Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vart är OS X/macOS på väg?


xeric
 Share

Rekommendera Poster

Jag för min del skiter nästan helt i det estetiska och är mest intresserad av att det fungerar, har den funktionalitet jag förväntar mig och gör det mesta snabbt som attan.

 

För min del så sitter mycket i det estetiska eftersom det är ett grafiskt gränssnitt och ju tydligare, enklare och logiskare det är ju effektivare blir jag. OM ikonen ska vara turkos eller blå är inte så noga. Men det är nog så viktigt med ett homogent intryck även i färg och form. Det sitter ofrånkomligen ihop.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del så sitter mycket i det estetiska eftersom det är ett grafiskt gränssnitt och ju tydligare, enklare och logiskare det är ju effektivare blir jag. OM ikonen ska vara turkos eller blå är inte så noga. Men det är nog så viktigt med ett homogent intryck även i färg och form. Det sitter ofrånkomligen ihop.

"Design is how it works", som en viss SJ sa.

Naturligtvis har utseendet betydelse, stor betydelse t.o.m., men jag menade att mitt intresse ligger annorstädes. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apropå iOSifiering...... lägg gärna ut en liten rapport framöver om hur ni upplever den nya platta kalendern i Mavericks. Ni som använder den...

 

Har kollat lite på någon bild på någon sida så jag vet ju att den har det nya platta iOS7utseendet, och jag bryr mig inte om "något djur" har fått sätta livet till för kalenderns skull eller inte (som jag läste nånstans att Apple själva hade presenterat kalendern som) men jag vill ha tydligheten, som finns i bl a ML, på hur dagar, veckor, månader ser ut. så inte allt flyter ihop och är svårnavigerat som det ju är i iOS7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter nu med Mavericks och hittills har inget hänt. Jag håller på att lära mej de nya utseendet i iMovie och att iPhoto har en ny ikon. Att det nu finns flikar inbyggt i finder är det allra bästa för mej eftersom jag nu kan föra över foton från ett fönster till ett annat utan problem. Xtrafinder var en lösning tidigare men ganska buggigt. Jag är hittills nöjd med det nya systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationen (uppgradering över den gamla installationen) har förlöpt helt smärtfritt. Allt funkar. Inget har hänt. Mavericks känns som ett lyft jämfört med det gamla, trötta bergslejonet. Det är värt varenda krona.

 

Ja, och så nya program, Pages, Numbers och iPhoto. Det kommer att ta ett tag innan allt sitter som det skall, men så här långt är jag helnöjd.

Du skulle jobba som försäljare. Jag blir bara mera frestad nu... :nerd:

Men jag skulle gärna veta om någon här är kund hos Handelsbanken och provat internetbanken efter uppgraderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Design is how it works", som en viss SJ sa.

Naturligtvis har utseendet betydelse, stor betydelse t.o.m., men jag menade att mitt intresse ligger annorstädes. :nerd:

Yo natuligtwis... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Mavericks är bättre/snyggare än vad det sett ut sedan Panther.

Du är inte lite mallig nu va? :hihihi:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle jobba som försäljare. Jag blir bara mera frestad nu... :nerd:

Men jag skulle gärna veta om någon här är kund hos Handelsbanken och provat internetbanken efter uppgraderingen.

har inte testat just Handelsbanken men Swedbank var inga problem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Mavericks är bättre/snyggare än vad det sett ut sedan Panther.

Jag håller med helt och hållet. Mail är lite trögt när man stänger av det men i övrigt inga problem. Mail har alltid krånglat för mej av nån anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åh jag som just börjat med Pages! :(

 

är det alltså en ny uppgraderad Pages som funkar i nya Mavericks? Och som kostar pengar?

 

Snacka om lurad isåfall! installerade Pages även på min iPad och fick betala extra för det.

 

Då får jag alltså köpa Pages två ggr denna höst! och vill jag sen ha det på någon iOS-enhet så blir det ännu fler köp. Det var inte kul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad spelar det för roll om det är lika ikoner?

Är det lika är det någon som gnäller.

Är dom inte lika gnälls det då också.

Pages är min äppliga ordbehandlare oavsett pryl, alltså är det dumt att ändra utseendet, eller namnet, på den.

 

För mig känns det som om en del hänger upp sig på kosmetiska funktioner som inte har med användandet av operativsystemet att göra. OS X är fortfarande OS X och inget annat. Lion var sämre/värre än Mountain Lion (autospara var inte genomtänkt, helskärmsläget är en onödig eftergift åt Windows-folket), men är bara inte Apple sämre än att de kan göra om och göra rätt så är det inget problem.

 

Jag märker inte av någon iOSifikation i Mountain Lion, främst för att det är valfria funktioner som jag inte använder. För de som kommer från iPad så kanske samma funktioner är guld värda. Det behöver ju inte jag hänga upp mig på om jag inte vill. Världen förändras, och mitt favoritOS med den.

Utseendet har väl en hel del med användandet att göra?

 

För min del så sitter mycket i det estetiska eftersom det är ett grafiskt gränssnitt och ju tydligare, enklare och logiskare det är ju effektivare blir jag. OM ikonen ska vara turkos eller blå är inte så noga. Men det är nog så viktigt med ett homogent intryck även i färg och form. Det sitter ofrånkomligen ihop.

Blå är en fokalfärg, ganska populär sådan.

 

apropå iOSifiering...... lägg gärna ut en liten rapport framöver om hur ni upplever den nya platta kalendern i Mavericks. Ni som använder den...

