Jump to content
Just nu i M3-nätverket

windows på mac?

swedag

Recommended Posts

hej

jag tänkte fråga någon här som kan om hur man kan ha windows på mac datorer??

eller hur kan man ladda ner windows på mac datorer??

Hej och välkommen till forumet!

Svar på din första fråga:

Det tre sätt för den som vill köra Windows på Mac.

1. Med Boot Camp, en mjukvara från Apple som delar upp hårddisken i två delar - en Mac och en Windows. Sedan väljer man vid uppstart av datorn om man vill köra Mac eller Windows. Detta ger den högsta prestandan.

https://help.apple.com/bootcamp/mac/5.0/help/?lang=sv/#apdecf0e4b6-b472-438d-881e-57c230b1c250

2. Med virtualiseringsprogram, de mest populära är Parallels Desktop och VMWare Fusion. Detta innebär att man kör ett program inuti datorn som låtsas vara en PC och inuti detta program kör man Windows. Detta är väldigt bekvämt och gör att man enkelt kan byta mellan Mac och Windows utan att behöva starta om datorn, man kan även enkelt utväxla dokument och filer mellan Mac och Windows-delen och man kan t o m köra Windows i ett mindre fönster i datorn medan man kör Mac omkring det..

Här är en länk till Fusion:
http://www.vmware.com/products/fusion

Både 1 och 2 kräver att du har en Windows-installation. Varken Apple eller tillverkarna av virtualiseringsmjukvara levererar Windows, så den får du skaffa från Microsoft.

3. Du kör ett program som inte bara låtsas att Mac är en PC, utan du behöver ett program som även låtsas att det är Windows. Detta är smidigt, men fungerar inte med alla program och detta ger även den sämsta prestandan. Men du behöver inte Windows...

https://www.codeweavers.com/products/crossover-mac/

Svaret på din andra fråga:

Det finns ingen WIndows-version speciellt för Mac. För att installera Windows på Mac så kör du med en Windows-version för en PC. Du kan antingen använda en Windows installationsskiva, eller en avbildning av denna på ett USB-minne. Observera, det måste vara en fullständig version av Windows, ingen uppgraderingsversion.

Lånar tråden eftersom jag har ungefär samma frågeställning, jag eftersöker det mest effektiva sättet att köra ett enda windows program på min Macbook Pro och skulle helst vilja slippa delad disk med hjälp av bootcamp. Jag har själv kört med denna metod tidigare och även om det är en mycket stabil lösning så känns det onödligt krångligt för endast ett windows program.

Jag har även testat Parallels Desktop tidigare och jag tyckte inte att detta var en stabil lösning, kändes väldigt buggigt och vissa saker funkade inte alls så jag undviker helst Parallels & VMware.

Finns det nån annan lösning som ni kan rekommendera och som verkligen funkar bra och är stabil för att köra enstaka windows program?

Tacksam för svar.

Tack för tipset! Verka funka riktigt bra efter att ha testat lite snabbt. Programmet jag vill köra är ett tradingprogram för aktier och jag kollade i listan på Codeweavers.com om progget stöds men det stod nåt om att det troligtvis skulle funka utan några större problem, dock var det inte med på deras lista över kompatibla program.

Får testa lite mer och se om allt funkar som det skall men det ser onekligen lovande ut.

• 2 months later...

Hej

Efter att ha kört PC under MÅNGA MÅNGA år har jag nu gått över till mac.

Det var en omställning eftersom jag fortfarande tänker windows. Men det blir

bara bättre hela tiden ju mer jag lär mig.

Jag har några PC-program jag inte kan (eller orkar konvertera) till mac så då

har jag använt Virtual Box.

Fungerar mycket bra. Billigt (gratis).

Kör just nu win XP men kommer snart att gå över till något nyare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...