Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Exportera bilder från iPhoto till mapp på datorn och behålla datum


Karin64

Rekommendera Poster

Om du markerar den bilden, kan du då välja "Återgå till original" i menyn, eller är det utgråat?

 

Om du exporterar som "Original" i stället för "Aktuell", vad får du då för datum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Om du markerar den bilden, kan du då välja "Återgå till original" i menyn, eller är det utgråat?

 

Om du exporterar som "Original" i stället för "Aktuell", vad får du då för datum?

Det är tydligt att du inte tror mig när jag säger att bilden inte är redigerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade via iPhoto 9.5.1 att exportera en bild både som Original och Aktuell och det resulterar i Skapad och ändrad - datum samma som när bilden "togs".

Väljer jag att exportera som jpeg så får exporteringsdatumet dvs nu.

 

Lappen: Kan du uppdatera iPhoto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade via iPhoto 9.5.1 att exportera en bild både som Original och Aktuell och det resulterar i Skapad och ändrad - datum samma som när bilden "togs".

Väljer jag att exportera som jpeg så får exporteringsdatumet dvs nu.

 

Lappen: Kan du uppdatera iPhoto?

 

Nej jag har den senaste versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan du inte uppgradera iPhoto? Använder du en äldre version av OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan du inte uppgradera iPhoto? Använder du en äldre version av OS X?

 

Jag skrev nyss att jag har den senaste versionen inte att jag inte kan uppdatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det såg ut som du hade 9.5 på bilden, svårt att se när den var förminskad.

Kan det vara så att det är ett problem under OS X 10.10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tydligt att du inte tror mig när jag säger att bilden inte är redigerad.

Varför inte bara svara på frågan? Varför är du så ovillig att ge ifrån dig fakta?

Om du exempelvis roterat bilden så tycker iPhoto att den är redigerad, men det kanske inte du tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensat sista 3 ...

Tänk på tonen.

 

/Eric

 

Var du tvungen att rensa bort hela inlägget där jag postade bilder och förklarade?

Har ingen lust att länka in bilderna igen och förklara för en viss person som inte fattar vad man säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Var du tvungen att rensa bort hela inlägget där jag postade bilder och förklarade?

Har ingen lust att länka in bilderna igen och förklara för en viss person som inte fattar vad man säger.

Jodå, den vissa personen fattar vad du säger när du svarar på en liten del av de frågor jag ställer. Problemet är de frågor du inte svarar något alls på.

Men jag bryr mig inte längre om att försöka reda ut problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, den vissa personen fattar vad du säger när du svarar på en liten del av de frågor jag ställer. Problemet är de frågor du inte svarar något alls på.

Men jag bryr mig inte längre om att försöka reda ut problemet.

Du HAR fått svar på alla frågor och du misstror mina svar dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blir det för datum? Dagens datum? Macens gamla "null-date" 1904-01-01? Datum i framtiden? Importdatum? Något datum mellan när bilden togs och dagens datum? (Det sistnämnda är väl mest sannolikt.)

 

 

Nej, du skrev det, men vilket datumintervall är det?

Här är frågorna du inte svarat på. Du har delvis svarat vad avser EN av bilderna som inte blev rätt, men inte för de andra sju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Här är frågorna du inte svarat på. Du har delvis svarat vad avser EN av bilderna som inte blev rätt, men inte för de andra sju.

 

Och mitt svar var att datumet har ingen relation till det du räknar upp.

Datumen är totalt slumpartade och alla bilder som jag har testat är sådana som är oredigerade (som jag redan har visat en bild på)

Jag personligen bryr mig inte om detta "problem" så det är inte mig du ska hjälpa.

Mitt initiala inlägg var för att upplysa om att din "lösning" att välja Aktuell inte är en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att hantera datum på bilder är att döpa om bilderna till datum och tid då de togs. För även om den infon redan finns inbakad i bildfilen så syns den ju inte i alla program eller operativ.

 

Nu använder jag Aperture och där går det att göra både vid export och i orginalfilerna. Den typen av funktioner brukar vara samma i iPhoto, även om det ibland ser annorlunda ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Trevlig och mycket informativ tråd det här. Inte! ;)

Försöker exportera (precis som ts) ett album till en mapp på skrivbordet och all exif-data är borta när man kollar på bilden i finder. Meningen är att mappen ska till en annan dator och fungera där.

Drog över en bild från ena datorn till den andra, importerade till bilder, klickade på visa info och plötsligt fanns allt med igen. Kamera, bländare och slutartid, datum, klockslag, ja allt.

Så det verkar som att all information om bilden finns kvar vid export, problemet verkar vara att hitta ett sätt att se informationen i andra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig och mycket informativ tråd det här. Inte! ;)

Försöker exportera (precis som ts) ett album till en mapp på skrivbordet och all exif-data är borta när man kollar på bilden i finder. Meningen är att mappen ska till en annan dator och fungera där.

Drog över en bild från ena datorn till den andra, importerade till bilder, klickade på visa info och plötsligt fanns allt med igen. Kamera, bländare och slutartid, datum, klockslag, ja allt.

Så det verkar som att all information om bilden finns kvar vid export, problemet verkar vara att hitta ett sätt att se informationen i andra program.

HUR exporterar du? Du ska exportera som typ "aktuell".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HUR exporterar du? Du ska exportera som typ "aktuell".

Finns inget "aktuell"-alternativ när jag vill exportera.

De flesta bilderna behöll exif-informationen vid exporten, men 367 av 2838 tappade den. Mest gällde det skannade bilder och bilder tagna med en äldre iphone med Hipstamatic eller annan app. Andra bilder skannade vid samma tillfälle kunde behålla informationen. Märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget "aktuell"-alternativ när jag vill exportera.

De flesta bilderna behöll exif-informationen vid exporten, men 367 av 2838 tappade den. Mest gällde det skannade bilder och bilder tagna med en äldre iphone med Hipstamatic eller annan app. Andra bilder skannade vid samma tillfälle kunde behålla informationen. Märkligt.

post-11001-0-10219200-1439407192_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske ska klargöra från vilket program det är till att börja med.

Bilder eller iPhoto?

För i Bilder finns inte alternativet "Aktuell"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, alternativet "aktuell" är inte aktuellt. Och programmet är Bilder.

Saken är den att det funkar, men inte fullt ut. Att några gamla Hipstamaticbilder blir fel kan jag förstå, men inte att de skannade bilderna uppträder så olika. En del tar med sig exif-infon, andra inte. Det här är lite viktigt för mig då jag har över 40000 bilder som måste flyttas ibland och behålla sin exif-info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och programmet är Bilder.

 

Denna tråden handlar om iPhoto. Det vore väl bättre att posta i en annan tråd eftersom det nu handlar om "Bilder". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna tråden handlar om iPhoto. Det vore väl bättre att posta i en annan tråd eftersom det nu handlar om "Bilder". :)

Du har så rätt, visst handlat tråden om iphoto. Förlåt mig storligen. Men, snart finns inte iphoto längre och då kan det ju vara bra att veta hur saker ser ut när man byter till senaste versionen av OS och ersättaren till iphoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt, visst handlat tråden om iphoto. Förlåt mig storligen. Men, snart finns inte iphoto längre och då kan det ju vara bra att veta hur saker ser ut när man byter till senaste versionen av OS och ersättaren till iphoto.

Visst, men då är det ju bättre att starta en ny tråd, så vi iPhoto-användare kan fortsätta med denna tråden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...