Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Macinfidel

Timecapsule ansluten med wi-fi till iMac med ethernet

Rekommendera Poster

Macinfidel

Hej

Efter många år med PC har jag även skaffat en iMac. Efter fiberinstallation får jag det inte att funka.

Jag vill ansluta min iMac till internet med Ethernet eftersom vi nu har fiber. Jag vill därefter ansluta min Time Capsule via wi-fi, enbart för backup med Time machine. Hur gör jag? Tacksam för all hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Raphael

Koppla in ethernetkabeln i Macen.
Under Systeminställningar - Nätverk ska du hitta din Ethernet-anslutning.
Det ska normalt inte behövas mer än så. Om internet strular så kan du behöva konfigurera DNS manuellt. Då får du gå in på Avancerat - DNS och sedan '+' och lägga till en DNS-server som du fått från din bredbandsleverantör.

För TimeCapsule: Se till så att wifi är påkopplat på Mac. Det är "tårtbiten" till vänster om volymreglaget i menylisten längst upp. Sätt igång din TimeCapsule. Öppna Airport-verktyget i datorn och välj att skapa ett nytt trådlöst nätverk. Airport-verktyget ska hitta din TimeCapsule automatiskt, så markera den i listan när den dyker upp. Följ instruktionerna på skärmen.

När förbindelsen är klar och upprättad, starta TimeMachine på Macen: Systeminställningar - Time Machine.

Slå på Time Machine.
Välj Time Capsule som hårddisk i listan.
Ange lösenordet till din Time Capsule (som du ställde in i Airport-verktyget när du ställde in ditt nätverk).
Ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...