel kan vara ett "måndagsex" – man fick till fel blandning i mixern.

Fast det är ren spekulation från min sida.

Sant är att i plast vittrar sönder, fast det brukar ta mer än 1,5 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser skumt ut. Plasten i din kabel kan vara ett "måndagsex" – man fick till fel blandning i mixern.

Fast det är ren spekulation från min sida.

Sant är att i plast vittrar sönder, fast det brukar ta mer än 1,5 år

Har själv samma problem att den börjat vittra upp höljet!

MacBook Retina 2012

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morfar hade en gammal förlängningssladd (till 230 volt elnät alltså) som man i princip kunde knäcka till småbitar. Livsfarligt! Fast den kabeln var 40 år gammal...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har en macbook Pro retina som är köpt för 1,5 år sedan. För ca 2 månader sedan så började kabeln till laddaren att vittra sönder helt utan anledning. Jag är pedantisk med mina saker och har behandlat laddaren bättre än min flickvän (hon finns ej längre vid min sida) vad säger garantin om detta? Jag vet att det är ett års garanti på datorn och laddaren men nog ska man väl kunna räkna med att kabeln ska hålla längre än 1,5 år? Datorn har till 90% används hemma i tv soffan på kvällarna så något ovanligt har varken dator eller laddare varit utsatt för.

 

Någon som vet om det är lönt att åka in och försöka få detta på garanti? Har för mig att jag läst att man har 3 års garanti på fabrikationsfel eller vad det nu var.

 

Bifogar bilder

 

attachicon.gifkabel2.jpg

 

attachicon.gifkabel.jpg

 

 

Reklamera !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget med kabeln och göra

Klart det har

 

post-113-0-71241400-1418632363_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var in på El Giganten idag där jag köpte datorn. Dom ville skicka iväg laddaren till verkstad för att undersöka den. Dom kunde naturligtvis inte lova att detta skulle gå på garantin och då skulle det kosta mig 700kr + frakt 200kr. Det är ju uppenbart att det är något fel på höljet på kabeln. Har en gammal mackbook pro från 2008 som har varit med mig land och rike runt tidigare och den laddkabeln ser fortfarande ut som ny. Känns trist att behöva köpa en ny laddare då jag ej varit oaktsam med denna utan höljet plötsligt började "frasa" sönder sig själv.

 

Ingen ide att stånga sig blodig med servicekillen där då han uppenbarligen ej kunde/får ta ett beslut ang detta. Men jag kommer ej att handla på El Giganten igen när det är dags för nya datorer eller annan elektronik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför går du till Elgiganten? Apple har en världstäckande garanti på datorerna, jag hade hoppat in på en applebutik eller en apr. Är ju bättre du får ett utlåtande direkt av Apples än att elgiganten idkar den till nån knepig HP-serviceverkstad... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ofta haft sladden ovanpå ett element? Eller i solljuset i ett söderfönster?

 

Om inte tycker jag det är ett klart fall för reklamationrätten.

 

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella-vanliga-fall/Kop/Fel11/Fall-1/Fall-1111/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du ofta haft sladden ovanpå ett element? Eller i solljuset i ett söderfönster?

 

Om inte tycker jag det är ett klart fall för reklamationrätten.

 

 

 

Nej kabeln är inte utsatt för varken solljus eller värme. Laddaren till 90% befunnit sig vid soffan i vardagsrummet och där lyser inte solen. Har en gammal MacBook Pro från 2008 som är använd på samma plats och med samma förhållanden som denna och den laddkabeln ser fortfarande ut som ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...