Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vart är OS X/macOS på väg?


xeric
 Share

Rekommendera Poster

Swedbank kör med en liten dosa - inga sladdar - man får nummer - kan ha med sig den och pynta räkningar från ett IT-fik på Borneo om man vill. Har inte alla banker detta? Inga kortläsare, inga sladdar, inga drivers - bara en jätteliten nummerdosa och en hyfsat modern webbläsare; thats it.

Jag har Nordea privat och för ett företag och Swedbank för den andra firman. Och swedbanks dosa ger jag inte mycket för. Det mesta går som tur är att göra med mobilt bank-id. Nordeas dosa må vara större, men mycket mer användarvänlig. Och man behöver förvisso ha sitt bankkort tillhands, men jag har ju ändå alltid plånboken med mig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att det har varit jobbigt, men nu är den språkliga katastrofen åtgärdad. :whistling:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Nordea privat och för ett företag och Swedbank för den andra firman. Och swedbanks dosa ger jag inte mycket för. Det mesta går som tur är att göra med mobilt bank-id. Nordeas dosa må vara större, men mycket mer användarvänlig. Och man behöver förvisso ha sitt bankkort tillhands, men jag har ju ändå alltid plånboken med mig.

 

Vad är det för del på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag skulle gärna veta om någon här är kund hos Handelsbanken och provat internetbanken efter uppgraderingen.

 

 

Funkar inte än, enligt banken själva. Gäller alltså dosa ansluten med sladd.

 

https://www.facebook.com/Handelsbanken?hc_location=stream

 

 

Tack! Så jag hade rätt i mina misstankar... men ska testa den sladdlösa varianten för att se om den fungerar för mig. Ingen internetbank vore katastrof.

 

Stämmer bra, har uppdaterat till 10.9 och kan konstatera att med sladd inte fungerar just nu. Pratade precis med deras trevliga support och det handlar om drivrutinen som inte är kompatibel med 10.9. Det jobbas på en uppdatering men statusen är okänd på när den kommer.

 

 

 

Utan sladd funkar bara hos Handelsbanken, statens olika myndigheter tycks sakna stöd för detta, så jag lugnar mig mao med Maverick. impatient.gif

 

 

Swedbank kör med en liten dosa - inga sladdar - man får nummer - kan ha med sig den och pynta räkningar från ett IT-fik på Borneo om man vill. Har inte alla banker detta? Inga kortläsare, inga sladdar, inga drivers - bara en jätteliten nummerdosa och en hyfsat modern webbläsare; thats it.

 

 

Det låter onekligen enklare och bättre. Lycka till med att övertyga Handelsbankens IT om detta. :whistling:

 

Det fungerar precis så om du vill, dvs kör dosan utan sladd så verifieras du ju med kod. Men ni kan inte jämföra en koddosa med Handelsbankens dosa om dessutom kör BanID med plastkort. Dvs man har inte bankID på fil för övriga BankID-tjänster utan där måste dosa med sladd + kort fungera med den drivrutin som finns.

 

Koddosan som andra banker använder fungerar ju inte som BankID utan är ju bara en inloggning mot banken, precis som att man kan köra med BankID på fil för att logga in med sin bank. Tanken med handelsbanken och BankID på kort är att man med dosan kan logga in överallt utan att ha ett USB med BankID på fil med sig. Den fungerar ju även som kortläsare när man handlar över nätet via sitt bankkort, du stoppar i ditt bankkort, knappar in verifieringskoden, din kod till bankkortet och köptet genomförs, enkelt och säkert, framförallt säkert.

 

Vet inte om handelsbanken har kvar möjligheten att ladda ner bankID på fil, och kan man det så funkar ju övriga BankID-tjänster som Försäkringskassan, Skatteverket osv innan uppdaterad drivrutin för kortläsaren med sladd finns tillgänglig. Annars så funkar ju Mobilt BankID om man har en smart telefon, i alla fall mot försäkringskassan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det för del på den?

