Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips om foton: Skriva ut själv eller beställa på nätet?


JonasHellman

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tänkte göra min egen fotovägg där jag samlar foton jag tar på en vägg för att samla alla minnen på ett och samma ställe. Är inte så insatt hur man skriver ut foton men jag vill skriva ut på riktigt fotopapper och inte vanligt papper för att få bättre kvalité på bilderna. I nuläget har jag som jag ser det 3 alternativ:

 

1. En kompis har en fotoskrivare så då köper jag färg och lånar dennes skrivare för att skriva ut fotona (jag tror den skriver ut i vykortsstorlek).

 

2. Skriva ut hos min far, men den skriver såvitt jag vet inte ut enbart i vykortsstorlek, utan hela A4 så jag kommer i sådana fall skriva ut flera foton på samma A4 och klippa ut bilderna efteråt. Vet dock inte om detta är en lika bra fotoskrivare då den fungerar som en vanlig skruvar också, tänkte kolla närmare på den när jag åker hem nästa gång.

 

3. Beställa på nätet.

 

Jag skulle gärna ha hjälp av en eller ett par vänliga själar med mer erfarenhet än mig få höra lite tips om vad jag ska tänka på och vad som är mest lönsamt avseende priser, kvalitet, smidighet osv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställer mina kort från fujidirekt, snabb leverans och bra pris och bra kvalité

 

--> http://www.fujidirekt.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många kort ska du skriva ut? Samtliga i vykortsformat?

Tänkte att man får beställa i omgångar, kanske i 20-30 per gång eller liknande. Om jag nu skriver ut hemma istället kan det vara mer flödande men med en start på ca 20-30st. Framförallt tänkte jag vykort men om det är någon/några bild/-er jag av någon anledning vill ha större tänkte jag ha det också.

 

Beställer mina kort från fujidirekt, snabb leverans och bra pris och bra kvalité

 

--> http://www.fujidirekt.se

Tack! Ska kolla in det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är oftast dyrare att skriva ut själv än att lämna in. Bara bläcket kostar ofta mer än en bild gjord på fotofirma. Och då tillkommer papperet och kostnaden för skrivaren.

 

Särskilt om man kör kanske 20 bilder åt gången så får man rätt bra mängdrabatt på fotofirman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du skriva ut med bläckstråleskrivare är bläcket vattenlösligt och det blir inte samma blanka finish som om du lämnar in. Här hemma finns en fotofirma som gör bra kopior snabbt. Kolla om du inte har en du också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställer mina kort från fujidirekt, snabb leverans och bra pris och bra kvalité

 

--> http://www.fujidirekt.se

 

Hur är det med fotoformatet? Det måste väl vara 4:3 när det gäller foton från iPhone va? Vanliga vykortstorleken är väl 3:2? Vad jag förstått det på hemsidan (som verkar toppen för övrigt) innebär det att bilderna kommer att beskäras. Eller finns de något bra 4:3 format?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur är det med fotoformatet? Det måste väl vara 4:3 när det gäller foton från iPhone va? Vanliga vykortstorleken är väl 3:2? Vad jag förstått det på hemsidan (som verkar toppen för övrigt) innebär det att bilderna kommer att beskäras. Eller finns de något bra 4:3 format?

http://www.fujidirekt.se/asp/_customerservice/pappersstorlekar_format.asp

 

 

Digitalt format

Hela motivet får plats på pappret, papprets längd anpassas efter bildfilens proportioner. Beroende på bildfilerna, kan du få olika och udda längd på papperskopiorna. Detta alternativ rekommenderas till dig som har beskurit bilderna själv eller inte ska ha dem i ett fotoalbum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.fujidirekt.se/asp/_customerservice/pappersstorlekar_format.asp

 

 

Digitalt format

Hela motivet får plats på pappret, papprets längd anpassas efter bildfilens proportioner. Beroende på bildfilerna, kan du få olika och udda längd på papperskopiorna. Detta alternativ rekommenderas till dig som har beskurit bilderna själv eller inte ska ha dem i ett fotoalbum.

Såg det alternativet men funderar dels på om jag ska sätta upp bilderna symmetriskt kan det vara bra att ha en standard på bilderna (jag ska ha olika storlekar), samt om man vill få ner dem i fotoalbum i efterhand. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg det alternativet men funderar dels på om jag ska sätta upp bilderna symmetriskt kan det vara bra att ha en standard på bilderna (jag ska ha olika storlekar), samt om man vill få ner dem i fotoalbum i efterhand. :)

Då väljer du ett annat format. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då väljer du ett annat format. :)

Ja, jag nojar mig bara nu. Får väl klippa till skiten om det ska vara så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att framkalla bilder online är nog att föredra för de flesta, man slipper införskaffa skrivare, byta ut bläckpatroner när de torkar ut osv. Kan föreslå fotoframkallning från smartphoto, du kan själv välja storlek och format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag rekommenderar att skriva ut själv! Brukar oftast (95%) göra det men till undantag skickade jag en beställning hos Canvas kung förra månaden och ångrar verkligen inte det, över min förväntan men som sagt beroende på ditt eget intresse rekommenderar jag en Canon i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag rekommenderar att skriva ut själv! Brukar oftast (95%) göra det men till undantag skickade jag en beställning hos Canvas kung förra månaden och ångrar verkligen inte det, över min förväntan men som sagt beroende på ditt eget intresse rekommenderar jag en Canon i alla fall!

Det slutade med att jag beställde på nätet (fujidirekt.se), inte minst för att det var så många blider (150stx10 och ca 20x13) och jag är supernöjd med resultatet! Här är resultatet av mitt projekt!

 

https://instagram.com/p/zP3TsdrBRq/

 

(Hoppas länken fungerar!)

 

Nästa beställning är på intåg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...