Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skada Bootcamp-partition

Telly82

Recommended Posts

Igår skulle jag köra Windows på Macen, så som jag gjort så många gånger innan. Men VMWare Fusion ville inte starta. I vit text på svart botten sa den att <Windows_root>SYSTEM32/HAL.DLL saknades eller var skadad.

Det gick inte heller att starta Bootcamp. Det blev samma fel.

Så om jag i Finder kollar min Bootcamp-partition så är Windows-mappen tom. Det verkar som om filerna ligger där, för antalet upptagna gigabyte har inte minskat.

Apples skivverktyg kan inte reparera NTFS.

Jag kör Mac OS X 10.6.8 (och vill inte köra nyare).

Jag kör Windows XP (men kan tänka mig Windows 7.)

Min 24-tum iMac7,1 kan bara ha 4GB RAM (och det har den). (Mactracker påstår 6GB. )

Så vad gör jag nu?

Kan jag reparera Bootcamp-partitionen? Hur då?

Jag har en backup som jag skulle kunna försöka lägga tillbaka. Frågan är om den då blir bootbar.

Jag skulle kunna installera om Bootcamp.

Ska jag då installera om XP?

Eller ska jag köpa Windows 7? Men kan Windows 7 klara sig på 2GB RAM när jag kör virtuellt med VMWare Fusion? (Jag kör inga tunga Windows-program. Det är nästan bara Sveriges Släktförskarförbunds program, som har mycket modesta systemkrav.) Och ska jag då skaffa 64-bitars Windows ifall jag skaffar en modernare Mac senare?

I alla fall så har jag bestämt mig för att köpa Windows 7 (i stället för att fortsätta i XP.) Kostar 890 spänn på NetOnNet. Det får det vara värt. Och så får jag en ren installation; det började bli för mycket dynga i alla fall.

XP supportas inte längre heller, så det var nog klokt.

Jovisst. Jag har låtit det vara för jag använder devisen: Funkar något så mixtra inte. :)

(Och det funkade som sagt tills i går kväll.)

Jovisst. Jag har låtit det vara för jag använder devisen: Funkar något så mixtra inte. :)

(Och det funkade som sagt tills i går kväll.)

If it ain't broken, don't fix it. Tänk om man alltid hade följt det, när man pular med operativsystem och terminalen... :P

F-n också. Jag köpte Windows 7, 64-bitar. Väl hemma ser jag att Macen bara stödjer 32-bitar.

Jaha, vem säljer Windows 7, 32-bitar? Som inte tar flera dagar på sig att leverera, utan som finns i Helsingborg över disk.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...