Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vart är OS X/macOS på väg?


xeric
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Såg en riktigt bra och intressant artikel på MacWorld.com:
How much will Apple change iOS and OS X?
...som tog upp tankar och åsikter om kommande OS X och all ev "iOS-ification". Fanns mkt bra i den artikeln att läsa.

 

// ... //

On the other hand, some of the iOS features ported to the Mac have misfired. As I detailed previously, Documents in the Cloud is so cumbersome and restrictive on the Mac that most users will be happier sticking with Dropbox. Similarly,sandboxing requirements unnecessarily limit the capabilities of apps sold through the Mac App Store.

All of this has led some in the media (including, at times, me) to express concern about what might happen if Apple continues in this direction for OS X. Others see the existing shift as entirely benign, and believe that these concerns about the future are without merit. As an example of the latter view,Watts Martin recently criticized those who suggest that the iOS-ification of OS X (will) surely lead to OS X either becoming just as locked down as iOS or simply merging with iOS in a few yearsstating that no real evidence supports this.

I believe Martin both exaggerates and too easily dismisses these concerns about the future. However, I concede that the matter remains unresolved and is open to debatebesides, the only way it will ever be settled with certainty is if and when Apple makes its long-term intentions clear. And the way Apple typically does this is through the changes it introduces in each succeeding version of OS X.

This brings me to OS X 10.9. If Apple has plans to push iOS-ification to any sort of extreme, this year seems like the perfect opportunity to make such plans known. After more than two years of wading in the shallow end of the pool, why delay any longer? By now, Mac users are as primed to accept a bigger change toward a more iOS-like Mac as they are ever likely to be.

Does Apple plan to require sandboxing of all apps, even ones not sold from the Mac App Store? Does Apple hope to eliminate the Finder in favor of a navigation system more similar to iOS? Will Apple make it more difficult (or even impossible) to access Terminal and other under the hood apps, similar to the absence of such apps on iOS devices? If so, now would be a good time to make this evident.

// ... //

Läs gärna hela artikeln..»


Det finns väl mycket bra som man kan låna mellan de olika systemen och använda på det andra, men det finns ju vissa risker med. Och skulle Apple gå så långt att OS X mer el mindre blir ett "iOS X"... Då tror jag det är många som lämnar in.

Själv sitter jag kvar på Lion (10.7.5), för den har iofs en del av sån "iOSification", men på en ganska lagom nivå. Så man avvaktar väl lite spänt (oroande) på vart de tar OS X 10.9.

Som de skrev i artikeln. Det vore bra om Apple redan nu kan berätta om sina planer för framtiden, och hur det kommer att se ut på sikt.

- - -

Värsta mardrömmen är ju att OS X blir helt som iOS, med total inbundning av allt. Dvs så man måste jailbreaka sin dator. Nu tror jag iofs inte det kommer att gå så långt, men det finns ju redan många tecken på begränsningar, överkontroll/styrning av användaren - av vad man får och inte får göra. Naturligtvis kallas det för att "skydda användaren", men visst handlar det mesta av det om att styra användaren och hur man skaffar/köper/använder sina program. Inte så mkt "Think different" direkt.

Skulle iofs inte ha något emot att de gjorde en extremversion av "iOS X" för datorer, bara de samtidgt gör ett vanligt OS X parallellt. Då blir det ju användarens eget val, och ger ingen frustration över att man tvingats in i ngt.


T ex:
iOS: för iProdukter
iOS X: för datorer
OS X/OS X server: för datorer

- - -

Vad tror ni om OS X framtid?, och hur ser ni på "iOS-ifikationen"? Bra/Dåligt? Något speciellt ni skulle vilja att de gjorde, eller INTE vill se?

iOrdet är fritt...



Bra i a f att en såpass stor tidning som MacWorld lyfter frågan, så den blir belyst. Känns som det har fått rulla på lite ostört för länge. :crossfingers::yeahbaby:

Redigerad av iEricF
redigeratuppdaterat trådens titel och taggar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag som har planer på att köpa en ny mini... :deppig: Jag tycker inte alls om iosifieringen. Jag är nöjd med Snöleopard. Less is more. Varför ska nitwits med mobiler få förstöra allt? :evilgrin:

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör senaste katten och kan inte säga att iOS-fieringen stör mig nämnvärt. Visst, den finns där i viss mån men det mesta behöver man inte använda eller så går det att stänga av.

 

Och jag tror inte att Apple kommer gå "all in" vad gäller sammanslagning. De har ju tydligt uttryckt att de inte tror på ett OS för alla typer av enheter (läs Windows 8).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är på tiden att Apple bör lätta på sina "EGEN IDEER" Annars kommer de bli omkörda mycket snart !

