Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte dela iPhotobiblioteket i hemmanätverket


Matajen

Rekommendera Poster

Jag har sökt mycket på detta i forumet, men ändå lyckas jag inte hitta någon definitiv slutsats, så jag ställer frågan här.

I tidigare versioner av iPhoto, alltså före Mavericks, fanns en funktion att dela ut biblioteket i sitt hemmanätverk, ungefär som man kan göra med iTunes (åtminstone kunde man det tidigare, det kanske också är borttaget?). Nu saknas den. Jag har hittat många frustrerade inlägg angående detta, men ingen bra lösning. Är det någon som vet senaste status kring detta? Vad kan man göra? Jag måste erkänna att jag är ganska besviken som nyss lagt 15000 spänn på en ny iMac, just för att jag gillar hur smidigt saker ska fungera med Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du delar bilder via iCloud.
Iphoto - Inställningar - iCloud.

När det gäller frågan om iTunes så finns det flera funktioner - dels så finns iTunes Match som gör all ens media tillgängligt på alla ens enheter med samma Apple ID-konto, och dels finns familjedelning som gör utvald media tillgängligt över familjens olika Apple ID-konton.

Familjedelning finns även för bilder, men än så länge i betaversion och egentligen bara fullt tillgänglig med iOS 8 i iPhone/iPad, detta därför att det kommer ett ersättningsprogram till iPhoto efter årsskiftet och då släpps iCloud bildbiblioteket fullt ut. Tills det händer så finns bilddelning via bildström i iCloud.

 

Här är mer information om bilddelning via iCloud och bildström.
http://support.apple.com/kb/HT5902?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du delar bilder via iCloud.

Iphoto - Inställningar - iCloud.

 

När det gäller frågan om iTunes så finns det flera funktioner - dels så finns iTunes Match som gör all ens media tillgängligt på alla ens enheter med samma Apple ID-konto, och dels finns familjedelning som gör utvald media tillgängligt över familjens olika Apple ID-konton.

 

Familjedelning finns även för bilder, men än så länge i betaversion och egentligen bara fullt tillgänglig med iOS 8 i iPhone/iPad, detta därför att det kommer ett ersättningsprogram till iPhoto efter årsskiftet och då släpps iCloud bildbiblioteket fullt ut. Tills det händer så finns bilddelning via bildström i iCloud.

 

Här är mer information om bilddelning via iCloud och bildström.

http://support.apple.com/kb/HT5902?viewlocale=sv_SE

Tack för svaret. Problemet med iCloud är att det går omvägen via internet (vilket har låg kapacitet hos oss), och dessutom kan jag knappast dela hela biblioteket med 20 000 bilder över iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker följa instruktionen som lappen71 länkade till, men jag kan inte hitta bilder i itunes, bara musik, filmer, TV-program osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kan du inte bara aktivera fildelning på den macen som iphotobiblioteket ligger på och sen på den andra macen när du ska öppna iphoto håller du inne alt och väljer annat, där letar du upp ditt bibliotek från den andra macen via nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...