Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac vs iMac mini - quad vs dual


Spannen

Rekommendera Poster

Hej!

Jag hade äntligen valt dator. Trodde jag... Jag hade tänkt köpa iMac mini med Apples skärm men nu såg jag att nya mini bara är tvåkärniga. Jag hade fyra på min gamla stationära men jag är osäker på jag behöver! Datorn ska användas till att redigera foton, bygga hemsidor, spela enkla spel, surfa och kolla på film. Jag gör oftast mycket samtidigt. Om jag exempelvis kikar på en film på halva skärmen så spelar jag spel, surfar eller redigerar bilder på andra halvan. Jag är även en sån där jobbig person som har uppe 40 flikar i webbläsaren samtidigt och ofta många fönster bredvid varandra. :)

Vilken dator bör jag välja?

Tacksam för svar!

Vänligen Ann

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade äntligen valt dator. Trodde jag... Jag hade tänkt köpa iMac mini med Apples skärm men nu såg jag att nya mini bara är tvåkärniga. Jag hade fyra på min gamla stationära men jag är osäker på jag behöver! Datorn ska användas till att redigera foton, bygga hemsidor, spela enkla spel, surfa och kolla på film. Jag gör oftast mycket samtidigt. Om jag exempelvis kikar på en film på halva skärmen så spelar jag spel, surfar eller redigerar bilder på andra halvan. Jag är även en sån där jobbig person som har uppe 40 flikar i webbläsaren samtidigt och ofta många fönster bredvid varandra. :)

Vilken dator bör jag välja?

Tacksam för svar!

Vänligen Ann

Bästa mini'n idag är nog om du hittar en 2012'a med i7'an. :yeahbaby:

 

Här är en tråd med lite olika tankar om det: https://forum.macworld.se/topic/169562-vilken-ska-jag-vaelja-late-2012-eller-late-2014/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya minin är inte prisvärd på samma sätt som den gamla. Men den duger. Fast en mini och Apples egen skärm blir väl rätt dyrt jämfört med en iMac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj ursäkta postade i fel kategori. Mobilskrälle! Sorry!

 

Tack för svar! :) Jag funderade också på en äldre men då hade dom väl inte SSD?

 

Jag är ute efter:

27"

SSD

Minst 2GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj ursäkta postade i fel kategori. Mobilskrälle! Sorry!

 

Tack för svar! :) Jag funderade också på en äldre men då hade dom väl inte SSD?

 

Jag är ute efter:

27"

SSD

Minst 2GHz

 

Jo, det fanns Apple SSD 256 GB som tillval. Det är även möjligt att öppna upp en Mac Mini (2012) och skruva in en egen hårddisk/SSD. Däremot är egna SSD-installationer lite knepiga med OS X eftersom Apple inte känner igen dessa med TRIM på samma sätt som deras egna, så var medveten om att det kan bli problem om du kör med egen SSD-installation.

 

Senaste Mac Mini (2014) går inte att öppna i efterhand. Både RAM och hårddisk måste skräddarsys direkt vid beställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej!

Jag hade äntligen valt dator. Trodde jag... Jag hade tänkt köpa iMac mini med Apples skärm men nu såg jag att nya mini bara är tvåkärniga. Jag hade fyra på min gamla stationära men jag är osäker på jag behöver! Datorn ska användas till att redigera foton, bygga hemsidor, spela enkla spel, surfa och kolla på film. Jag gör oftast mycket samtidigt. Om jag exempelvis kikar på en film på halva skärmen så spelar jag spel, surfar eller redigerar bilder på andra halvan. Jag är även en sån där jobbig person som har uppe 40 flikar i webbläsaren samtidigt och ofta många fönster bredvid varandra. :)

Vilken dator bör jag välja?

Tacksam för svar!

Vänligen Ann

Jag hade tur som fick tag i en av dom sista Mac mini server med 4 kärnor o usb 3 Tryckte i 2SSD HD va som man hade fått en processor till. har kompisar som jobbar på Kullaner i Malmö Apple återförsäljare. Dom testa den sista 4 kärniga ,ot den nya me 2 och annat grafikkort. 2012 var klart snabbare än den nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...