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de måste nog bli tydligare med deras mål.

Och jag som har planer på att köpa en ny mini... :deppig: Jag tycker inte alls om iosifieringen. Jag är nöjd med Snöleopard. Less is more. Varför ska nitwits med mobiler få förstöra allt? :evilgrin:

Gillar inte heller den. Vissa grejjer känns ok, med det borde komma mer som ett inställningsalternativ. En del grejjer går att få bort men en del ligger ju bergfast.

Jag kör senaste katten och kan inte säga att iOS-fieringen stör mig nämnvärt. Visst, den finns där i viss mån men det mesta behöver man inte använda eller så går det att stänga av.

Och jag tror inte att Apple kommer gå "all in" vad gäller sammanslagning. ...

Nä, "än så länge" är den väl hyftsat ok, och jag tror inte heller att de går på ngn "all in"-lösning. Men det skall bli intressant att se vad de gör nu med 10.9. Finns ju en del saker i 10.8 de tagit bort och fått en del kritik för. Kan ju vara intressant att se om de kommer tillbaka. (Tänker närmast på att kunna starta/stoppa webservern från systeminst.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hoppade in i Mac världen med 10.6 och kör nu 10.8. Kan inte påstå att jag märker av iOS-ifieringen så hemskt mycket i vardagen. Jag störs inte av det. Men, jag ogillar trenden och oroas av vad den kommer göra med OsX.

 

Mac motståndarna klagar ständigt över inlåsningen i Mac. Jag brukar påpeka att skillnaden snarare ligger i att OsX har ett GUI som gör det svårare att ställa till det för sig, till skillnad från Windows. Ytan kanske luktar iOS men därunder finns ett OS som är flexibelt nog att tillfredsställa de flesta. iOS är det som är inlåst. Och det är ok på en mobiltelefon om man frågar mig, iallafall till en viss gräns. Men om OsX slutar där så är jag färdig med Mac. Så jag håller tummarna för att utvecklingen inte leder till mer iOS-ifiering än nödvändigt.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppade in i Mac världen med 10.6 och kör nu 10.8. Kan inte påstå att jag märker av iOS-ifieringen så hemskt mycket i vardagen. Jag störs inte av det. Men, jag ogillar trenden och oroas av vad den kommer göra med OsX.

 

 

//KJ

 

 

Samma här för vill man inte använda den iOS-fiering som finns i OS X 10.8.4 så behöver man inte.

Men blir man tvungen så kommer jag också att protestera högt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nja... Är inte säker på att webbdesign med nödvändighet kommer påverka gnssnittet i operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har inte laddat ner Mavericks, och vet inte om jag skall hoppa på det, än i a f. Vill nog avvakta lite och se om det dyker upp några obehagligheter först.

 

Såg i a f en artikel nu på "mac.appstorm.net": Everything You Need to Know About OS X Mavericks

...som naturligtvis inte täcker allt.

 

Men man kan väl kostatera i a f att iOSifieringen har fortsatt.

 

Launchpad:

Screen-Shot-2013-10-22-at-11.08.45-PM.pn

iOS-folder med samma sätt att visa sitt innehåll.

 

Att man designat om vissa appar t ex Kalendern, är väl ok. Den var inte snygg ngnstans. Var t o m snyggare innan lädervarianten.

 

 

Sen var det en bild från nya "iCloud web apps" ...

 

Screen-Shot-2013-10-22-at-11.13.46-PM.pn

 

Undermenyer med ikoner känns väldigt "PC" över det hela. Nu är det väl antalglien ett webgränssnintt, men avsaknaden av typsnittet "Lucida Grande" gör att det känns o-Mac'igt.

 

Om man inte visste att det var Apple/Mac/OS X det handlade om, skulle jag gissa på att bilden kom från ngn Linuxmiljö eller från ngn Android/Google-app.

 

Men håll med om att det ser ju allt annat ut än Mac i den undermenyn? :chockadskeptisk:

 

Håller man på att tappa sin egen stil?

 

- - -

 

Det man sett från Safari är väl att det påminner väl lite om iOS det med, med nya designen av TopSites osv.

 

- - -

 

Det jag ser fram emot är att se hur de gjort med själva systemet. Vilken php-version de kör. Har "web sharing" kommit tillbaka i Systeminst. osv. :fundersam: Det lär väl dyka upp ett antal artiklar om sånt i närmsta framtiden. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om nyaste iTunes har med saken att göra men den är jag sned på. Annan funktion på knapparna, krångligare och mer svåravläst. Hoppas det kommer en konkurrent som är renskalad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 är inte så fel som folk verkar tycka, det är bara att ladda ned programmet classic shell så får man tillbaka startknappen och skrivbordet direkt så man slipper de fula klossarna. Förövrigt tycker jag Windows 8.1 är det hittills bästa OS Microsoft släppt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du använda Launchpad? Det är en fullständigt onödig del i OS X, som heller inte används. Det finns en ikon i programmappen. That's it.

