Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Osynliga filer?! Övrigt minne tar upp mycket plats. hjälp!


nealinnea

Rekommendera Poster

Jag har en macbook air os x yosemite 10.10
Mitt övriga minne är uppe i 38 gb och har tagit bort alla onödiga filer även några "osynliga filer" men minnet blir inte mindre, har fått bort från 46 gb till 38 men sen kommer jag ingenstans! och jag vet inte hur man kan göra för att ta bort allt onödigt utrymme. jag funderar på om man ska formatera om hårddisken så allt försvinner men jag vet inte hur man gör det heller, vore ändå skönt att slippa föra över bilder och sånt till ett usb när man gör det.

så jag undrar mest på hur man ska få bort alla osynliga filer och kan man ta bort alla osynliga filer utan att det gör något med datorn och kan det vara det som tar upp så mycket plats?!
bilden är så det ser ut, och eftersom jag inte har så mycket filer tycker jag att det är så konstigt att den tar upp så mycket plats.

tacksam för svar! :)

post-76767-0-55229600-1415617334_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som du kallar för "Övrigt" är allt det som systemet inte känner igen som bilder, program, filmer, ljud eller säkerhetskopior. Plus OS X-systemet.Det innebär att om du har bilder i format som inte finns inbyggd i Mac OS X-systemet så räknas inte dessa in under "Bilder" utan ligger i det övriga. Om du har filmer i format som inte Mac OS X systemet har inbyggt stöd för så hamnar inte de heller under "Filmer" utan hamnar i det övriga. Samma med ljudfiler som OS X inte känner igen som ljudfiler. Och har du Office-dokument, kalkyler, databaser, presentationer och så vidare så hamnar de också i en odefinierad hög. Filmer, ljud och bilder kan vara riktigt enorma... Så om du har detta i format som inte finns inbyggt i OS X så blir det inte under de fördefinierade kategorierna och du behöver inte ha många av dem det räcker med att filerna är stora.

Det kan även handla om installationsfiler från Internet, program du laddat ner. De installerade programmen hamnar under "Program" men installationsfilerna, exempelvis skivavbilder, hamnar inte under någon fördefinierad kategori..

Du säger att du inte får bort allt onödigt och samtidigt att du har tagit bort alla onödiga filer. Det innebär då att "Övrigt" består av filer som du ser som nödvändiga. Se om du kan lägga över dem på andra ställen, exempelvis extern hårddisk eller liknande.

Det finns program som hjälper en med att hitta stora filer, de som tar upp största plats så man kan få koll på vad det är för någonting. Om det sedan är bra att radera dem eller inte, ja det beror helt på vad det är.

Large File Detector:
https://itunes.apple.com/se/app/large-file-detector/id892624261?mt=12

Drive Slim (från ProSoft, ett bra företag)
https://itunes.apple.com/se/app/driveslim/id474616644?mt=12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som du kallar för "Övrigt" är allt det som systemet inte känner igen som bilder, program, filmer, ljud eller säkerhetskopior. Plus OS X-systemet.Det innebär att om du har bilder i format som inte finns inbyggd i Mac OS X-systemet så räknas inte dessa in under "Bilder" utan ligger i det övriga. Om du har filmer i format som inte Mac OS X systemet har inbyggt stöd för så hamnar inte de heller under "Filmer" utan hamnar i det övriga. Samma med ljudfiler som OS X inte känner igen som ljudfiler. Och har du Office-dokument, kalkyler, databaser, presentationer och så vidare så hamnar de också i en odefinierad hög. Filmer, ljud och bilder kan vara riktigt enorma... Så om du har detta i format som inte finns inbyggt i OS X så blir det inte under de fördefinierade kategorierna och du behöver inte ha många av dem det räcker med att filerna är stora.

 

Det kan även handla om installationsfiler från Internet, program du laddat ner. De installerade programmen hamnar under "Program" men installationsfilerna, exempelvis skivavbilder, hamnar inte under någon fördefinierad kategori..

