Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min Bildström har skapat problem vid kopiering MAC till iPAD


lindissenior

Rekommendera Poster

Min entusiasm för mina nya Apple-produkter börjar få sig en törn. När jag övergick från Windows till Mac kopierade jag över mitt bildarkiv (> 12000) uppbyggt på År/Månad. Importerade det också till iPhoto mest för att prova eftersom jag också kör Photoshop. Det fungerade bra även om månadsindelningen delvis försvann.

Har nu köpt en iPAD Air 2 med så mycket minne att jag tänkte dra över hela akivet dit också. Tyvärr går det förståss inte att exportera från Mac iPhoto till iPAD så jag fick leta runt en hel del tills jag hittade en App som kan kopiera över foldrar med bilder till ett Album i iPhoto. Photosync fungerar bra på foldrar medan andra jag testat bara kunde ta individuellt valda bilder. (Jag känner inte för att synka allt via iCloud eller iTunes)

 

När jag kopierat över en årgång bilder till Kamerarullen (eller annat nytt album) till iPAD visar det sig att i båda fallen sätter Bildströmmen igång och kopierar ut alla bilderna till min andra iPAD, iPhone och Mac. På Mac:en får jag nu dubbel uppsättning av bilderna under Bilder och Händelser. Jag tänkte prova med Bildströmmen avslagen och ser då att alla bilder som tidigare kopierats då börjar raderas på alla enheter. När jag efter nytt kopieringsförsök sätter på Bildströmmen igen startar spridningen upp igen till alla enheter.

 

Finns det inte något sätt att kopiera över ett arkiv med bilder till iPAD:en så att de hamnar i Kamerarullen och/eller Händelser utan att de synkas ut till övriga enheter?? För nya bilder vill jag gärna ha Bildströmmen aktiverad.

 

Det skulle verkligen behövs en pedagogisk sammanställning likt "Apples bildhantering för Dummies", speciellt med de senaste nya benämningarna, hur de samverkar med varandra och ihop med de olika varianterna av synkronisering.

 

Det är inte utan att man också saknar en filhanterare för bättre egen kontroll och bättre verktyg för kopiering av bilder t.ex från Mac till andra devices.

 

Tacksam för förslag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår jag dig rätt om det är så att du inte kör iPhoto på iPad? Du kan ju annars kopiera över från iPhoto på Mac till iPhoto på iPad via iTunes-synk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så supportas inte iphoto längre på senast osx utan har ersatts med nåt man kallar Bilder.

En del av mitt problem vid första överföringarna var nog att de gjordes med Bildströmmen påslagen på alla enheter.

Jag har sedan tömt min nya iPAD på de bilder jag hade kommit över(inte det enklaste) och slog av Bildströmmen både i iPhoto på Mac:en och de externa enheterna. Därefter synkade jag med iTunes iPhoto på Mac med iPAD och fick över all 12200 bilderna. Alla bilder hamnade i ett nytt Album på iPad som fått namnet Senast importerade.

När jag sedan slagit på Bildströmmen på de olika enheterna skedde ingen dramatisk överföring mellan dem utan det verka fungera som det ska.

För att kunna söka efter alla tidigare taggade bilder hittade jag appen "Smart Photo Album" för iPad som verkar väldigt användbar.Alla dessa funktioner för en spottstyver. Sökfunktionen som finns i iPhoto verkar saknas i Bilder för iPAD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Apple släppte Yosemite så släppte de en ny uppdatering av iPhoto som fungerar utmärkt på Yosemite. Bilder är ett program som kommer att ersätta iPhoto, men det är inte dags för det än utan det släpps först till våren till Mac. I dagsläget finns det bara för iOS. Bilder kommer att vara kompatibelt med iPhoto-biblioteket, så man kan absolut fortsätta med att använda iPhoto tills Bilder släpps.

Bildström kommer att ersättas av iCloud bildbibliotek, än så länge finns detta bildbibliotek enbart i beta-version. När Bilder släpps till Mac så kommer iCloud bildbibliotek släppas i färdig version. Detta är en lösning som ersätter iPhoto och Bildström. Eftersom iPhoto inte stödjer iCloud bilder tycker jag att bildström är det smidigaste att använda just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...