Nä, jag använder inte den. Och rensar den varje dag med ett skript.

Konstaterade bara hur iOSifieringen går vidare. :)

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt från presentationen av iWork så har de nu gjort om programsymbolerna, men de är inte samma programsymbol i OS X som i iOS. Verkar det vettigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du använda Launchpad? Det är en fullständigt onödig del i OS X, som heller inte används. Det finns en ikon i programmappen. That's it.

Det är en abstraktion men en onödig sådan eftersom Programmappen är så välordnad tack vare app-paketen till skillnad från både winblows och linsux. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt från presentationen av iWork så har de nu gjort om programsymbolerna, men de är inte samma programsymbol i OS X som i iOS. Verkar det vettigt?

 

Vad spelar det för roll om det är lika ikoner?

Är det lika är det någon som gnäller.

Är dom inte lika gnälls det då också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll om det är lika ikoner?

Nä, det spelar väl ingen roll alls, mer än i relation till tråden (Var är OS X på väg?) och i diskussionen hur OS X är på väg att bli ett "iOS X" (eg. iOSifieringen) eller inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det spelar väl ingen roll alls, mer än i relation till tråden (Var är OS X på väg?) och i diskussionen hur OS X är på väg att bli ett "iOS X" (eg. iOSifieringen) eller inte.

 

Ja och att ikonerna är olika betyder att iOSifieringen inte gått så långt att ikonerna är lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter igen drar jag upp min käpphäst. Hur många behöver världens mest avancerade operativsystem? Till 99% gör jag ingenting som motiverar det och den superhögteknologiska dator jag måste ha för att få det att fungera. Jag behöver bara en dator som klarar av enklare orbehandlig, iPhoto för kameran, iTunes för musik och Safari för surf. Egentligen räcker det med kraften i iOS för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Åter igen drar jag upp min käpphäst. Hur många behöver världens mest avancerade operativsystem? Till 99% gör jag ingenting som motiverar det och den superhögteknologiska dator jag måste ha för att få det att fungera. Jag behöver bara en dator som klarar av enklare orbehandlig, iPhoto för kameran, iTunes för musik och Safari för surf. Egentligen räcker det med kraften i iOS för mig.

 

"Problemet" iOs'ifieringen av OsX handlar ju egentligen inte om hur avancerat operativet är eller inte är. Det har ingen klagat på. Det handlar ju om utseendet, att vissa tycker att datorn börjar likna iOs och att Twitter och annat får mer utrymme än viktigare funktioner.

 

Kan inte säga att jag uppskattar utvecklingen på det viset, men sålänge det är ett kompetent operativ under huven så kan jag ta det.

 

//KJ

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Problemet" iOs'ifieringen av OsX handlar ju egentligen inte om hur avancerat operativet är eller inte är. Det har ingen klagat på. Det handlar ju om utseendet, att vissa tycker att datorn börjar likna iOs och att Twitter och annat får mer utrymme än viktigare funktioner.

 

Kan inte säga att jag uppskattar utvecklingen på det viset, men sålänge det är ett kompetent operativ under huven så kan jag ta det.

 

//KJ

 

Vi pratar nog förbi varandra lite. Vad jag menar är att kraften i iOS skulle räcka men inte att det skulle se ut som iOS. Förra gången nummer 9 var aktuell som OS-nummer så var det 1/100 av dagens i storlek ungefär. Det fungerade utmärkt då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig känns det som om en del hänger upp sig på kosmetiska funktioner som inte har med användandet av operativsystemet att göra. OS X är fortfarande OS X och inget annat. Lion var sämre/värre än Mountain Lion (autospara var inte genomtänkt, helskärmsläget är en onödig eftergift åt Windows-folket), men är bara inte Apple sämre än att de kan göra om och göra rätt så är det inget problem.

 

Jag märker inte av någon iOSifikation i Mountain Lion, främst för att det är valfria funktioner som jag inte använder. För de som kommer från iPad så kanske samma funktioner är guld värda. Det behöver ju inte jag hänga upp mig på om jag inte vill. Världen förändras, och mitt favoritOS med den.

Jag för min del skiter nästan helt i det estetiska och är mest intresserad av att det fungerar, har den funktionalitet jag förväntar mig och gör det mesta snabbt som attan.

 

Så har du lyckats installera det idag? Hur har det gått? Fungerar det som det ska?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...