Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bästa manuella kameraappen.

MickeB

Recommended Posts

Hej!

Jag har bytt till iPhone 6+, från en 5s. De gånger jag har fotat nattbilder med stativ med iPhone 5s har jag använt appen "Procam"som har funkat bra då jag ställt in nattläge och valt låg ISO och lång slutartid för att få bästa resultat.

Nu med nya mobilen och efter uppdatering av appen hittar jag inte samma lägen!? Minns jag fel? Har laddat hem flera "manuella" kameraappar, betalat 15kr/st för tre av dom för att säkert låsa upp alla funktioner. Ingen av dessa fungerar att låsa ISO på lägsta nivå och kompensera med lång slutartid! Minns inte vad alla dessa (6-7st) hette.

Kan Apple ha spärrat den funktionen, att låsa iso?

Med kameraappen "Manuell", där ikonen ser ut väldigt lik originalkameraappen, an jag ställa in iso på 29, men kollar man exif efteråt så är det ISO 125.

När jag jämför detaljnivå i bilderna med originalappen kommer ingen av dessa i närheten, och med exp.kompensation i nya originalappen så kan man ju få ljusa bilder men då dras ju iso upp.

Jag gillar att ta t.ex. på en park med belysning och dra upp exp.-tiden rejält och få riktigt magiska bilder. Helst använder jag ju systemkameran till det men den har man ju inte alltid hängande över axeln.. :)

Tacksam för tips på app som funkar, eller info om nya begränsningar!

Testat "NightCap Pro"?

Underbar app till nattbilder och annat - iaf med min iPhone 5...

- https://itunes.apple.com/us/app/nightcap-pro/id754105884?mt=8

Den har jag inte testat, tack för tipset! :)

Vad jag kan läsa mig till så kan man inte låsa ISO?

Både ja och nä - du kan inte låsa genom att skriva i exakt siffra på vad man vill ha, men du kan låsa focus, exponering och whitebalance och på så sätt låser du iso'n där du vill ha den...

(se bifogad bild)

post-74999-0-38479200-1413114375_thumb.png

Ok, men om jag vill låsa på lägsta, ISO 32 verkar det vara på iPhobe 6+, så går det antagligen inte med den..?

Men det verkar som att de har begränsat slutartiden till max 1/2 sekund också.

Har nu testat 645 Pro, DEN appen kan jag rekomenndera varmt!

Känns väldigt proffsig, snabb i menyerna och lätt att förstå sig på, trots många inställningar. 28kr kostar den.

Det är inte heller 100%-igt när det gäller ISO'n, har haft kontakt med utvecklarna och de jobbar på att komma förbi låsningen som gör att i och med att den har ois så kör den på ett steg lägre ISO, och det gör att med 645 Pro fotar den i ISO 64 trots att jag ställer in ISO 32.

Ok, men om jag vill låsa på lägsta, ISO 32 verkar det vara på iPhobe 6+, så går det antagligen inte med den..?

Men det verkar som att de har begränsat slutartiden till max 1/2 sekund också.

Har nu testat 645 Pro, DEN appen kan jag rekomenndera varmt!

Känns väldigt proffsig, snabb i menyerna och lätt att förstå sig på, trots många inställningar. 28kr kostar den.

Det är inte heller 100%-igt när det gäller ISO'n, har haft kontakt med utvecklarna och de jobbar på att komma förbi låsningen som gör att i och med att den har ois så kör den på ett steg lägre ISO, och det gör att med 645 Pro fotar den i ISO 64 trots att jag ställer in ISO 32.

Okay, tack för tipset ska testa den! Kanske inte bästa appen för en iPhone 5 - men då har man den iaf köpt inför köpet av en 6'a ;)

Nä verkar inte som man kan ändra till ISO 32...

SLutartiden däremot kan du ju köra på hur länge du vill, det ligger under en egen inställning där du "låter den va öppen" tills du känner för det och stänger den igen... (Se nedan)

post-74999-0-58845700-1413116804_thumb.png

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...