Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur fungerar Continuity?


JonasHellman

Rekommendera Poster

Har fipplat med alla inställningar och nu fått ihop datorn och telefonen så att jag kan skicka sms från datorn. Vad jag trodde var att datorn behövde ha en kontakt med telefonen, Wi-Fi eller BT, men nu har jag stängt av både de på telefonen och är endast uppkopplad till nätet via Wi-FI på datorn och mobildata på telefonen. Vilket tyder på att det går via apple-kontot. Min fråga är då om det här att "Telefonen måste vara nära datorn för att det ska fungera". Används GPS:en för att avgöra om telefonen är nära då eller fungerar det på längre avstånd också?

 

Bara intresserad över hur det fungerar! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar detsamma. Måste BT vara påslaget, eller WiFi, eller både och? Lite oklart vad som gäller.

 

Och vad gäller för sms och telefonsamtal? BT, Wifi eller både och?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar detsamma. Måste BT vara påslaget, eller WiFi, eller både och? Lite oklart vad som gäller.

 

Och vad gäller för sms och telefonsamtal? BT, Wifi eller både och?

 

Jag behöver bara vara uppkopplad på nätet på båda enheterna på ett eller annat sätt, behöver inte vara samma Wi-Fi eller något. Pratar endast om SMS just nu, ska prova ringa telefon när jag kommer hem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat lite nu av ren nyfikenhet, och för att ta emot samtal på datorn måste jag ha Wifi på i luren, inte BT. Om båda är avstängda eller om bara BT är på och inte Wifi så ringer det inte i datorn.

 

SMS går att skicka från datorn och ta emot även om både Wifi och BT är avstängt på luren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja SMS verkar gå samma väg som iMessage, alltså via Apples servrar - hanteras av Meddelande-applikationen. Samtalen hanteras via Facetime-applikationen, så de är olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då sammanfattar jag kravlistan:

 

SMS: varken BT eller Wifi (går via Apples server)

Samtal: på samma wifi (och påslaget i FaceTime)

Continuty: samma wifi och BT... eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror man kan säga så här att mellan datorn och telefonen så går meddelandet som ett iMessage..

När man skickar ett meddelande från datorn: Mac -> iMessage -> iPhone -> SMS.
När man tar emot ett meddelande på datorn: SMS -> iPhone -> iMessage -> Mac.

Skillnaden mellan ett vanligt iMessage, det är att det skickas som ett SMS från telefonen till mottagarna, och att SMS görs om i telefonen till iMessage när det har tagits emot och skickas sedan vidare till Macen.

Detta borde då innebära att det inte funkar bra att ta emot eller skicka SMS med datorn när telefonen är avslagen, utan telefonen måste vara på. Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta borde då innebära att det inte funkar bra att ta emot eller skicka SMS med datorn när telefonen är avslagen, utan telefonen måste vara på. Stämmer det?

 

 

Provat och kan bekräfta att det inte fungerar när telefonen är avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja SMS verkar gå samma väg som iMessage, alltså via Apples servrar - hanteras av Meddelande-applikationen. Samtalen hanteras via Facetime-applikationen, så de är olika.

Kort sagt fungerar SMS på datorn om båda är uppkopplade på nätet. Det jag funderar över är Apples påstående om att telefonen måste vara nära datorn, det verkar ju till synes inte behöva vara så.

 

Menar du att FaceTime fungerar olika? Trodde det fungerade på samma sätt men med samtal istället för SMS? Kan det vara så att det kräver mer trafik och kortare/starkare/stabilare uppkoppling till varandra än för sms kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ringa vanliga samtal och vanliga sms från datorn funkar.

Safari, mail och resten av continuti funkar inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi kan sluta oss till följande...

SMS tar vägen iPhone <- iMessage -> Mac, och fungerar över datatrafiknätet i det mobila nätet. Telefonen behöver inte vara nära datorn för detta.

Samtal tar vägen iPhone <- FaceTime -> Mac, och fungerar med Wifi-koppling mellan Mac och iPhone. Den använder FaceTime-applikationen för att sända talet över Wifi mellan Mac och iPhone, och den använder Wifi därför att det vanliga datatrafiknätet skulle sänka samtalskvaliteten. Räcker med att telefonen och datorn är på samma Wifi-nät.

Övriga continuity - alltså Handoff-funktionen - behöver minst blåtand 4.0, och telefonen behöver därmed vara nära datorn. (blåtand har väl en räckvidd på max 10 meter har jag för mig?). Blåtand 4.0 finns inte i alla enheter, det är olika när detta kom till Mac - men det handlar om modeller som rullades ut 2011-2012. Så har man en äldre Mac utan blåtand 4.0 så kommer Handoff inte att fungera, även om de övriga funktionerna fungerar.

Det som knyter samman allt detta är Apple ID, och även mer eller mindre iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi kan sluta oss till följande...

 

SMS tar vägen iPhone <- iMessage -> Mac, och fungerar över datatrafiknätet i det mobila nätet. Telefonen behöver inte vara nära datorn för detta.

 

Samtal tar vägen iPhone <- FaceTime -> Mac, och fungerar med Wifi-koppling mellan Mac och iPhone. Den använder FaceTime-applikationen för att sända talet över Wifi mellan Mac och iPhone, och den använder Wifi därför att det vanliga datatrafiknätet skulle sänka samtalskvaliteten. Räcker med att telefonen och datorn är på samma Wifi-nät.

 

Övriga continuity - alltså Handoff-funktionen - behöver minst blåtand 4.0, och telefonen behöver därmed vara nära datorn. (blåtand har väl en räckvidd på max 10 meter har jag för mig?). Blåtand 4.0 finns inte i alla enheter, det är olika när detta kom till Mac - men det handlar om modeller som rullades ut 2011-2012. Så har man en äldre Mac utan blåtand 4.0 så kommer Handoff inte att fungera, även om de övriga funktionerna fungerar.

 

Det som knyter samman allt detta är Apple ID, och även mer eller mindre iCloud.

 

 

 

Bra sammanställt. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...