Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Boax

Universell eller individuell installationsfil?

Rekommendera Poster

Jag har en vän som får ett felmeddelande när hon försöker ladda ner installationsfilen till Yosemite från AppStore. Därför tänkte jag lada ner filen på min dator och gå den vägen istället. Men jag har en MacBook Pro och hon har en Air, spelar detta någon roll eller är filen densamma för båda datorerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma, ta ner den och lägg den på en USB-sticka med hjälp av Diskmaker X.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är samma, ta ner den och lägg den på en USB-sticka med hjälp av Diskmaker X.

Ja, programvaran är den samma. Men hur funkar det att ladda ned med ett Apple-ID och installera med ett annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vehöver jag diskmaker? Jag ska ju inte boota direkt från stickan.. Och ja, hur fungerar det med olika Apple idn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vehöver jag diskmaker? Jag ska ju inte boota direkt från stickan.. Och ja, hur fungerar det med olika Apple idn?

Hur har du tänkt få över den till din väns dator?

Har du redan Yosemite på din dator kan du inte förmodligen inte tanka ner den och lägga i din programmapp.

Det är himla smidigt att ha Mac OS X på en USB-sticka utifall du behöver installera om din dator, går betydligt snabbare.

Vet inte hur det är med Yosemite, men tidigare har det inte varit några problem att flytta stickan mellan olika ID.

Har inte brytt mig om att installera Yosemite än, har den på sticka, tycker mig se alltför mycket strul för en del här så jag väntar till det kommit några uppdateringar.

Mavericks räcker länge för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förutsåg att det var helt möjligt att ladda ner installationsfilen speciellt med tanke på att jag inte har gjort det förut eftersom jag kommer från betan.. Dessutom har jag inget ledigt minne att "offra" för denna uppgiften. Bara temporärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nedladdningen fungerade hur bra som helst! Jag fick bara frågan om jag ville ladda ner Yosemite när jag redan hade det. Nu ligger installationsfilen i programmappen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nedladdningen fungerade hur bra som helst! Jag fick bara frågan om jag ville ladda ner Yosemite när jag redan hade det. Nu ligger installationsfilen i programmappen!

Det var bra, då har du nästa steg att ta, få in den i andra datorn :D

Target mode skulle fungerat om du haft firewire..vet inte om det funkar med USB på nyare datorer

Thunderbolt ska gå.

Redigerad av Pocahontas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag laddade ned som Boax och har kopierat filen och installerat på annan Mac än den jag laddade ned på (laddade ned på min mini och installerade på en MBP Mid 2009). Jag har sparat installationsprogrammet som en zip. För säkerhets skull zippar jag upp den efter att ha kopierat in den i den aktuella programmappen. Men jag gjorde en USB-sticka också med Diskmaker.

post-28798-0-27910600-1415557873.png

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag laddade ned som Boax och har kopierat filen och installerat på annan Mac än den jag laddade ned på (laddade ned på min mini och installerade på en MBP Mid 2009).

attachicon.gifyo.png

Men var det olika Apple ID eller samma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men var det olika Apple ID eller samma?

Olika. App Store lägger sig inte i hur Yosemite har installerats. När det väl är klart så uppdaterar den som vanligt. Det är ju ändå gratis, så varför skulle Apple bry sig? Båda datorer hade Mavericks innan. I grund och botten är en USB-sticka gjord via Diskmaker inte kvalitativt annorlunda än själva installationsprogrammet, och stickan funkar i princip på alla datorer som kan köra Yosemite. Man kan göra en sticka själv via Skivverktyg och lite joxande med osynliga filer, för övrigt, Diskmaker gör detta via script.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lagt över filen på en Extern HDD med USB 3 som jag tar med mig till den andra datorn, flyttar filen till programmappen och kör på som vanligt. Det borde väl fungera, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lagt över filen på en Extern HDD med USB 3 som jag tar med mig till den andra datorn, flyttar filen till programmappen och kör på som vanligt. Det borde väl fungera, eller?

Troligen, men jag zippade filen först för att undvika rättighetsproblem.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen, men jag zippade filen först för att undvika rättighetsproblem.

Rättighetsproblem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rättighetsproblem?

Ja, du kan läsa mer här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du kan läsa mer här.

Men om jag ändå är med så borde väl jag bara kunna ange administratörs rättigheterna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om jag ändå är med så borde väl jag bara kunna ange administratörs rättigheterna?

Troligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olika. App Store lägger sig inte i hur Yosemite har installerats. När det väl är klart så uppdaterar den som vanligt. Det är ju ändå gratis, så varför skulle Apple bry sig? Båda datorer hade Mavericks innan. I grund och botten är en USB-sticka gjord via Diskmaker inte kvalitativt annorlunda än själva installationsprogrammet, och stickan funkar i princip på alla datorer som kan köra Yosemite. Man kan göra en sticka själv via Skivverktyg och lite joxande med osynliga filer, för övrigt, Diskmaker gör detta via script.

Aha. Jag undrade verkligen. Inte för att det skulle vara annorlunda för att man lägger det på ett USB-minne, men jag trodde att program hämtade/köpta i App Store på något vis ”stämplades” till ett Apple ID redan vid hämtningen. Men där hade jag tydligen fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha. Jag undrade verkligen. Inte för att det skulle vara annorlunda för att man lägger det på ett USB-minne, men jag trodde att program hämtade/köpta i App Store på något vis ”stämplades” till ett Apple ID redan vid hämtningen. Men där hade jag tydligen fel.

Jag har i vart fall inte märkt av något. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr var Mac OS maskinspecifika, men det verkar som de slutat med det sen det blev gratis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...