Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ulfm

Rekommendera Poster

Hej

Set-up:

Liten lägenhet, Tele2 4G-router i vardagsrum, Apple-TV ansluten t routern m kabel och kopplad t min stereo.

 

Om jag spelar ex Spotify från min iPhone 5S i vardagsrummet så spelar Apple-TV upp det i stereon utan problem, går jag ut i köket där jag fortf har nästan full Wi-Fi-signalstyrka på min iPhone så blir det avbrott i ljudet! Varför?? Jag kan ju utan vidare sitta i köket och strömma en HD rulle från Vimeo på iPhonen!

 

Samma fenomen hos min flickvän som bor i en villa m öppen planlösning, Teliarouter på andra våning och stereo m Apple express liggande ovanpå på första våning. Är man nära stereon typ 5 meter så funkar ljudet utan problem, går man bort mot köksbordet eller har tfn i fickan så hackar det... Varför? Även där kan man sitta och kolla på ex SVT play på iPhone utan hack men Airplay hackar...

 

Är ju sämre än en sunkig blåtandare... Skall inte Airplay funka bra när man har bra Wi-Fi täckning?

 

Och nej, det är inte bara min iPhone 5S utan även flickvännens 4S samt min gamla 4S som ger samma resultat...

 

Hjälp!!!!

 

//Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Set-up:

Liten lägenhet, Tele2 4G-router i vardagsrum, Apple-TV ansluten t routern m kabel och kopplad t min stereo.

 

Om jag spelar ex Spotify från min iPhone 5S i vardagsrummet så spelar Apple-TV upp det i stereon utan problem, går jag ut i köket där jag fortf har nästan full Wi-Fi-signalstyrka på min iPhone så blir det avbrott i ljudet! Varför?? Jag kan ju utan vidare sitta i köket och strömma en HD rulle från Vimeo på iPhonen!

 

Samma fenomen hos min flickvän som bor i en villa m öppen planlösning, Teliarouter på andra våning och stereo m Apple express liggande ovanpå på första våning. Är man nära stereon typ 5 meter så funkar ljudet utan problem, går man bort mot köksbordet eller har tfn i fickan så hackar det... Varför? Även där kan man sitta och kolla på ex SVT play på iPhone utan hack men Airplay hackar...

 

Är ju sämre än en sunkig blåtandare... Skall inte Airplay funka bra när man har bra Wi-Fi täckning?

 

Och nej, det är inte bara min iPhone 5S utan även flickvännens 4S samt min gamla 4S som ger samma resultat...

 

Hjälp!!!!

 

//Ulf

Även en stark signal kan vara av dålig kvalitet. Felet kan bero på flera saker som t ex dålig router eller något som stör. Har du provat andra kanaler eller ändrat frekvens på routern? Har du testat med bredbandskollen vilken hastighet du uppnår i de olika rummen? Har du provat att strömma via annan App än Vimeo(för du använder väl Appen och inte webbsidan) och fått annat resultat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är både min Huaweireouter från Tele2 samt flickvännens Teliarouter lika dåliga isf...
Skall kolla m Bredbandskollen men nog f.n måste en HD-upplöst rulle från Vimeo på min Laptop/iPhone5s i köket konsumera betydligt högre bandbredd än komprimerad Spotifymusik??!! Använder f ö inte Vimeoappen, osmidig.
Återkommer efter bredbandstest...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är både min Huaweireouter från Tele2 samt flickvännens Teliarouter lika dåliga isf...

Skall kolla m Bredbandskollen men nog f.n måste en HD-upplöst rulle från Vimeo på min Laptop/iPhone5s i köket konsumera betydligt högre bandbredd än komprimerad Spotifymusik??!! Använder f ö inte Vimeoappen, osmidig.

Återkommer efter bredbandstest...

Sorry, det var Spotify som var problemet, jag slarvläste.

 

Det kan vara skillnad på hur Appar skickar ljudet/filmen. En video som tycks strömmas via iPhonen till AppleTV kan mycket väl i själva verket strömmas direkt från nätet via routern till AppleTV'n. AppleTV'n, får strömningslänken skickad till sig från iPhonen. Själva strömningen går alltså direkt från Routern till AppleTV

 

Medan andra Appar (t ex Spotify, obs spekulation jag vet inte) måste strömningen gå via iPhonen och då belastas bandbredden dubbelt vilket kan ge problem om signalen är dålig. Router>iPhone>Router>AppleTV

 

Med bra signal ska inte detta vara ett problem. Jag kör både Spotify och film trådlöst till AppleTV utan problem till andra våningsplan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...