Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grå skärm och tappar startdisken


Jaja

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en iMac 8.1 Int,Core 2duo

 

Problem: efter en av macen föreslagen uppdatering låste allt sig och vid omstart är det grå skärm. Kan inte starta på något sätt, har testat alla kortkommando.

 

Åtgärdat: Taget ur extra minne och bara original tangentbord och mus inkopplade.

Jag kan starta från installations-disc,

Har kört reparation och hårddisken sägs vara ok.

Har formaterat om hårddisken, kollat ingen och den sägs vara ok.

Installerat om systemet och den starta om som en ny dator och allt verkar ok. Den tuffar på som den ska.

Gjorde några små uppdateringar i aktuellt OS. (5.2 till 5.8)

Vi omstart hittar den ingen startdisk och åter gråskärm.

Tillbaka på ruta ett!!!!!!?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du startar datorn och håller nere ALT-tangenten, får du då upp systemdisken? Startar datorn om du då väljer den eller är det då tillbaka till ruta ett, dvs grå skärm med snurran?

 

Har du en extern disk du kan avvara? Prova då att installera systemet på den och se om samma fel uppstår.

 

Jag gissar med tanke på åldern på din dator att hårddisken sjunger på sista versen. Att OS X inte hittar något fel på den beror på att skivverktyg enbart scannar av filsystemet och det är säkerligen intakt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag får inte upp någon disk. Och om jag bråkat med den länge, så är den seg att hitta dvd också.

Finns det mjukvara i själva maskinen som kan strula? Och går det i så fall att uppdatera den?

Det verkar som den fungerar ända till jag uppdaterar programvara till hårddisken.

Ska prova med extern HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en likadan iMac, och jag har det här problemet med grå skärm och det är i mitt fall grafik kortet som har gjort sitt, men när jag startar i säkert läge så kan jag använda den men det finns vissa mystiska saker som händer på skärmen men det kan jag leva med, men starta som vanligt då får jag bara grå skärm och det verkar vara konstigt begriper inte hur det kan vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...