Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
TB-000

TimeCapule logfiler och diagnostik

Rekommendera Poster

TB-000

Jag har en TimeCapsule (mitten på 2012) som jag använder som brandvägg mot internet (100 Mb/s ethernet till Bredbandsbolaget). De senaste dagarna har den uppfört sig märkligt. Den är väldigt seg. Att titta på filer på hårddisken i TimeCapsule är så långsamt att det är oanvändbart. AirPort-verktyget på mac tappar periodiskt (ungefär 1 gång per minut) kontakten med TimeCapsule. Hastigheten mot internet varierar stort. Ibland 99 Mb/s, ibland 1 Mb/s. Bredbandskollen/TPTest misslyckas ofta med timeout.

 

Att starta om TimeCapsule hjälper inte.

 

Om jag kopplar ur ethernet mot internet så fungerar TimeCapsule plötsligt väldigt bra på interna nätet. Snabba svar och inga problem (förutom att internet är urkopplat...).

 

Jag undrar ju naturligtvis om det är en DOS-attack (denial of service attack) som sänker min TimeCapsule, eller om min TimeCapsule är trasig på något sätt.

 

På andra brandväggar (D-Link, Netgear, m.fl.) brukar man kunna hitta loggar som visar vilken sorts nättrafik den accepterat respektive filtrerat bort. Man brukar se hur någon försökt med port-scan m.m. Finns det något sätt att få sådana loggar från TimeCapsule?

 

Finns det något sätt att köra hårdvarudiagnostik på en TimeCapsule? (Motsvarande alt-D vid uppstart av mac.)

 

 

 

Redigerad av TB-000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
xeric

Jag har en TimeCapsule (mitten på 2012) som jag använder som brandvägg mot internet (100 Mb/s ethernet till Bredbandsbolaget). De senaste dagarna har den uppfört sig märkligt. Den är väldigt seg. Att titta på filer på hårddisken i TimeCapsule är så långsamt att det är oanvändbart. AirPort-verktyget på mac tappar periodiskt (ungefär 1 gång per minut) kontakten med TimeCapsule. Hastigheten mot internet varierar stort. Ibland 99 Mb/s, ibland 1 Mb/s. Bredbandskollen/TPTest misslyckas ofta med timeout.

 

Att starta om TimeCapsule hjälper inte.

 

Om jag kopplar ur ethernet mot internet så fungerar TimeCapsule plötsligt väldigt bra på interna nätet. Snabba svar och inga problem (förutom att internet är urkopplat...).

 

Jag undrar ju naturligtvis om det är en DOS-attack (denial of service attack) som sänker min TimeCapsule, eller om min TimeCapsule är trasig på något sätt.

 

På andra brandväggar (D-Link, Netgear, m.fl.) brukar man kunna hitta loggar som visar vilken sorts nättrafik den accepterat respektive filtrerat bort. Man brukar se hur någon försökt med port-scan m.m. Finns det något sätt att få sådana loggar från TimeCapsule?

 

Finns det något sätt att köra hårdvarudiagnostik på en TimeCapsule? (Motsvarande alt-D vid uppstart av mac.)

Telia har ju uttsatts för upprepade attacker senaste dagarna, om det kanske spiller över på andra nätverk med. Prova byta DNS'er och se om det blir bättre.

 

OpenDNS:

208.67.220.220
208.67.222.222

https://duckduckgo.com/?q=TimeCapsule+logfiles+diagnoistics

Redigerad av iEricF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
TB-000

Litet återkoppling (ifall andra har liknande problem):

 

Nya versionen av Airport-verktyg låter inte användaren titta på log-filer från TimeCapsule. För att kunna se logfiler behöver man en gammal version (version 5.x). Den gamla versionen kan inte köras på OS X 10.10. Jag fick installera Apples Airport Utility 5.x på Windows 7 i Parallels. (Hur tänkte Apple när dom gjorde det här?!? )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...