Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dator byter namn - Yosemite


Gäst anonymacy

Rekommendera Poster

Gäst anonymacy

Har kört Yosemite Beta men har fått ett konstigt problem efter mellan sista betan till första skarpa versionen. Datorn har börjat byta namn enligt mönstret "Min MBP... Min MBP-1... Min MBP-2... Min MBP-3... osv." Ändrar jag namn under inställningar så börjar namngivningen om från 1. Exakt när och varför detta sker är något oklart men vid ett tillfälle har jag sett namnbytet live i Finder - detta när jag kopplade in min externa HDD för TM-backup. Jag kopplar dock inte in HDDn så ofta som datorn byter namn men har också en TimeCapsule som tar regelbundna backuper. Torde alltså röra sig om någon slags konflikt mellan datorns "ID" och TM-backupernas "ID" som datorn löser på det här sättet...

 

Hittade någon tråd som föreslog rensning av DNS-cache i terminal vilket jag gjort, problemet återkommer dock. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma fenomen på min iMac. Efter att jag startat om min AirPort Extreme, tagit bort nätverket och lagt dit det igen i Systeminställningar har problemet försvunnit. Det har i alla fall fungerat ett par dagar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Gjorde om proceduren och avslutade med att säkerhetskopiera till mina Timemachine-enheter efter varje gång. Det verkar som det löst problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jeg har præcis samme problem. Har startet om alle enheder også Airport Time Capsule, da troede jeg problemet var løst men efter cirka 6 dage startede problemet igen. Det giver mange problem, når navnet ændres, så kan vil iPhone ikke synkronisere med Itunes, da navnet er ændret. Så må jeg ændre navnet tilbage og starte om alle devices igen.

 

Har også set, at navn på computeren er ændret tilbage men først efter lang tid ændres navnet på http://icloud.com. Se enheder under indstillinger her, når der logges ind på icloud.com. Det kan tage lange tid, inden computer og icloud.com synkroniseres.

 

Nogle skriver, at det er problem med bonjour, andre skriver at det er en et problem med en sleep proxy, men ingen har en løsning, så det må være en bug i Yosemite eller i synkroniseringen med icloud. Problemet er blevet værre efter Family Sharing er aktiveret. Det kunne pege mod synkroniserings problem med iCloud, men på den anden side, så opstår problemet oftest når iMac'en går i hvile.

 

Jeg vil opfordre flere til at rapportere problemet til Apple på feed back.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Mina namnbyten upphörde ungefär när jag tog bort datorns reserverade IP-adress i routern.

 

Har inte haft någon reserverad IP-adress. Har frigjort DNS osv flera ggr. Även ATV och MBP's anslutning till Wifit har blivit instabil. En mycket intressant grej är att jag flera gånger har tagit bort alla primära nätverk (inställningar->nätverk->avancerat) men de kommer tillbaka direkt... :-/ ?

 

Nej det lutar åt att försöka en "clean install", några promille PC-habit cirkulerar ju i blodet fortfarande...

 

Efter att ha lagt in första betan av 10.10.1 (14B17) så har inte datorn bytt namn... ännu... peppar peppar.

 

Vilket OSX-ver. gick du ifrån? Hade du problem med nätverk/namnbyten innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vilket OSX-ver. gick du ifrån? Hade du problem med nätverk/namnbyten innan?

 

Vanliga 10.10 fullversionen. Kommer inte ihåg buildnummer. Ja, jag hade dessa namnbytesproblem innan. Än så länge har inte datorerna bytt namn med betan av 10.10.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Vanliga 10.10 fullversionen. Kommer inte ihåg buildnummer. Ja, jag hade dessa namnbytesproblem innan. Än så länge har inte datorerna bytt namn med betan av 10.10.1

 

Då är nog den klokaste lösningen att invänta 10.10.1 eller installera betan av densamma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

En mycket intressant grej är att jag flera gånger har tagit bort alla primära nätverk (inställningar->nätverk->avancerat) men de kommer tillbaka direkt... :-/ ?

Det där låter skumt. Antagligen finns det en koppling mellan de två sakerna. Men om du tar bort nätverken och kör en omstart eller säker start, kommer de ändå tillbaka?

