Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tappar uppkoppling


nalles

Rekommendera Poster

Hej. Är en glad Mac användare sedan 2013 då jag köpte min MacBook Air. Allt fungerat felfritt fram tills nu. Maskinen tappar uppkopplingen till det trådlösa nätverket. Har Telia Fiber in i huset. Går jag in i nätverksinställningar så ser jag att den få ip adress och så men det går inte att surfa. Spotify fungerar. Någon som har en lösning på detta så vore jag innerligt tacksam.

 

Perre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Hej. Är en glad Mac användare sedan 2013 då jag köpte min MacBook Air. Allt fungerat felfritt fram tills nu. Maskinen tappar uppkopplingen till det trådlösa nätverket. Har Telia Fiber in i huset. Går jag in i nätverksinställningar så ser jag att den få ip adress och så men det går inte att surfa. Spotify fungerar. Någon som har en lösning på detta så vore jag innerligt tacksam.

 

Perre

 

 

Telias problem handlar om deras dns-servrar som är utsatta för en överbelastningsattack. Man kan lösa problemet tillfälligt genom att ändra inställningarna för dns, till tex Googles fria dns-servrar:

 

Gå till Systeminställningar >> Nätverk

Markera det gränssnitt du ansluter med (Ethernet, Wifi, etc) i vänsterkolumnen

Lås upp hänglåset med admin-lösenord

Klicka på Avancerat och gå till fliken DNS

Klicka på plustecknet och skriv in 8.8.8.8 och se till att den raden hamnar överst (8.8.8.8 är Googles dns-server)

 

Man kan låta de gamla dns-servrarna ligga kvar under den nya och om man inte vill använda Googles servrar när Telia väl fått ordning på sina så kan man bara ta bort raden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...