Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trimma gammal dator? för FCP!


moore

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en gammal Macbook pro mid 2010 som jag redigerat en hel del film på. Nu har jag bytt till nästa modell av Gopro och datorn var småseg innan när man redigerade film, men det gick med lite tålamod och om man stängde ner allt annat på datorn.
Nu när jag försöker redigera mitt nya material för första gången så kraschar datorn hela tiden och startar om sig.
Jag antar att de nya filerna är för tunga för min gamla häck.
Är det bara att acceptera eller kan man göra något för att få det att fungera?
2,66 Ghz intel core i7
4GB 1067 Mhz DDR3
Intel HD Graphics 288 MB

 

Jag är tacksam för tips och råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge oss lite mer information.

Vilken version av FCP?

Vilken version av OS X?

Vilket format är det på filmerna?

Vilket videoformat redigerar du med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge oss lite mer information.

Vilken version av FCP?

Vilken version av OS X?

Vilket format är det på filmerna?

Vilket videoformat redigerar du med?

 

ok:

 

Final cut pro x 10.0

OSX 10.9.5

Formatet på filmerna är .mp4

Jag importerar filmerna från kameran och redigerar dem.. Ingen encodning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.mp4 är en bärare av media. Det avgörande är codec, dvs kodningsalgoritm. Vilken codec använder du i filmerna? Vilken upplösning, bilder per sekund osv?

Bra att veta att du använder FCP X och inte FCP. Du ska självklart uppdatera FCP X till aktuell version innan du börjar leta fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.mp4 är en bärare av media. Det avgörande är codec, dvs kodningsalgoritm. Vilken codec använder du i filmerna? Vilken upplösning, bilder per sekund osv?

Bra att veta att du använder FCP X och inte FCP. Du ska självklart uppdatera FCP X till aktuell version innan du börjar leta fel.

h.264 och 50fps,

Kan verkligen en uppdatering av programmet göra så det fungerar tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den versionen är tre år gammal! Det är väldigt enkelt och kostnadsfritt att uppgradera via Programuppdatering, direkt under Apple-menyn.

 

Svara gärna på alla frågorna så blir det lättare att hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det för dig med uppgraderingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det för dig med uppgraderingen?

Programmet är uppdaterat och jag har precis testat att konvertera filerna i Gopro Studio till "mer redigerarvänligt format". Nu gick det att lägga till några klipp på tidslinjen men sen kraschar datorn. Efter några krascher så blir FCP filen korrupt så den inte går att öppna mer.

720p var det du också ville veta eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket codec konverterar du till?

Jag har testat 5 olika som man kan använda i gopro studio, (det blir då också .mov)

Har du något att rekomendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mov är endast en bärare/behållare och säger inget om codec.

ProRes tar plats men är "enkel" för datorn att behandla. Välj den ProRes som passar bäst för ditt original.

 

Vilken version av FCPX har du nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mov är endast en bärare/behållare och säger inget om codec.

ProRes tar plats men är "enkel" för datorn att behandla. Välj den ProRes som passar bäst för ditt original.

 

Vilken version av FCPX har du nu?

 

Hur vet jag vilken codec som är bäst för mitt orginal?

Den senaste versionen borde det väl bli när man uppdaterar?

 

Bortsett från allt detta som jag aldrig behövde bry mig om när jag använde förra modellen av gopro. Kan något enkelt hjälpa? som tex mer ram minne? Eller fungerar det med 4Gb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en gammal Macbook pro mid 2010 som jag redigerat en hel del film på. Nu har jag bytt till nästa modell av Gopro och datorn var småseg innan när man redigerade film, men det gick med lite tålamod och om man stängde ner allt annat på datorn.

Kul att det fungerar överhuvudtaget med 4 GB RAM. Är det sen trångt på hårddisken kan inte datorn skyffla tillfälliga filer i tid så det krachar. Nu framgår det inte exakt vilken MBP du har eftersom både 13" och 15" har 2,66. Men grundtipset är mer RAM och minst 50 GB ledigt på hårddisken gärna mer. Sen är det mycket stor skillnad på dagens bärbara Macar mot 2010.

...

Bifogar lite praktiska tips:

 

 

 

Sammanställning av åtgärder:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det fungerar överhuvudtaget med 4 GB RAM. Är det sen trångt på hårddisken kan inte datorn skyffla tillfälliga filer i tid så det krachar. Nu framgår det inte exakt vilken MBP du har eftersom både 13" och 15" har 2,66. Men grundtipset är mer RAM och minst 50 GB ledigt på hårddisken gärna mer. Sen är det mycket stor skillnad på dagens bärbara Macar mot 2010.

...

Bifogar lite praktiska tips:

 

 

 

Sammanställning av åtgärder:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

 

Tack för tips!

Jag har närmare 300Gb ledigt på hårddisken!

Det är en 15" och jag är medveten om att det är skillnad på nya datorer. Jag vill mest bara veta om det går att göra på den dator jag har på något sätt. Notera att datorn inte kraschar av andra anledningar och att det fungerar med material från min gamla goprokamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 GB RAM är för lite hur man än ser på saken. Vilket KAN inverka. Kör lite underhåll som säker start och reparation av skivbehörigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 GB RAM är för lite hur man än ser på saken. Vilket KAN inverka. Kör lite underhåll som säker start och reparation av skivbehörigheter.

 

Oh no, Jag körde som du rekommenderade lite underhåll och kontrollerade skivan.. Den vill reparera den via återställning vid uppstart.. Blåser den rent allt då? Jag har ingen säkerhetskopia tillgänglig då jag är borta på jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur vet jag vilken codec som är bäst för mitt orginal?

Den senaste versionen borde det väl bli när man uppdaterar?

 

Bortsett från allt detta som jag aldrig behövde bry mig om när jag använde förra modellen av gopro. Kan något enkelt hjälpa? som tex mer ram minne? Eller fungerar det med 4Gb?

Senaste är inte till mycket hjälp om någon i framtiden läser denna tråd och söker hjälp. Ange gärna exakt versionsnummer.

Vad gäller ProRes så välj den "minsta" vad gäller datahastighet som ser tillräckligt bra ut för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som hittar denna tråd så kan jag berätta att jag stupade över en annan tråd på nätet där det skrevs om omstartsproblem på just mid 2010 Macbookarna. Att det berodde på Grafikkorten. Det tipsades om att ladda hem gfxcardstatus och stänga av ena grafikkortet. http://www.macupdate.com/app/mac/33905/gfxcardstatus
Tro det eller ej men sen kunde jag redigera ihop en 5 minuters film med det material jag hade sedan tidigare utan några krascher och omstarter. Datorn känns dock extra slö i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...