 

Har kollat lite på någon bild på någon sida så jag vet ju att den har det nya platta iOS7utseendet, och jag bryr mig inte om "något djur" har fått sätta livet till för kalenderns skull eller inte (som jag läste nånstans att Apple själva hade presenterat kalendern som) men jag vill ha tydligheten, som finns i bl a ML, på hur dagar, veckor, månader ser ut. så inte allt flyter ihop och är svårnavigerat som det ju är i iOS7.

Jag har för mig att de kommenterade att den sitter kvar på skärmen trots att stygnen var borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Problemet" iOs'ifieringen av OsX handlar ju egentligen inte om hur avancerat operativet är eller inte är. Det har ingen klagat på. Det handlar ju om utseendet, att vissa tycker att datorn börjar likna iOs och att Twitter och annat får mer utrymme än viktigare funktioner.

 

Kan inte säga att jag uppskattar utvecklingen på det viset, men sålänge det är ett kompetent operativ under huven så kan jag ta det.

 

//KJ

[+] Ja, exakt. Och oron man har över iOSifiering är eg inte så mkt om utseendet, även om man störs av det eftersom det är det som tydliggör processen, utan mer oron över att de ev jobbar mot ett "iOS X" . Dvs med samma upplägg hur man får, eller inte får hantera sitt eget system. Där användandet blir begränsat och man saknar rörelsefrihet. Att de lagt ner såpass mkt "krut" denna gången på att fixa till Finder och utvecklat den nu med tabbar osv, är ju ett positivt tecken på att filsystemet prioriterats. (Den dagen Finder ersätts av samma lilla "Dock'a" som i telefonen... Huuu. *ryser*)

 

Många av nyheterna där man kan hitta ngn koppiing till iOS är väl iofs inställningsbara tillval, men ibland även som deras förval. Med lite tur brukar det finnas så man kan modda/tweaka bort det, om man inte gillar det.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åh jag som just börjat med Pages! :(

 

är det alltså en ny uppgraderad Pages som funkar i nya Mavericks? Och som kostar pengar?

 

Snacka om lurad isåfall! installerade Pages även på min iPad och fick betala extra för det.

 

Då får jag alltså köpa Pages två ggr denna höst! och vill jag sen ha det på någon iOS-enhet så blir det ännu fler köp. Det var inte kul

 

Ta det lugnt nu :)

 

Läs här: https://forum.macworld.se/topic/161767-os-x-mavericks-blir-gratis/?p=1662323

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju *inget* som ens vagt antyder något sådant.

Nej, det gör det inte. (Det var en farhåga mer än en antydan) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle jobba som försäljare. Jag blir bara mera frestad nu... :nerd:

Men jag skulle gärna veta om någon här är kund hos Handelsbanken och provat internetbanken efter uppgraderingen.

Funkar inte än, enligt banken själva. Gäller alltså dosa ansluten med sladd.

 

https://www.facebook.com/Handelsbanken?hc_location=stream

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall kan jag ju föra fram farhågan att Microsoft och Apple skall producera ett gemensamt operativsystem. Nja, nä. Det som är på gång är naturligtvis att bordsdatorn/laptopen är ålderdomlig teknik som kommer att fasas ut från marknaden inom överskådlig tid. Finns det kvar en "vanlig laptop" om tio år? Ingen aning. Spelar det någon roll? Ingen aning, men troligen inte, för de produkter som finns då kommer mer än väl att fylla de behov som finns vid den tiden.

Jo, det kommer säker en ökning av "anpassade produkter". Men jag tror inte ngn av segmenten (server/desktop/laptop/iPryl) kommer försvinna, bara att andelarna justeras upp/ner med tiden. Sen tror jag nog att ju mer de ev stramar åt ett OS (filhanterings-/skrivbordsmässigt) kommer det att gynna de alternativa OS'en som finns (*nix/BSD). Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte än, enligt banken själva. Gäller alltså dosa ansluten med sladd.

 

https://www.facebook.com/Handelsbanken?hc_location=stream

Tack! Så jag hade rätt i mina misstankar... men ska testa den sladdlösa varianten för att se om den fungerar för mig. Ingen internetbank vore katastrof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Så jag hade rätt i mina misstankar... men ska testa den sladdlösa varianten för att se om den fungerar för mig. Ingen internetbank vore katastrof.

Skillnaden borde bara ligga i att du får en enklare inloggningsprocess med sladd än utan. Så var det iaf med Nordeas variant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan sladd funkar bara hos Handelsbanken, statens olika myndigheter tycks sakna stöd för detta, så jag lugnar mig mao med Maverick. impatient.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank kör med en liten dosa - inga sladdar - man får nummer - kan ha med sig den och pynta räkningar från ett IT-fik på Borneo om man vill. Har inte alla banker detta? Inga kortläsare, inga sladdar, inga drivers - bara en jätteliten nummerdosa och en hyfsat modern webbläsare; thats it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank kör med en liten dosa - inga sladdar - man får nummer - kan ha med sig den och pynta räkningar från ett IT-fik på Borneo om man vill. Har inte alla banker detta? Inga kortläsare, inga sladdar, inga drivers - bara en jätteliten nummerdosa och en hyfsat modern webbläsare; thats it.

Det låter onekligen enklare och bättre. Lycka till med att övertyga Handelsbankens IT om detta. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter onekligen enklare och bättre. Lycka till med att övertyga Handelsbankens IT om detta. :whistling:

Är så jag har på LFB. Funkar jättebra. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är så jag har på LFB. Funkar jättebra. :yeahbaby:

Libyan arab Foreign Bank? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...