 

Du säger att du inte får bort allt onödigt och samtidigt att du har tagit bort alla onödiga filer. Det innebär då att "Övrigt" består av filer som du ser som nödvändiga. Se om du kan lägga över dem på andra ställen, exempelvis extern hårddisk eller liknande.

 

Det finns program som hjälper en med att hitta stora filer, de som tar upp största plats så man kan få koll på vad det är för någonting. Om det sedan är bra att radera dem eller inte, ja det beror helt på vad det är.

 

Large File Detector:

https://itunes.apple.com/se/app/large-file-detector/id892624261?mt=12

 

Drive Slim (från ProSoft, ett bra företag)

https://itunes.apple.com/se/app/driveslim/id474616644?mt=12

 

Jag har ju tagit bort de flesta dokumenten har bara de nödvändigaste kvar, har en film och sen har jag blider som jag tagit från datorn eller fört över från telefon. & jag menar att det är rätt konstigt att de "övriga" minnet är så fullt, har installerat, vlc & spotify. men kan jag ta bort alla "osynliga" filer utan att det gör något med datorn?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att svara på om du kan ta bort de filerna eller inte, för det beror ju på vad det är för filer som du kallar för "osynliga". Jag har ingen aning om vad du har för filer i din dator så hur ska jag kunna svara på om du kan ta bort dem eller inte? Det beror helt och hållet vad det är för filer du refererar till, och nej det räcker inte att kalla dem för "osynliga". De filer som hamnar i Övrigt istället för de andra fördefinierade kategorierna kan vara vilka filer som helst.

Jag gav tips på programvara som letar upp de filer som tar störst plats i din dator, börja där så att vi får reda på vad du har som tar upp så mycket plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att kolla efter vad man lagrar i mappen hämtade filer samt dokument.

 

Är det någon mer än du som använder datorn? Kanske laddar ner film/tv-serier? Dessa klassas sällan som "filmer" av OS X eftersom de har diverse filformat och kodningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja "Övrigt" kan vara bilder, filmer, ljud, dokument, inställningsfiler, cache-filer till systemet, loggrapporter, installationsfiler för hämtade program, och massa annat som inte har de filformat som OS X har definierat som filmer, bilder, program, ljud och säkerhetskopior... Det finns en mängd olika filformat i världen och OS X känner bara igen en bråkdel av dem. Och det går att ha program installerade i datorn som känner igen de filformat som OS X inte känner igen, men som OS X ändå lägger under "Övrigt" för OS X går efter vad OS X känner igen inte efter vad andra program på datorn känner igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök efter stora filer: Ett enkelt sätt att hitta stora filer är att använda Spotlight. Öppna ett Finderfönster och tryck på cmd-F. Klicka nu på plustecknet och välj Andra i stället för Senaste öppningsdatum. leta reda på Filstorlek i listan (bara Storlek i min) och klicka sedan på OK. Ställ in att filstorlek ska vara större än exempelvis 500 megabyte. Ser du några filer du inte längre behöver är det bara att rensa bort dem och vips får du mer ledigt utrymme.

 

Från: http://macworld.idg.se/2.1038/1.535951/6-snabba-tips-for-att-bota-en-seg-mac/sida/2/del-2

 

Jag testa det och det funka. Ta bara bort det du är säker på att du kan ta bort, inget som finns risk för tillhör systemet för då blir det inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att kolla efter vad man lagrar i mappen hämtade filer samt dokument.

 

Är det någon mer än du som använder datorn? Kanske laddar ner film/tv-serier? Dessa klassas sällan som "filmer" av OS X eftersom de har diverse filformat och kodningar.

