Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dropbox Synkar inte - Vänder mig hit istället för till Dropbox Support


Daniel_88

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte bara kolla med er om det är någon som möjligen har koll på varför min dropbox inte fungerar. Jag har vart i kontakt med dropbox egna support men det har inte gett mig något alls.

 

Jag betalar för dropbox och har 1TB utrymme att använda mig av, jag har hyfsat koll på Mac och just nu sitter jag på en Mac Pro och 100/100 mbit/s fiber för att få det att Synka.

 

Jag plockade ur alla mina filer ur dropbox och la i en annan mapp för att först se till att min dropbox var HELT TOM, referenskollade genom att kolla på mitt konto på dropbox.com.

 

Sedan stoppade jag in en mapp med alla mina bilder som jag vill ha på dropbox.

 

Efter att dropbox synkat klart: Programmet på min mac säger "Uppdaterad" så kollar jag hur mycket utrymme min dropbox tar på min dator och sedan kollar jag på dropbox i webbläsaren för att se hur mycket jag har på dropbox på mitt konto online...

 

På min dator har jag 13,75 GB och på Dropbox online har jag 12,8 GB... Alltså är det ungefär 7% av filerna i min dropbox mapp på min dator som inte synkas upp mot dropbox... Är det någon som vet varför?

 

Tack på förhand :)

 

Med Vänliga Hälsningar

 

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tänkte bara kolla med er om det är någon som möjligen har koll på varför min dropbox inte fungerar. Jag har vart i kontakt med dropbox egna support men det har inte gett mig något alls.

 

Jag betalar för dropbox och har 1TB utrymme att använda mig av, jag har hyfsat koll på Mac och just nu sitter jag på en Mac Pro och 100/100 mbit/s fiber för att få det att Synka.

 

Jag plockade ur alla mina filer ur dropbox och la i en annan mapp för att först se till att min dropbox var HELT TOM, referenskollade genom att kolla på mitt konto på dropbox.com.

 

Sedan stoppade jag in en mapp med alla mina bilder som jag vill ha på dropbox.

 

Efter att dropbox synkat klart: Programmet på min mac säger "Uppdaterad" så kollar jag hur mycket utrymme min dropbox tar på min dator och sedan kollar jag på dropbox i webbläsaren för att se hur mycket jag har på dropbox på mitt konto online...

 

På min dator har jag 13,75 GB och på Dropbox online har jag 12,8 GB... Alltså är det ungefär 7% av filerna i min dropbox mapp på min dator som inte synkas upp mot dropbox... Är det någon som vet varför?

 

Tack på förhand :)

 

Med Vänliga Hälsningar

 

Daniel

Att det skiljer i filstorlek är inte så farligt, bara alla filer är på plats. Det som kan skilja är hur de räknar kilobyte. OS X räknar efter 1000-skalan, medans många, och i de flesta fall räknar vi efter 1024.

 

Sen kan det också (och mer troligt) vara cachefoldern. Dropbox cachar filerna på datorn, och inte hos dem. Så man kan tömma den lite då och då för att “reclaim'a” sitt utrymme.

 

Kolla i ~/Dropbox/.dropbox.cache/ :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Jag har tömt dropbox cachen och även använt mig utav verktyget som dropbox tillhandahåller där man kollar om man har några synkningskonflikter. Jag har inga synkningskonflikter och en tom dropbox-cache-mapp...

 

Jag har totalt 400gb jag vill lägga in i min dropbox. Jag har försökt i någon vecka fram å tillbaka att lägga in alla 400 gb men dropbox når aldrig till den mängden data som jag har på min dropbox-mapp på datorn... Så jag plockade som sagt bort alla mina filer från dropbox för att bara lägga till en liten mapp med bilder på 14 gb typ... Som jag skrev tidigare så fattades då typ 1 gb... När jag tidigare hade 400gb i min dropbox så fattades typ 15 gb... Men det förklarar ju sig då om det är som du säger om hur kilobyten räknas...

 

Vad jag kom på nu är att jag kan låta min laptop synka ner dropbox... får jag samma antal filer som jag har på min mac pro så vet jag att antal filer stämmer och då behöver jag inte bry mig om hur många GB det står på dropbox online att jag har utan jag kan lita på att programmet dropbox på datorn säger att mina filer är uppdaterade...

 

Borde jag inte kunna göra så för att komma fram till att min dropbox faktiskt är up to date...?'

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God Morgon!

 

Jag tog och gjorde som jag skrev ovan, för att testa om det funkade... utifrån din teori med bytes som mäts olika... och det stämde!

 

På dropbox.com tog min bilder-mapp upp 12.8 gb medans på min mac pro tog den upp 13.75 gb... Sedan laddade jag ner dropbox på min macbook och i morse när det var färdigt så såg jag att filerna tog även 13.75 gb där... Så det får jag väl se som lösningen :)

 

PS. Det med cache-mappen var mycket riktigt också, den innehöll 22 gb som jag raderade... Varför finns det en sån mapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tjenare! Verkar inte som att så många kanske läser den här tråden... Men jag tänkte iaf bidra med ett svar, eller vad problemet var...

 

Hade typ 400 - 500 gb som skulle synkas på dropbox... som jag skrev så fattades typ 10% av mina filer (loggade in på mitt konto på dropbox.com och hade det som rättesnöre)...

 

Efter en massa massa meck så plockade jag bort alla mina filer ur dropbox, laddade upp en liten mapp med bilder (typ 12) gb... Jag såg till att den blev färdigsynkad på min mac pro... tog sedan och synkade min macbook pro mot den... Det slutade med, när alla datorer var färdigsynkade, att jag hade lika mycket data på mac pro som på macbook pro... Alltså fattades inga filer... Men på dropbox.com så stod det att jag hade typ 10% mindre filer än vad jag egentligen hade...

 

Som jag förstår det så är det PRECIS som iEricF skriver.... olika filsystem räknar filerna olika... jag får helt enkelt lita på dropbox...

 

Men ett tips för dropboxanvändare kan vara att använda deras "bad files check", en liten sida som kollar igenom ens dropboxfiler och säger om det är några fel...

 

Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...