Nu är vi minst sagt ot...

 

Liten och fipplig. Och så måste man komma ihåg vissa knappsekvenser. Nordeas dosa har knappar för login, signera och köp (verifiering av kortköp), vilket gör den mer lättanvänd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank kör med en liten dosa - inga sladdar - man får nummer - kan ha med sig den och pynta räkningar från ett IT-fik på Borneo om man vill. Har inte alla banker detta? Inga kortläsare, inga sladdar, inga drivers - bara en jätteliten nummerdosa och en hyfsat modern webbläsare; thats it.

SE-banken hade sån liten dosa, nu har de gått över till dosa me sladd och de ska va kort i.

Enda fördelen nu är att det är några siffror färre att skriva in med, det går lite snabbare logga in. En sekund eller så. Nackdelen är att jag måste sitta hemma eller där jag installerat program, antagligen är detta system säkrare annars förstår jag inte varför de bytte. Dock kan jag göra en liten del med mobilen nu (utan dosa bara kod). Men inte mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är vi minst sagt ot...

 

Liten och fipplig. Och så måste man komma ihåg vissa knappsekvenser. Nordeas dosa har knappar för login, signera och köp (verifiering av kortköp), vilket gör den mer lättanvänd.

SEB har en lite större dosa för de som önskar.

 

SE-banken hade sån liten dosa, nu har de gått över till dosa me sladd och de ska va kort i.

Enda fördelen nu är att det är några siffror färre att skriva in med, det går lite snabbare logga in. En sekund eller så. Nackdelen är att jag måste sitta hemma eller där jag installerat program, antagligen är detta system säkrare annars förstår jag inte varför de bytte. Dock kan jag göra en liten del med mobilen nu (utan dosa bara kod). Men inte mycket.

Jag kör vidare med den gamla lilla dosan, tycker det känns idiotiskt att behöva dra en kabel till datorn för att logga in. Fast jag är ingen storanvändare av Bank-ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske kunde bryta ut de här inläggen som handlar om bankdosor och lägga i en egen tråd. Diskussionen är värdefull, men har inte så mycket med utvecklingen av OS X att göra...

[+] Bra idé.

.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och läser en rescention av Mavericks på TechCrunch's sida. http://techcrunch.com/2013/10/24/os-x-mavericks-review/

 

Den var bra och "matig". :ThumbsUp: Känns som en bra grundgenomgång av Mavericks. Den tar även upp olika delars koppling till iOS, och på ett ställe skriver de:

 

I still think Apple would eventually like to move beyond a traditional file structure entirely on OS X, the way it has done on iOS, and Tags could be a beginning step towards helping make that transition.

 

Är ju lite det man oroas över, att en dag kör dem ihop det så hårt att det (mer el mindre) blir ett "iOS X". :(

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Intressanta tankar och synpunkter



Mac OS X: The Love Affair Is Over

// ... //

Starting with Lion I began to spend an increasing amount of time fighting OS X instead of getting work done. I'm now using Mavericks and have not seen much improvement, in fact quite the contrary.

// ... //

First, Mac OS X is simply buggier than it used to be. Features like Spotlight indexing and email have had problems for years. Apple has been painfully slow to address them, and some of the third party apps seem to have been a little tardy as well in adapting to new releases. Second, Apple is aiming at a consumer mass-market with converged operation of phones, tablets and laptops. Here are a few examples of how this impacts laptop usage:

// ... //

In olden days we would say that the emperor was benevolent but badly advised. That is the current tone among some of the Apple illumati, but something else is at play. The Apple empire is moving in a different direction that leaves out power users who depend on laptops for concentrated work, especially development.

http://scale-out-blog.blogspot.se/2014/02/mac-os-x-love-affair-is-over.html

Man känner igen en del av det. Speciellt med att det började på Lion, och att man sen dess nästan känner en liten obehagskänsla inför varje uppdatering. Gillar inte det (att ens behöva tänka så). För gick man och så fram mot varja ny uppdatering, och lite: Ååh, undra vad nytt kul som kommer denna gången. Medans nu är det (nästan uteslutande) mer, Jaha, vad har dem ändrat på eller tagit bort nu då? Trist att man skall behöva känna så.

