Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Se din RIKTIGA signalstyrka på din iPhone genom Field Test...


davidredjoy

Rekommendera Poster

Har nu någonin undrar vad dina tre "ploppar" där längst upp till vänster på din iPhone betyder?

 

- Hoppas inte, för du borde ju förstå att det är din täckning när du ringer eller tar emot samtal, men iaf, nu finns ett tweak du kan göra för att se exakt hur stark signal du har med din operatör vid olika platser... Eller ja, kanske inte så nytt - men har du inte testat innan, är det ju iaf nytt för dig!

:totaltgalen:

Gå in i telefon appen och slå in *3001#12345#* och tryck på ring upp, så kommer du in i "Field Test"-appen, då denna egentligen inte är till för oss "dödliga" utan för folk som är utbildade till att förstå sig på sånt där - är alla menyer som visas i appen lagom oväsentliga för dig och mig...

 

Det som är kul för oss är att din täckning nu bytts ut till ett negativt tal, dvs "- 87" t.ex. (se bild ex. nedan)

post-74999-0-20352300-1417099674_thumb.png

 

Och detta är ju då den siffran som, mer exakt, visar hur bra din täckning är. Dock ska jag ju tillägga att det inte finns någon logik i mätsystemet som används då "-40" är bästa täckning och "-130" är "No Signal"...

 

Läs mer inne på:

http://www.businessinsider.com/how-to-see-your-iphones-true-cell-signal-strength-2014-11

 

Finns bätte och mer utförliga förklaringar där på hur man t.ex. kan få siffran att stå kvar fast man stänger av Field Test...

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Och detta är ju då den siffran som, mer exakt, visar hur bra din täckning är. Dock ska jag ju tillägga att det inte finns någon logik i mätsystemet som används då "-40" är bästa täckning och "-130" är "No Signal"...

 

 

Logiken är att den följer en logaritmisk decibelskala, som används eftersom att det snabbt blir väldigt många decimaler när signalstyrkan minskar. 0 dB motsvarar 1, -3 dB halva den styrkan och -6 dB en fjärdeldel. Men när du börjar komma ner till -100 motsvarar det 0,0000000001. Jobbigt att sitta och räkna nollor :) .

 

Jag har inte koll på de exakta detaljerna när det gäller mobilsignaler men 1 är någon slags referensstyrka mätt i Watt och orsaken till att -40 är full täckning är att över det spelar det inte så stor roll hur stark signalen är, du har helt enkelt så bra täckning som mobilen behöver för att fungera optimalt och mer blir inte längre bättre. Någonstans under -100 dB slutar mobilen kunna ta emot och skicka någon data alls med tekniken som används.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för detta! Underbart med förklaringar man lär sig något nytt av!

 

Nu väntar jag dock bara på liknande "finess" för att se hur starkt ett data-nät är i ex. 3G, LTE o.s.v...

 

Då ikonen i ens iPhone bara berättar att det finns eller inte finns så kunde det varit väldigt intressant att få lite mer info om mystiken bakom en sådan teknik och dess styrka i vardagen.... (Lät som en början på en högteknologisk disney-film märker jag, när jag läser det igen...)

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det blir egentligen mer intressant när det handlar om dataöverföring än telefonsamtal, som t.ex. wifi men även 3G/4G.

 

Staplarna i datorer/mobiler stämmer inte alltid med det som är en riktigt bra signalstyrka. Min erfarenhet är att de är glädjemätare. Att få data om signalstyrka redovisat exakt kan vara bra till mycket. Att t.ex. koordinera placering av ett antal accesspunkter enbart med stapeln på sin Mac/iPhone som hjälp brukar inte bli speciellt bra.

 

Jag skrev lite om tillämpningen i trådlösa nätverk i den här tråden: https://forum.macworld.se/topic/167690-vad-aer-tillraeckligt-bra-wifi-signa/?p=1751240

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...