Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AirPrint utan internet i väggen


arjemma

Rekommendera Poster

Jag skriver för min pappa och mamma som jag en AirPort skrivare som de vill skriva ut med via iphone. De har inget bredband i väggen och vill inte heller skaffa det så jag undrar hur de ska gå till väga?

De vill inte ha mobilt bredband heller, utan anser att de har internet så det räcker i deras iPhones.

 

Ska de köpa en router så funkar det utan internet, eller är det helt omöjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AirPrint fungerar via det egna nätverket via trådlöst (wifi) och har inget med internet att göra, har inget att göra med bredband eller mobilt datanät för det går inte över det. För att detta ska fungera behöver skrivaren ha ett trådlöst nätverk och det är det som du kopplar in iPhone på. Exakt hur det fungerar beror på skrivaren.

Det finns skrivare som själva kan agera som trådlösa nätverk och då skapar du nätverket i skrivaren och sen ansluter du iPhone direkt till detta, exempelvis vissa HP-skrivare har den funktionen.

Sedan så finns det skrivare som behöver ansluta till ett existerande trådlöst nätverk, dvs de kan inte själva skapa ett trådlöst nätverk utan det trådlösa nätverket måste redan vara skapat - och för detta behövs en router och gärna även en dator som ställer in nätverket från början.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack så mycket för utförligt svar!

De har en Samsung scx-3205W. När jag testade så fanns det inget nätverk som den skickade ut som man kunde ansluta till.

 

Men om dom nu köper en router, kan man alltså upprätta ett nätverk utan internet anslutning?

 

Känns som att router är att satsa på i så fall.

 

De tänkte också skaffa Appletv och undrar om det går att köra på internet från iphone men det är ju kanske lite off topic här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om Samsungs skrivare, men om den måste ha ett nätverk att ansluta till så behövs en enhet för att skapa ett sådant nätverk. Enklast är att du tittar i skrivarens handbok vad den säger om nätverk. Det brukar vara så att man går in i skrivarens meny och där ställer in nätverket för de skrivare som har den funktionen. En del kan man även ställa in genom att koppla skrivaren till en dator först via USB och ställa in den vägen. Det beror på skrivaren... som sagt, jag kan inget om Samsung.

Ett nätverk innebär bara ett system för flera olika enheter att kommunicera inom samma nät. Internet är en typ av nätverk, men datornätverk fanns innan internet fanns. Exempelvis hade skolor och företag längre nätverk där datorer och skrivare var sammankopplade, och detta långt innan internet fanns utanför militärens applikationer. Nätverk har alltså i sig inget med internet att göra.

En router skapar ett nätverk som en iPhone och trådlösa skrivare kan ansluta till, men då behövs en dator som ställer in nätverket och enheterna.

Det går även att skapa ett nätverk med iPhone, dvs att iPhone blir "navet" i nätverket. Du slår på "internetdelning" och wifi i iPhone och sedan från skrivaren väljer att ansluta den till iPhone. Och detta är egentligen förvirrande att det kallas för "internetdelning" nu, för på engelska heter det "Personal hotspot". Visst denna funktionen delar också internet, men vad den samtidigt gör det är att iPhone blir modern och navet i ett nätverk som andra enheter kan ansluta till och det är den funktionen vi ska åt här, inte primärt internetgrejjen den råkar bara komma på köpet.






Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack så mycket för utförligt svar!

De har en Samsung scx-3205W. När jag testade så fanns det inget nätverk som den skickade ut som man kunde ansluta till.

 

Men om dom nu köper en router, kan man alltså upprätta ett nätverk utan internet anslutning?

 

Känns som att router är att satsa på i så fall.

 

De tänkte också skaffa Appletv och undrar om det går att köra på internet från iphone men det är ju kanske lite off topic här.

Många trådlösa skrivare kan skapa ett eget nätverk men det är en funktion du måste aktivera i skrivaren. Jag tror dock att Raphael's förslag att aktivera internetdelning i telefonen fungerar smidigast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...