Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Handbrake fungerar inte längre?


fanvadetskavarasvårtdå

Rekommendera Poster

fanvadetskavarasvårtdå

Hej igen,

Har använt Handbrake för att rippa mina DVDs så att vi kan se dem via Apple TV:n men då jag kom hem med en nyköpt DVD-box och skulle ripa den så kan jag inte längre välja DVD:n som <source>.

 

Någon som vet vad det beror på? Kör Mavericks (10.9.5 ) på denna datorn. Klarar inte Mavericks Handbrake 10 eller är det något nytt som filmindustrin kommit på för att förhindra piratkopiering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Har använt Handbrake för att rippa mina DVDs så att vi kan se dem via Apple TV:n men då jag kom hem med en nyköpt DVD-box och skulle ripa den så kan jag inte längre välja DVD:n som <source>.

 

Någon som vet vad det beror på? Kör Mavericks (10.9.5 ) på denna datorn. Klarar inte Mavericks Handbrake 10 eller är det något nytt som filmindustrin kommit på för att förhindra piratkopiering?

Från Handbrakes hemsida:

 

"Most of the time when HandBrake has trouble reading a disc or video file it's for one of the following reasons:

The source is copy protected. HandBrake is not a ripper and does not have the ability to remove the copy protection from files."
Å andra sidan borde du ändå kunna välja en skiva som source, men få felmeddelande när Handbrake försöker läsa in skivan. Så testa föregående version.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fanvadetskavarasvårtdå

Laddade ner Handbrake 9.9 men det var samma problem. Har använt Handbrake säkert 200-300 ggr förut. Har inga av de filmerna varit skrivskyddade alltså?

 

Testade ett program som heter Ripit och då konverteras videon till en fil med filformatet .dvdmedia. Är det något jag kan använda i iTunes och streama till Apple TV:n? Filmfilen blir på 8 GB istället för drygt 1 som varit fallet med mina .m4v.

 

Tacksam för tips som kan leda mig i riktning mot en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fanvadetskavarasvårtdå

Japp, märkte det men jag vill kunna streama till TV:n. Lite jobbigt att köra trial & error när varje konvertering tar 30 min. Just nu testar jag något som hter komprimering i Ripit. Det såg ut som att det kunde skapa en m4v-fil. Verkar finnas ett program som heter Wondershare också. Någon som har erfarenhet av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wondershare är helt OK, har dock inte testat det ihop med AppleTV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fanvadetskavarasvårtdå

Försökte lägga till filmen i .dvdmedia-format till iTunes och det såg ut som att det sfungerade men filmen dök inte upp i Biblioteket.

 

Kan dock konstatera att <compress> i Ripit gav önskad effekt. en .m4v-fil på 1,81 GB.

 

Det lustiga var att då jag skulle lägga tll den i iTunes så fanns en m4v-fil med edt namnet redan där. Kan iTunes ha konverterat den första .dvdmedia-filen jag försökte lägga till eller har Riit lagt till den i iTunes med automatik?

 

Förvirringen är total men nu verkar det i varje fall fungera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fanvadetskavarasvårtdå

Ok, nästa steg i processen. Nu har jag filmen i iTunes och då brukar jag lägga till <bildmaterial> i form av omslaget från DVD:n så att inte alla filmer har en svart rektangel som symbol. Även i detta fall verkar Apple ha sett nyttan av att ändra det som funkar så nu hittar jag inget ställe där jag kan lägga till omslgsbilden. Några tips? :)

 

Tack förresten Pocahontas och Alix!

 

@Pocahontas: Wondershare ser ut att vara riktigt bra. Kommer nog testa det tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fanvadetskavarasvårtdå

Då har jag testat med en till film av samma slag. Med Ripit får man rippa 10 filmer gratis. Om man väljer <compress> så skapas en m4v-version som automatiskt läggs till i iTunes.

 

Vad gäller omlsagsbilden så går den fortfarande att lägga till under <visa info> fast den rullgardin ur vilken man ska välja <bildmaterial> verkar bara fungera ibland.

 

En annan lustighet med just dessa skivor (det är en box med Stig Helmerfilmer (sällskapsresorna, mm) är att förutom att de verkar var skrivskyddade så går de heller inte att mata ut från Finder. Kan det vara fel på skivorna eller gäller det alla skrivskyddade skivor? För att kunna mata ut dem måste jag starta DVD-spelare och sedan välja <eject>.

 

Underligt, tidskrävande men lärorikt som vanligt då man använder nya versioner av Appleprogram första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...