Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X Yosemite 10.10 Server - Xcode reset


tsarkon

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ni installerat Yosemite 10.10 Server?

I så fall ska ni vara medvetna om att det finns ett problem med Xcode-tjänsten som ingår i OS X Server. När du väl satt igång den en enda gång så kommer den aldrig mer vilja stänga av sig självmant såvida du inte kör ett särskilt kommando.

 

Detta gäller i OS X Server 4 (14S333).

Jag har OS X Yosemite 10.10.1 installerat på en Mac Mini.

 

Om ni vill återskapa problemet så följer en steg-för-steg-guide nedan (OBS! Endast för referens, så att ni vet vad jag pratar om. Det är givetvis en usel idé att skapa problem på sin egen dator, så gör endast detta i en kontrollerad testmiljö, till exempel en virtuell maskin eller ett testlabb):

 

Starta igång Server-programmet.

 

1. När du klickar på Xcode-tjänsten i vänster navigation visas ett meddelande om att Server.app vill lokalisera vart på hårddisken du har installerat Xcode. Jag kör med engelska som språkval och då står det: "Choose Xcode to begin").

 

2. Så fort du har bläddrat fram Xcode-programmet i dialogrutan och tryckt på "Choose" så kommer tjänsten att förberedas.

3. Tjänsten påstås inte starta förrän du trycker på reglaget för "On", precis som med alla andra tjänster i Server.

 

Problem #1

 

Trots att du inte aktiverat tjänsten kommer ändå OS X att starta igång flera tjänster på din dator "i smyg". Startar du programmet Activity Monitor i OS X kommer du märka att minnesanvändningen går upp rejält. Du kan också se att det finns en användare med ett namn som heter _xcsbuildd. Flera processer har startats upp med den användaren.

 

För mig ökade minnesanvändningen med flera gigabyte på grund av att Xcode-tjänsten startas som flera bakgrundsprocesser, trots att jag inte bett om att starta tjänsten i Server.app-programmet.

 

Tjänsten är satt till Off, men den är ändå igång.

 

Problem #2

Min automatiska inloggningsinställning i Systeminställningar > Användare & Grupper (Users & Groups) ändrades till att bli manuell inloggning.

 

När jag försöker stänga av datorn eller starta om datorn hädanefter, klagar OS X på att det finns användare som är inloggade. Dessutom kräver den mitt lösenord för att begära att datorn ska stängas (eller göra en omstart om det var detta jag hade valt).

 

Problem #3

Normalt när ett problem uppstår med ett operativsystem brukar det finnas flera som haft samma problem som en själv, så du går till närmaste sökmotor och söker efter lämpliga sökord som matchar alla fel du hittar.

Det här funkar i 99 av 100 situationer, men den här gången gick det inte alls :huh:

 

Till slut kollade jag i Server-appen under sektionen "Logs". Där stod det något om xcscontrol vilket är ett program kopplat till Xcode. Det är det programmet som är lösningen på problemet (se nedan).

 

 

 

Lösningen på hela problemet

Så här gör du för att återställa inställningarna för Xcode-tjänsten så att OS X blir som vanligt igen:

 

5. Öppna programmet Terminal i OS X.

6. Skriv följande i terminalen:

sudo /Applications/Xcode.app/Contents/Developer/usr/bin/xcscontrol --reset

 

7. Ange lösenordet för din användare (det hjälper om din användare är inställd som administratör).

När du har angett lösenordet och tryckt Enter efter angivet lösenord, så ska Xcode-tjänsten avbrytas.

 

Om det är så att du gillar att köra med automatisk inloggning som jag, då kan du sätta igång detta i Systeminställningar > Användare & Grupper och sedan kolla i inställningarna i Inloggningsalternativ (eller nåt i den stilen i alla fall. Login Options på engelska).

 

 

En fråga: har ni andra drabbats av samma problem som mig?

Efter att ha hittat lösningen själv och konstaterat att xccontrol kunde hjälpa mig så googlade jag på xccontrol och fick upp en bloggpost om detta. Jag var uppenbarligen inte ensam om problemet. Det var bara "nästan omöjligt" att hitta igen det med Google. Det intressanta är att den bloggförfattaren hade fler problem än mig. Tydligen hade han fått fler admin-användare installerade också, vilket inte hände med min installation.

 

Se länk nedan:

 

_xcsbuildd user preventing logout after running OS X Server

http://blog.stuart.shelton.me/archives/2563

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det släpptes en uppdatering igår som påverkade programmet Xcode (flera timmar efter att jag hade postat mitt inlägg). Jag har inte testat, men det nämns i någon changelog att XCode-servertjänsten har blivit uppdaterad med felrättningar, så det finns en möjlighet att problemet försvunnit.

 

Den nya Xcode-versionen är 6.1.1 (6A2008a).

 

Det nämns inte i changelog på den "officiella" versionen 6A2008a, men i developer-versionen som släpptes i november, 6A2006, nämndes det:

"... and general issues with Xcode Server."

 

"... patching permission problems, crashes and SSH handling in Xcode Server."

 

Källa:

 

http://appleinsider.com/articles/14/11/14/apple-releases-xcode-611-golden-master-with-fixes-for-swift-xcode-server

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...