Just nu är det lugnt. Det kommer inga fler uppdateringar till Lion. Ligger kvar på den och är nöjd. Förutom WPA2 i nätverksdelen ser jag inga "nyheter" och funktioner som tillkommit som är nåt Ah-hah direkt. Och resten av systemet är mer el mindre intakt (som system). ...+ att jag har uppdaterat en hel del själv av olika program, så t ex när senaste säkerhetsuppdateringen kom, ville den uppdatera till en lägre version av ett program som jag redan hade. ^_^:)

Men som han säger där... mkt stämmer och lite av den kreativa känslan och glädjen har väl försvunnit och det mesta är mer inriktat på "ICA basic", och inga egna varianter tack. :glare:

ÄÖr väl lite inne på att ev gå upp till ML. Fortf ett par saker jag måste hitta bra ersättnig för, men det andra kan man ju lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Intressanta tankar och synpunkter

 

 

Man känner igen en del av det. Speciellt med att det började på Lion, och att man sen dess nästan känner en liten obehagskänsla inför varje uppdatering. Gillar inte det (att ens behöva tänka så). För gick man och så fram mot varja ny uppdatering, och lite: Ååh, undra vad nytt kul som kommer denna gången. Medans nu är det (nästan uteslutande) mer, Jaha, vad har dem ändrat på eller tagit bort nu då? Trist att man skall behöva känna så.

 

Just nu är det lugnt. Det kommer inga fler uppdateringar till Lion. Ligger kvar på den och är nöjd. Förutom WPA2 i nätverksdelen ser jag inga "nyheter" och funktioner som tillkommit som är nåt Ah-hah direkt. Och resten av systemet är mer el mindre intakt (som system). ...+ att jag har uppdaterat en hel del själv av olika program, så t ex när senaste säkerhetsuppdateringen kom, ville den uppdatera till en lägre version av ett program som jag redan hade. ^_^:)

 

Men som han säger där... mkt stämmer och lite av den kreativa känslan och glädjen har väl försvunnit och det mesta är mer inriktat på "ICA basic", och inga egna varianter tack. :glare:

 

ÄÖr väl lite inne på att ev gå upp till ML. Fortf ett par saker jag måste hitta bra ersättnig för, men det andra kan man ju lösa.

 

Håller tyvärr med. Hoppade in i Mac världen på 10.6 och tyckte att det funkade helt underbart. Övergången till 10.7 och sedan 10.8 var inte riktigt lika smidig. 10.9 verkar vara ännu värre efter vad jag läst.

 

Upplever också uppdateringsångest - väntar bara på vad som kommer sluta fungera den här gången. Väntar numera minst en månad med alla uppdateringar på både iPhone och Mac, oftast längre. När det gäller OS så blir det betydligt längre tid. Kör med 10.8.5 på alla tre Mac'arna här hemma och det funkar stabilt.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Apple har aldrig väntat på användarna på alla de snart trettio år jag kört Mac. Det är upp till oss att hänga med i svängarna. Nu som alltid. Det är ingen som tvingar någon att uppgradera, vare sig mjukvara eller hårdvara. Är man nöjd och det funkar med äldre grejer är det väl bara att köra och se glad ut. Mitt favorit-OSX så här långt är 10.3, saligt i åminnelse. Jag körde det i nästan fyra år.

7.6.1 var inte så dumt det heller. :)

 

Fast det var ju inte X förstås.

Redigerad av wall7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kanske inte den utvecklingen man mest önskar. Men jag tror inte att det är unikt för OSX. Tror att övriga populära OS också lär vandra samma väg, att många Windows användare är rädda för liknande utveckling där.