Jag har tagit bort alla mina hämtade filer eller flyttar dom till bilder eller dokument! Har haft dokument som jag har skrivit själv och sen har jag haft en massa pdf filar som jag har tagit bort så fort jag har blivit klar med det, använder datorn till pluggning för det mesta så det är de jag tycker verkar vara så konstigt :)

Det är bara jag som använder den och har väl laddat ner någon film men har oftast rensat bort alla filer inklusive chache och sånt, men jag får kika lite mer och se om jag hittar något.. :) ska kolla mer på filerna som jag kalla för osynliga och kika!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone och iPad säkerhetskopior i iTunes hamnar under "övrigt" Har du några sådana? De kan ju ta ganska stor plats. iTunes->Inställningar->Enheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone och iPad säkerhetskopior i iTunes hamnar under "övrigt" Har du några sådana? De kan ju ta ganska stor plats. iTunes->Inställningar->Enheter

Nej,det har jag inte men ska kikar på alla tips jag har fått och så får vi se hur det går helt enkelt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått nog ingenting går som jag vill, eller så är det bara jag som är trög, så antingen får jag gå till en mac butik och fråga om hjälp eller så formaterar jag om hela hårddisken men då är frågan - hur formaterar man om hårddisken? :angry2::sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sökt efter stora filer med programmen som talades om i inlägg #2? Det är en väldigt bra start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OmniDiskSweeper är ett kanonprogram för att leta filer efter storlek. Tråkiga tabeller, men pålitligt och funktionellt. Tar dock tid på sig, så ha tålamod.

 

Har du en 13-tummare kan du överväga att ha ett anpassat SD-kort permanent i datorn, för att få extra plats. Man kan överväga att stänga av swapping. Man kan köra Monolingual (OBS! Osäkert stöd för Yosemite, dock)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sökt efter stora filer med programmen som talades om i inlägg #2? Det är en väldigt bra start.

Det enda som var stort var en fil på 8 gb och den behövde jag inte så den är borta. Andra filer var mindre och inte så många.

igår fungerade inte OmniDiskSweeper men idag funkar den.. så får kika och se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ner det till 20 gb på övrigt så tack för hjälpen allihopa! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Sök efter stora filer: Ett enkelt sätt att hitta stora filer är att använda Spotlight. Öppna ett Finderfönster och tryck på cmd-F. Klicka nu på plustecknet och välj Andra i stället för Senaste öppningsdatum. leta reda på Filstorlek i listan (bara Storlek i min) och klicka sedan på OK. Ställ in att filstorlek ska vara större än exempelvis 500 megabyte. Ser du några filer du inte längre behöver är det bara att rensa bort dem och vips får du mer ledigt utrymme.

 

Från: http://macworld.idg.se/2.1038/1.535951/6-snabba-tips-for-att-bota-en-seg-mac/sida/2/del-2

 

Jag testa det och det funka. Ta bara bort det du är säker på att du kan ta bort, inget som finns risk för tillhör systemet för då blir det inte bra.

+ på den

osvikligt bra sätt att hitta de där stora filerna. Man behöver inte alltid ta till ODS.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ner det till 20 gb på övrigt så tack för hjälpen allihopa! :D

Eftersom din hårddisk är liten kan man slänga lite som bara är i vägen. Monolingual är väldigt bra för utrensning av onödiga språkfiler. En normalinstallation innehåller en mängd språkfiler som inte behövs. Det kan röra sig om 1 GB utrymme som frigörs med Mono. Men du MÅSTE spara engelska och svenska annars blir det problem.

...

Många använder inte Garageband. Programmet och looparna som hör till kan vara uppåt 4 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör CleanMyMac 2, tycker det är bra på att trimma datorn när skäggdisken, nej, hår-disken har växt sig för mycket... :)

 

http://macpaw.com/cleanmymac

Säkert bra, kanske jag använder det programmet längre fram. Nu har jag rensat färdigt för den här gången, både manuellt och automatiserat. Kan känna mig trygg ett tag igen.

CMM2 kostar en bra slant om man ska kunna använda det fullt ut, själva programmet tar också lite plats. Även om knappt 60 MB är en fjutt i sammanhanget. Men i min lilla MBA blir det verkligen många bäckar små.....

 

Försöker hålla MBA;an så ren som möjligt. Städar den ofta. I princip alla filer jag vill komma åt ligger på annat håll.

 

Eg borde jag kunna komma ner i sisådär 50 GB ledigt, det har jag lyckats med tidigare. Men nu verkar det vara tji, men eg spelar det ingen roll

 

post-67957-0-37060000-1425155960_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...