Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inspelning av streaming film från t.ex. Svt Play?


Staffe

Rekommendera Poster

Goddag!

 

Finns det möjligen någon som vet om det går att spela in streamad film samt live-tv från t.ex. Svt Play? Finns det något program eller app att använda för detta? Brukar dels titta på live-tv via paddan samt även via macbooken.

Stort tack och bock till den som kan hjälpa mig med detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till datorn kan du använda PiratePlayer vad gäller SVT och annan tv. Den behöver moddas lite, men hur man gör anges. Vad gäller streamad film finns det tillägg till webbläsare som ordnar det. Firefox är klart mest lämpad i så fall, med massor av olika tillägg. Se dump, bara som generiskt exempel vad gäller "download". Också detta i datorn. Till iPad vet jag inte.

 

post-28798-0-18343900-1415871926_thumb.jpg

 

PS. Det ska dock sägas att det är lagligt att se streamad film och tv, oavsett om den tillhandahålls lagligt eller ej, det är dock olagligt att ladda ned den i ett bestående format. Därför anmäler jag mitt eget inlägg, så får forumledningen avgöra om det får diskuteras eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är dock olagligt att ladda ned den i ett bestående format.

Möjligen är det ett brott mot användarvillkoren för tjänsten, men lagbrott är jag rätt övertygad om att det inte är. Det blir väl inte ett lagbrott förrän du sprider vidare (om du gör det).

 

Hur ska man annars tolka detta:

"Man får alltså bara för sitt privata bruk kopiera filmer, musik, texter m.m. som har lagts ut på Internet med upphovsmannens tillstånd, t.ex. musik och film som säljs lagligt för nedladdning mot betalning eller som lagligen tillhandahålls för gratis nedladdning"

http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/07/29/96c6bfb1.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen är det ett brott mot användarvillkoren för tjänsten, men lagbrott är jag rätt övertygad om att det inte är. Det blir väl inte ett lagbrott förrän du sprider vidare (om du gör det).

 

Hur ska man annars tolka detta:

"Man får alltså bara för sitt privata bruk kopiera filmer, musik, texter m.m. som har lagts ut på Internet med upphovsmannens tillstånd, t.ex. musik och film som säljs lagligt för nedladdning mot betalning eller som lagligen tillhandahålls för gratis nedladdning"

http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/07/29/96c6bfb1.pdf

Det står i samma pdf:

 

"Du får inte lov att ... ladda ner musik och film m.m. som är utlagt på Internet utan tillstånd från upphovsmannen."
SVT och andra rättighetsinnehavare ger inte tillstånd till detta, det kan jag garantera dig. Dock är det kryptiskt skrivet, man kan tolka det som att eftersom SVT lägger ut sitt material, så är det lagligt. Men det är fel på den som skrev texten i pdf:en*.
Det är lagen om upphovsrätt som styr. Att ta del av streaming räknas enligt lagen som "tillfälliga exemplar" i § 11 a. Alla andra fall gör det inte. Jag är inte intresserad av att debattera saken, det är så här.
*Det borde alltså stå: "Du får inte lov att ... utan tillstånd från upphovsmannen ladda ner musik och film m.m. som är utlagt på Internet."
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst är det svårtolkat.

I § 12 i lagen om upphovsrätt så står det att "Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. "

 

Men du har rätt i en sak: Jag är inte heller intresserad av att debattera saken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst är det svårtolkat.

I § 12 i lagen om upphovsrätt så står det att "Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. " ...

Ja, om du exempelvis har köpt en dvd så får du göra en kopia av den för eget bruk (såvitt den inte är krypterad, då är det inte tillåtet). Det är vad den paragrafen handlar om, se särskilt sista stycket. Lagen är inte särskilt svår för jurister, eller för sådana som jag, som själv har utbildning i det på universitetsnivå, och då jag sedan dess har egna upphovsrättsliga verk att bevaka, vilket jag har gjort. Men jag har full förståelse för att alla andra läser lagen som fan läser bibeln. Det ligger i deras intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...