 

Skillnaden ligger möjligtvis i att Apple har en lite extra unik arrogans mot användarnas åsikter.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har aldrig väntat på användarna på alla de snart trettio år jag kört Mac. Det är upp till oss att hänga med i svängarna. Nu som alltid. Det är ingen som tvingar någon att uppgradera, vare sig mjukvara eller hårdvara.

Nej, och det är bra. Det jag vänder mig mot är inte att de utvecklar/ändrar, utan i vilken rikting det går mot. Och som det ser ut där är det mot ett mer inlåst system, mer likt iOS, och med en begränsning över vem som får göra vad och använda vad i systemet - förmodligen både på utvecklarsidan, tillika senare på användarssidan.

 

Kanske inte den utvecklingen man mest önskar. Men jag tror inte att det är unikt för OSX. Tror att övriga populära OS också lär vandra samma väg, att många Windows användare är rädda för liknande utveckling där.

 

Skillnaden ligger möjligtvis i att Apple har en lite extra unik arrogans mot användarnas åsikter.

[+] Kul uttryck. ^_^:yeahbaby:

 

Ja, just att de verkar överge de som brukar kallas “power users” och även utvecklarna kan inte ses som en bra utveckling. Att bara fokusera på delen “consumer” och (numer även) “prosumers” tror jag kan vara farligt i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var en länk som kom för ett par timmar sen...
Everything to know about iOS 8 and OS X 10.10 (Roundup + New Details) | 9to5Mac

 

OS X 10.10 – Codenamed Syrah:

OS X 10.10 will be the successor to the current OS X, 10.9 Mavericks. Mavericks focused on power-user features and under-the-hood enhancements to improve hardware performance, battery life, and graphics processing. 10.10, however, will focus on aesthetics. According to sources, Apple Senior VP of Design Jony Ive is leading a “significant” design overhaul for OS X, and the new design will be the operating system’s cornerstone new feature (...).

The new design will not be as stark as iOS 7, but it will include many of the flat elements and white textures instead of re-creations of life-like elements. The end-to-end redesign is said to be a top priority at Apple right now, with the specific details about the changes being sworn to extreme secrecy.

Jaha... Där kom det. Nu skall det se ut som i telefonen. :glare::irriteradtjej:

Är för första gången riktigt allvarligt orolig, och ledsen blir man. :cry: Och sen när blev utseendet en hörnpelare (jmf cornerstone) i en systemuppgradering? För mig är utseendet ett skal man lägger ovanpå system i sig.

 

 

:(:cry: :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blir väl så här nånting

post-67957-0-70080300-1396906133_thumb.png

 

lite ICA-stuk och bollhav så.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å va vackert. Ser din dator ut så?

ja, hur visste du det? :hihihi::totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här överreagerar du å det kraftigaste.

Nej! absolut inte.

 

Du kan omöjligt avgöra hur jag känner inför denna utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej! absolut inte.

 

Du kan omöjligt avgöra hur jag känner inför denna utveckling.

 

Eftersom vi hela tiden vetat utvecklingen så visst överreagerar du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi hela tiden vetat utvecklingen så visst överreagerar du.

Nej... För det är nu det sker inte då el förr. Inget man vetat .... mest gått och bävat inför. Och de har själva sagt innan att de inte skall köra ihop dem. För mig är det här ett av de avgörande stegen de gör för en större integration. När både iOS och OS X skall se lika ut (samma "stil"). :armskeptisk:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej... För det är nu det sker inte då el förr. Inget man vetat .... mest gått och bävat inför. Och de har själva sagt innan att de inte skall köra ihop dem. För mig är det här ett av de avgörande stegen de gör för en större integration. När både iOS och OS X skall se lika ut (samma "stil"). :armskeptisk:

 

Jo det har hela tiden snackats om att OS X och iOS kommer närma sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...