Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TimeCapule logfiler och diagnostik


TB-000

Rekommendera Poster

Jag har en TimeCapsule (mitten på 2012) som jag använder som brandvägg mot internet (100 Mb/s ethernet till Bredbandsbolaget). De senaste dagarna har den uppfört sig märkligt. Den är väldigt seg. Att titta på filer på hårddisken i TimeCapsule är så långsamt att det är oanvändbart. AirPort-verktyget på mac tappar periodiskt (ungefär 1 gång per minut) kontakten med TimeCapsule. Hastigheten mot internet varierar stort. Ibland 99 Mb/s, ibland 1 Mb/s. Bredbandskollen/TPTest misslyckas ofta med timeout.

 

Att starta om TimeCapsule hjälper inte.

 

Om jag kopplar ur ethernet mot internet så fungerar TimeCapsule plötsligt väldigt bra på interna nätet. Snabba svar och inga problem (förutom att internet är urkopplat...).

 

Jag undrar ju naturligtvis om det är en DOS-attack (denial of service attack) som sänker min TimeCapsule, eller om min TimeCapsule är trasig på något sätt.

 

På andra brandväggar (D-Link, Netgear, m.fl.) brukar man kunna hitta loggar som visar vilken sorts nättrafik den accepterat respektive filtrerat bort. Man brukar se hur någon försökt med port-scan m.m. Finns det något sätt att få sådana loggar från TimeCapsule?

 

Finns det något sätt att köra hårdvarudiagnostik på en TimeCapsule? (Motsvarande alt-D vid uppstart av mac.)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en TimeCapsule (mitten på 2012) som jag använder som brandvägg mot internet (100 Mb/s ethernet till Bredbandsbolaget). De senaste dagarna har den uppfört sig märkligt. Den är väldigt seg. Att titta på filer på hårddisken i TimeCapsule är så långsamt att det är oanvändbart. AirPort-verktyget på mac tappar periodiskt (ungefär 1 gång per minut) kontakten med TimeCapsule. Hastigheten mot internet varierar stort. Ibland 99 Mb/s, ibland 1 Mb/s. Bredbandskollen/TPTest misslyckas ofta med timeout.

 

Att starta om TimeCapsule hjälper inte.

 

Om jag kopplar ur ethernet mot internet så fungerar TimeCapsule plötsligt väldigt bra på interna nätet. Snabba svar och inga problem (förutom att internet är urkopplat...).

 

Jag undrar ju naturligtvis om det är en DOS-attack (denial of service attack) som sänker min TimeCapsule, eller om min TimeCapsule är trasig på något sätt.

 

På andra brandväggar (D-Link, Netgear, m.fl.) brukar man kunna hitta loggar som visar vilken sorts nättrafik den accepterat respektive filtrerat bort. Man brukar se hur någon försökt med port-scan m.m. Finns det något sätt att få sådana loggar från TimeCapsule?

 

Finns det något sätt att köra hårdvarudiagnostik på en TimeCapsule? (Motsvarande alt-D vid uppstart av mac.)

Telia har ju uttsatts för upprepade attacker senaste dagarna, om det kanske spiller över på andra nätverk med. Prova byta DNS'er och se om det blir bättre.

 

OpenDNS:

208.67.220.220
208.67.222.222

https://duckduckgo.com/?q=TimeCapsule+logfiles+diagnoistics

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet återkoppling (ifall andra har liknande problem):

 

Nya versionen av Airport-verktyg låter inte användaren titta på log-filer från TimeCapsule. För att kunna se logfiler behöver man en gammal version (version 5.x). Den gamla versionen kan inte köras på OS X 10.10. Jag fick installera Apples Airport Utility 5.x på Windows 7 i Parallels. (Hur tänkte Apple när dom gjorde det här?!? )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...