 

Min dator tycks ha slutat med namnbytena…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig försvann det när jag startade om mina router med tillhörande accesspunkter i hushållet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en liten upptäckt - och stängde av iCloud Drive både på Maccen och iPhonen - och problemet har inte dykt upp ännu. Fick en idé när jag la upp ett dokument och fick en himla trafik på nsurlseesiond och förfrågningar på LittleSnitch. Sen kom HD (2) och (3) osv som den här tråden handlar om. Och jag fick också en tanke kring det MW skrivit om tillgång till det som ligger i molnet för andra, som vill tappa info. Kanske drar jag ut väl långt, men det har hållit sig i 6 timmar nu och ...... inga dubbleringar av min HD och inga konstiga mappar i mitt användarbibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga namnbyten ska det var så klart med (2) och (3) i inlägget före. Som användare av LittleSnitch och trafiken på nsurlsessiond, så har även cloudd-processen avslutat sen iCloudDrive stängdes av - kanske mer naturligt, men både det ändrade namnet och mappen med all trafik i har känt lite spooky. Får väl se om teori och praktik går ihop imorgon också. Båda sakerna har varit mest på g, sent på kvällar och tidiga förmiddagar - känns lite amerikansk tid :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag och många andra har råkat ut för detta elände med namnbyte. Det är mycket störande eftersom viktiga kopieringar och synkroniseringar misslyckas. Man måste in och ändra namnet. Till det nya eller tillbaka till det gamla. Jag uppfattar det som ett allvarligt fel och hoppas därför att Apple tar och rättar till det. På något sätt verkar iCloud vara inblandat i detta.

Jag undrar hur mycket som egentligen störs av felet! I mitt fall misslyckades synkroniseringen av en för mig viktig databas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Jag har provat många olika varianter av att återställa nätverksinställningar, cacher och accesspunkter mm. Nu avaktiverat iCloud Drive och detta verkar kanske vara lösningen. Hittade under vägens gång ett partitionsfel som måste åtgärdas så jag måste installera om OSX ändå så själv kanske man inte kommer hitta facit på lösningen...

 

Installerade även senaste betan 10.10.1 (14B23) idag så det kan vara svårt för mig att veta om och varför problemet löser sig. Dock specificeras att den främst innehåller optimeringar avseende WiFi, troligen är detta ett av de problem de försöker råda bot på...

 

Peppar peppar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hamnade precis i ett namnbyte som tråden handlar om. Jag trodde att det var iCoud Drive och det var lite sant. Men jag ser att den processen som pågår, när det här bytet sker är com.apple.iCloudHelper.xpc

 

och

 

dentifyserviced:

/System/Library/PrivateFrameworks/IMFoundation.framework/XPCServices/IMRemoteURLConnectionAgent.xpc

 

Ser också att processen syncdefaultsd kör igång. Processerna som verkar ha med varandra att göra här är låsta och så fort jag tar bort (2) sätter processerna igång igen och sätter dit (2).

 

Men varför vill Apple byta namn på min Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kompletterar gårdagen:

 

när jag skrev igår vid 14-tiden pågick en frenetisk trafik från Apple. Alla servrar till processerna jag beskrev hänförde sig till apple.com och icloud.com. jag ser att en en process missade ett i - identifyserviced - ska det vara. Jag stängde av datorn och pausade en stund. När jag slog på igen hände inget mer och nu inte heller sen kl 8.

 

jag tar alltid bort den där (2) i Systeminställningar/Delning men när jag inte gjorde det, så blev det (3) o (4) etc och det blev besvärligt med backuperna, men när jag ändrade kom alla backuperna samman igen utan ytterligare åtgärd.

 

lite weird...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj under äpplet systeminställningar.

Välj sen delning.

Rätta datorns namn *och* gå in under Redigera och rätta även där.

 

Stäng och öppna igen för kontroll.

 

För säkerhets skull gå även in i nätverksinställningar och sen avancerat

och välj rätt namn under WINS, NetBIOS-namn.

 

PS I dag slog detta f-.. namnbyte till igen! Jag hoppas verkligen att Apple tar sig an

detta problem och ser till att namnet blir stabilt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj under äpplet systeminställningar.

Välj sen delning.

Rätta datorns namn *och* gå in under Redigera och rätta även där.

 

Stäng och öppna igen för kontroll.

 

För säkerhets skull gå även in i nätverksinställningar och sen avancerat

och välj rätt namn under WINS, NetBIOS-namn.

 

PS I dag slog detta f-.. namnbyte till igen! Jag hoppas verkligen att Apple tar sig an

detta problem och ser till att namnet blir stabilt!

 

Själv var jag uppe i "iMac (21)" när jag prövade att starta om min Airport för två dagar sedan. Voilá, problemet borta, hoppas jag. Har varit på ruta "blankt" sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...